Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Mad Men: Egy sorozat nem csak reklámfüggőknek

Az utóbbi idők egyik legzseniálisabb sorozata, a Mad Men első évada (Amerikában nyáron jön a második) hamarosan nálunk is képernyőre kerül a Magyar Televízió jóvoltából, mi pedig megragadjuk az alkalmat, hogy azoknak is bemutassuk, akik még nem hallottak róla, vagy hallottak, de még nem látták, és szívesen olvasnának róla, mielőtt megnézik. Nem, a Mad Men nem őrültekről szól. Vagyis bizonyos értelemben igen. A sorozat a Madison Avenue-n dolgozó férfiak életébe enged bepillantást. És ha Mad. Ave., akkor mi más állhatna a történet középpontjában, mint egy menő reklámügynökség, a Sterling Cooper. (A kitalált cég a tulajok nevét viseli, akárcsak a Dane Doyle Bernbach, vagy a Young & Rubicam, mely valós ügynökségeket sűrűn emlegetik is a sorozatban.) A helyszín tehát New York, és a ’60-as években járunk. Akkor, amikor a reklámipar a nagy boom felé tartott, amikor gyakorlatilag mindent lehetett, (cigiről azt sugallni, hogy egészséges!) és az ember fia nyugodtan merev részegre ihatta magát munka címszó alatt.

Ez az az időszak, amikor az ügynökségen dolgozók nemi hovatartozásukat illetően jól elkülönültek az irodában: valódi pozícióban csak férfiak voltak, akik zárt ajtós irodáikban agyaltak világmegváltó ötleteken, amiket aztán a verbális és tettleges piszkálódásoknak kitett titkárnők lázasan legépeltek. A történet tehát legnagyobb részt ebben az irodában játszódik, és bemutatja a misztikus kreatívigazgató, a lezser tulaj, a művészkedő art department, a túlbuzgó junior account executive, és a számtalan csinos titkárnő hivatalos és kevésbé hivatalos ügyeit.

A kreatív részleg dolgozói (napjainkkal ellentétben) ugyanúgy néznek ki, mit bármely más cég komoly alkalmazottai, ám amikor bezárul az irodák ajtaja... A legjobb bourbonöket élvezik, rágyújtanak kedvenc Lucky Strike-jukra, (Mit rágyújtanak, nincs jelenet cigi nélkül!) és egy-két óra tömény meló után lemennek a közeli bárba, hisz megérdemlik. Ha már a munkánál tartunk, természetesen mit sem érne az egész, ha a szakmai részbe nem pillanthatnánk be: brainstormingok, ügyfélprezentációk, státuszmeetingek, fókuszcsoportok, castingok.  

A kreatívok egyik-másik termékre (akkori mércével mérve) briliáns ötleteket találnak ki, a kreatívigazgató oktatja ügyfeleit, hogy a reklám nem más, mint selling happiness, ám az is előfordul, hogy savanyú arccal veszik kezükbe az újonnan kijött VW Beetle „Lemon” hirdetését, és lesajnálón dobják sutba. (Persze még nem tudják, hogy a történelem utólag a VW és a DDB csapatát igazolta.) Mivel 1960 az elnökválasztás éve volt, politikai kampánycsinálásból is kapunk egy leckét. A kampányidőszak egyik Kennedy filmje borzolja a kedélyeket a Sterling Coopernél, melyben Eisenhower elnök nem túl pozitívan beszél Nixonról. A filmbeli team, mint a Nixon kampány ügynöksége, nem örül a jól sikerült konkurens filmnek, és a visszavágóra válságmeetinget rántanak össze.

Azt azért fontos megjegyezni, hogy – mivel nem dokumentumfilmről van szó –pontatlanságok azért előfordulnak. Egy (ügyfélprezentáción hirtelen megszülető) Lucky Strike szlogen például (It’s toasted) a valóságban nem a ’60-as évek gyermeke, hanem sokkal hamarabb, már 1917-ben használták. De ez csak apró szőrszálhasogatás, hiszen egyébként remek a történetvezetés, a karakterek alaposan kidolgozottak, és a hangulat utánozhatatlan. Az art deco hibátlan keretet ad a happy-smiley világnak, ám mivel a szereplőket nem csak a munkában, de magánéletükben is láthatjuk, arról is kapunk némi képet, hogy a már-már Coca Cola plakátra való családi idillek mögött mi is rejtőzött valójában. Ne várjunk pörgős, jackbaueres akciókat, hisz a film tempója is a 60-as éveket idézi; az üresjáratnak tűnő részeknek is megvan azonban a helyük. 

