A "legolcsóbb termékről" kiderült, hogy a szomszéd közértben feleannyiba kerül? Nincs a terméken a szavatossági idő? Az akciós ár magasabb mint az eredeti? Ki ne találkozott volna ilyesmivel a hipermarketek végtelen polcsorai között bolyongva. Szinte már fel sem háborodunk azon a gyakorlaton, hogy a gigaáruházak évről évre teljesen tudatosan hamis reklámokkal tévesztik meg fogyasztóikat, majd bűbnánó ábrázattal a kasszához járulnak és kifizetik a rájuk kirótt bírságokat. A Gazdasági Versenyhivatal ugyan becsülettel próbálkozik, és ahogy
arról a FigyelőNet is beszámol a legutóbb hétfőn
bírságolta meg a Metrót 35, az Auchant 30, a Corát pedig 15 millió forintra, mert azok a reklámújságjaikban valótlanságokat állítva megtévesztették a fogyasztókat.
Nem akarom én démonizálni a bevásárlóközpontokat, de azért egy kicsit mégis. A kiélezett versenyben egyre elkeseredettebb küzdelem zajlik a vásárlókért, de ez nem lehet mentség arra, hogy az érintettek szinte kivétel nékül, egymást utánozva vetnek be tisztességtelen vagy legalábbis a jóízlés határait súroló eszközöket és módszereket, hogy akcióikkal magukhoz édesgessék a bevásárlókocsik népét. Az egyik tipikus piszkos kis trükk, az úgynevezett becsalogató reklámok csoportja. Ilyenkor a bevásárlóközpont meghirdet egy terméket baromi olcsón, mert tudja, hogy erre majd a célcsoport ráharap, mint piranha a tehénlábra. Csakhogy az adott termékből nevetségesen kevés van raktáron, így a "készlet ereje" gyorsan elfogy, a gyanútlan vásárló meg azt gondolja, hogy ő kapcsolt lassan, a többi szemfüles prospektusvadász meg korábban ébredt, és aranyat lelt. Pedig dehogy. A másik trükk, hogy a termékből van ugyan, de a valóságban közel sem olyan kedvező áron, mint az a kiadványban szerepel. Ha a vevő hőzöngeni kezdene, akkor vele együtt hümmögnek és értetlenkednek, esetleg megnevezik felelősként a marketing osztályt vagy a hülye ügynökséget, ahol a lusta operátor már megint rossz árat rakott be.
A GVH ugyan igyekszik az ilyen és ehhez hasonló kihágásokat felderíteni, és lehetőleg minél nagyobb elrettentő erővel bíró büntetést kiszabni, de lehetőségeik korlátozottak. Novemberben és decemberben rengeteg hirdetés jelenik meg, de több munkatársa ilyenkor sincs a hatóságnak. Legnagyobb segítségük épp mi magunk lehetünk, ha a Terminátor filmekből ismert Skynethez hasonlóan végre öntudatra ébrenénk, és nem hagynánk magunkból hülyét csinálni. Nincs más dolgunk, mint legközelebb, amikor azt tapasztaljuk, hogy a Media Marktban a meghirdetett akciós nagyképernyős tévé már az első nap reggelén elfogyott, vagy hogy a Corában a párizsi kilója a reklámújságban szereplő 699 forint helyett 966 Ft, akkor azt nem egy elmorzsolt káromkodással intézzük el, hanem jelentjük a GVH-nak. Akár a telefonos ügyfélszolgálaton ( 472-8851 és 472-8905), akár mélben (ugyfelszolgalat@gvh.hu). Hajrá!
Címkék: magyarmocsár