Amikor kicsi a reklámbüdzsé, és a hirdető mégis úgy érzi, hogy neki feltétlenül hirdetnie kell az ATL médiában, akkor áll elő a dilemma: A médiaköltségekből faragjanak, vagy a kreatív anyagok elkészítésének díjából? Ilyenkor egyre gyakrabban jön a mentő ötlet, hogy hasznosítsanak újra egy már meglévő kampányt, és használják annak már meglévő anyagait. Van, amikor ez egész fájdalommentesen sikerül, de a legtöbb esetben vállalhatatlan lesz a végeredmény. Még csak nem is kell nagyon keresgélni példák után, hármat is láthatunk mostanában. Az egyik az OTP kampánya, amelyben egy srác arcát fújja a szél, és ettől úgy lobog a pofája, mint egy nápolyi masztiffé. Eredetileg ez azért volt, mert azt akarták üzenni, hogy a saját bőrödön fogod érezni, mennyire gyors az OTP-nél az ügyintézés. Az újravágott film végén viszont csak a kissé fogyatékosan néző srácot látjuk a brandszín ingében, és csak annyit hallunk, hogy meglepően kedvező kamatozású a bank új hitele. Összeáll? Nem. Szarnak rá? Igen. A hirdető boldog, hogy megúszott 20-30 milliónyi gyártási költséget, és tapsikolva örül. Addig már nem jut el, hogy úgy költ el a médiában tízszer ennyit, hogy az újravágott filmet vagy áttervezett sajtót senki sem érti.
A második példa is bankszektorban született, a büszke édesanya pedig a CIB Bank. Ők egy új állatorvosos spotot barkácsoltak úgy, hogy összevágtak néhány meglévő jelenetet, amelyben a két főszereplő, Ursula nővér és Dr. Bubó egyedül látható nyulak, kígyók és egerek nélkül. Ezzel részükről már meg is voltak, és már arra sem nagyon vették a fáradtságot, hogy az új szöveg valamennyire szájszinkronon legyen. Csak felmondattak a szereplőkkel néhány kényszeredett mondatot egy házibuliról, amelyhez az asszisztensnek fel kell újítania a lakását, hogy meghívhassa magához a nyulas vállalkozót. Remek! Az egész megvolt egy rádióreklám árából, mindenki elégedett. Ja, hogy az ezzel az egész amúgy is gyenge lábakon álló animál-családregény alatt vágják a fát néhány megspórolt millió kedvéért? Aggódni ráérünk arra még!
A harmadik recycling-kampány is mos fut, ezt a Suzukinak köszönhetjük. Itt a Büntetésvégrehajtástól kirúgott, és a Centrum Kft-nél vígasztalódó parkolóőr belső monológját halljuk
Oszter Sörös Sándor tolmácsolásában. Az eredeti változat még nem is volt rossz, és arra épült, hogy az új Swift még a kérlelhetetlen parkolóőr szívét is meglágyítja. Most azonban a kreatívoknak egy használtautó-beszámítási akcióhoz kellett átgyúrniuk a szöveget, és végül a frappáns "Itt állnak a régi autóikkal, amikért most 500.000 forinttal többet kapnának a Suzukinál" örökbecsű gondolattal ajándékozták meg az emberiséget. Hogy ez mennyire gáz? Nagyon nagyon. A legrosszabb pedig az, hogy a végeredményt látva az ügyfelek nem látják be, hogy hiba volt a spórolás kedvéért megerőszakolni egy régebbi kampányt, hanem arra gondolnak, hogy ahhoz képest, hogy milyen olcsó volt, még egész jó lett az új cucc.
Címkék: autó bank magyarmocsár