A magyar premierrel kapcsolatban egy félnivalónk van csupán, mégpedig a fordítás. Amúgy is elég insider a sztori, de ha még félre is fordítják, biztos a katasztrófa. (Az account ugye ebben a szövegkörnyezetben például nem könyvelő!)  A legpraktikusabb meg lehet, az lenne – hogy a nem szakmabeliek is minden finomságot értsenek – ha pop-up video formátumban sugároznák, tehát ha van egy érdekes utalás, akkor kis bubiban kiírják a képernyőre. Kíváncsian várom a magyar premiert, valamint azt, vajon kihasználja-e a csatorna, hogy reklámos sorozatnak csinálhat reklámot. 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://addict.blog.hu/api/trackback/id/tr7468679

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2008.05.15. 10:52:42

a pop-up video ötletét nem támogatnám, elvégre nem oktatóprogramról van szó. a kihívás itt nyilván abban rejlik, h miként lehet széles közönség számára is érthetővé tenni a szakzsargont úgy, h közben a bennfentesek felé is hiteles maradjon a sorozat. ez szimpla fordítói kérdés, ami ha jól van megcsinálva közvetetten jót tehet a szakmának is.

Black Mamba 2008.05.15. 11:03:46

nyilván én sem gondoltam komolyan. :)

Simon Bolivar 2008.05.15. 11:17:28

Nagyon jó, élvezetes, és alapos írás. Gratulálok Mamba!
Amúgy én is régóta szemezek ezzel a sorozattal, de most
elhatároztam, hogy beszerzem. Na nem torrenten, az csúnya dolog lenne:)

Standby 2008.05.15. 11:19:01

Madmen a legjobb most futó sorozat, mindenkinek ajánlom. Az írás pedig tényleg jó lett, sok ilyet az addictra!

fiatalnyugdijas 2008.05.15. 11:44:19

Ennél már csak ez jobb:

foglakduglak.4u.hu

:D:D:D

Gepember · http://blog.gepember.com 2008.05.15. 11:48:20

én belenéztem az első epizódba, de nem ragadott meg túlzottan, majd még egyszer nekiesek ;)

Tschöppy · http://elsomaratonom.blog.hu 2008.05.15. 12:31:12

Hasonló téma, de könyv:

Matt Beaumont: E-sztori

"Egy londoni reklámügynökség kiábrándító világa néhány alkalmazott egy hónapi e-mailjein keresztül."

Igen vicces olvasmány :)

_original 2008.05.15. 12:33:57

mondhatom hogy az egyik kedvenc sorozatomról van szó, és reméltem hogy jön hozzánk is! yep! Várom a második évadot. Az tetszett benne, hogy hiteles, ahol pedig nem, ott kétség sem merül fel bennem, mert remkül elhitetik velem. Rulez!

Black Mamba 2008.05.15. 12:35:04

gepember, éderemes adni neki még egy esélyt. Az első részben nagyjából vázolják, hogy ki kicsoda, aztán jönnek a sztorik, és egyszer csak azon kapod magad, hogy hajnal 4 van, és lenyomtál egybe 13 részt. :)

palacsintás péter 2008.05.15. 12:50:44

pedig van egy fogadásom, hogy könyvelő lesz az accountból a szinkronizálás alatt

esetleg pénzügyes

eddig valahány "reklámügynökséges" amerikai filmet láttam (van jópár), kivétel nélkül mindegyikben úgy sikerült

Norman Nailer 2008.05.15. 17:26:19

Ha csak a szótárra hagyatkoznak, akkor az accountból legfeljebb _számla_ lesz :)
Az accountantból lehet könyvelő...

fashionista · http://ourfashion.blog.hu 2008.06.03. 11:10:30

Nem tudjátok, mikor lesz az elsó epizód a tv-ben?

Black Mamba 2008.06.04. 10:46:13

fashionista: lapértesülések szerint szeptembertől, vasárnap esténként 21.00-tól. Reméljük.

Terápiás csoport

addict blog on Facebook

Szólj hozzá!

site statistics
süti beállítások módosítása