Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Hatékony magyar reklámok

A Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) minden évben kiosztja a szerényen csak marketing Oscarnak aposztrofált EFFIE díjakat. Ezeket komplett reklámkampányoknak ítélik oda nem elsősorban, vagy egyáltalán nem kreatív szempontok alapján. A pályaművek értékelésénél azt veszik figyelembe, mennyire volt sikeres az adott kampány, milyen mértékben érte el az előre kitűzött célokat. Hogy miért érdekes ez? Mert tökéletes képet fest a közállapotokról, kíméletlenül megmutatja, hogy mi reklámfogyasztók hogyan reagálunk a hirdetésekre. Mert amikor azon sírunk, hogy már megint milyen hülyeséget akranak lenyomni a torkunkon, akkor egy marketinges csak előhúzza a kis statisztikáit és megmutatja, az amit mi világraszóló marhaságnak gondolunk nem más, mint egy tökéletesen működő hirdetés.

Itt van például a K&H Bank mesekampánya a hangyáról meg a tücsökről, amelytől szegény Aesopus azóta is forog a sírjában. Tudjátok, amelyikben egy srác egy nyár alatt összepincérkedik egy Minire valót, a kopasz vállalkozó meg egy Eladó feliratú A4-es lapot tesz a terepjárója ablakába. Az, aki azt gondolta, hogy ez egy ötlettelen és életidegen reklám, az nagy tévedésben volt. Ugyanis ez a kampány valójában nem hogy nem szar, de kifejezetten hatékony, amit egy Ezüst EFFIE díj fényesen bizonyít. És hogy miért jutalmazta ezt a filmet a zsűri? Az ok egyszerű: az emberek többsége emlékezett rá, azonosítani tudta a hirdetőt és a hirdetett terméket, ráadásul a célcsoport bankról alkotott véleményét is pozitív irányba befolyásolta. Ezek után ki vetheti a bank marketingeseinek a szemére, hogy ilyen igénytelenséget csinálnak? Senki, mivel a reklám működik, a célcsoportnak bejön.

De nem akarom a K&H-ra húzni a vizes lepedőt, mert sok más példát is lehet hozni a díjazottak közül. Itt van  mindjárt a CIB Bank szintén ezüsttel jutalmazott lassan feledésbe merülő kampánya a  kamurocker szerelmespárról, akik miután lakásuk ajtaját magukra zárták visszaváltoznak házipapucsos-plüsskutyás nyárspolgárrá. Izzadságszagú? Igen. Erőltetett? Igen. Kínos? Igen. Hatékony? Igen. Aztán említhetném még az Uncle Ben's maláj szószának Sandokan ihlette reklámját is, amelyben főzés közben az illatokat megérző malájok kigyalogolnak a tévéből a főzőcskéző pár nappalijába, hogy egy szál virágot tűzzenek a hajukba. Ez a kampány a mutatott eredmények alapján Bronzot érdemelt. Még folytathatnám a sort, de nem érdemes, mert a lényegen nem változtat: amíg ezek a reklámok jól teljesítenek, addig senki, de senki nem kérhet számon a marketing-döntéshozókon semmit. Ők minimalizálni akarják a kudarcot, és inkább választják a szokványos ötlet-megemelt médiabüdzsé párost, minthogy belemenjenek valamilyen kockázatosabb kreatív megvalósításba. Minek bátornak és innovatívnak lenni, ha kicsit drágábban ugyan, de elérik a céljukat a hagyományos reklámklisékkel is. Szóval, ha legközelebb azon kezdünk fanyalogni, hogy Pécsi Ildikó miért sétál a textilszálak között a menye szoknyájában, akkor jusson az eszünkbe, hogy ezt magunknak is köszönhetjük.

Címkék: reklámverseny

A bejegyzés trackback címe:

https://addict.blog.hu/api/trackback/id/tr33202533

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Horváth Attila Luigi 2007.10.21. 10:02:04

Pontosan hogy mérik ezen kampányok hatékonyságát?? Remélem nem a cég saját, belső felmérésén alakul, mert akkor ugye a "ki mekkorát hazudik" játékhoz értünk. Másrészt, pl. a K&H reklám 5percenként ment minden csatornán, szóval messze nagyobb esélye volt a bevésésre, mint egy kisebb cégnek, akiknek napi 2-3szor ment le reklámjuk, mondjuk kétnaponta. Vagy mondjuk gerillamarketingeztek, és meg sem jelentek nagy médiákban, csak a célcsoportnál... Szóval????


Ui.: Szerintem a kamurocker szerelmespár igenis kreatív volt, de legalábbis újszerű a bankreklámok között!

reklámbuzi · http://addict.blog.hu/ 2007.10.21. 10:17:59

LUIGI
Jó helyen keresgélsz. A pályázati kiírásban nincs konkrétan megszabva, hogy pontosan milyen adatokat kérnek. A pályázó végezhet akár maga is kutatást, de hozhat egészen objektív adatokat is, a lényeg, hogy minél több adattal támassza aláa kampány sikerét. Rengeteg olyan kutatás van egyébként, amelyet nem konkrét brandre, hanem termékcsoportra végeznek kutatócégek, szóval nem csak arról van szó, hogy ha valaki kellőképpen fényezi magát, akkor nyer.

A médiamegjelenésben teljesen igazad van, ez a reklámegyszeregy alapja. Ha nagy vagy, akkor biztosra mész és egy langyos ötlettel telenyomod az emberek fejét a médián keresztül. Akkor vagy rákényszerülve az ötletes kreatívra, ha pénzt akarsz megspórolni. Ugyanis ha lecsupaszítjuk, akkor a jó reklám pénzt spórol meg a hirdetőnek, mert sokkal kevesebb megjelenéssel is képes lehet nagyobb figyelem felkeltésére.

A kamurocker ízlés és pofon, nekem fájdalmas volt nézni a két figurát, akik még annyira sem voltak hiteles rockerek mint a Hooligans.

ElChe · http://bigblue.reblog.hu/ 2007.10.21. 10:50:53

Ez a hatékonyságmérés eléggé, hm, hát kétes. Szerintem mindegy, ki és hogyan csinálja. A marketing szépsége éppen az, hogy elég nehézkes egzakt mérőszámokkal leírni. Naná, hogy megpróbálják, hiszen attól látszik "tudománynak". De nekem a Dilbert-könyv jut eszembe, amikor marketingesek azon agyalnak, hogy vajon mit igényel a vevő:
"Jó termékeket akarnak, ingyen."
"Ó... Akkor adjuk nekik azt, amink van, és nevezzük ezt stratégiának."

Sündisznócska 2007.10.21. 12:15:17

Hát, arra is kíváncsi lennék, hogy a K&H agyament mesesorozatos reklámjától HOGYAN segített a bank jobb megítélésében? Mi olyat mondott, amitől én hirtelen bízni, értékelni kezdeném a K&H-t?
Ráadásul, szerintem a kimondottan fiatal korosztályt célozza meg, de elég debil módon...
A CIB-es rockerek meg nem vm lenyúlás volt? Mintha sok-sok éve láttam volna emilben egy hasonlót, bár, nem igazán emlékszem, hogy az mit is reklámozott, de, mitha egy HAlál Angyala ürge (meg a társasága) lett volna benne, és sörreklém lett volna???

konzervman 2007.10.21. 12:45:20

Jön még itt kutyára úthenger, amikor bejön a digitális műsorszórás...mindenkire.

ott majd lesz normális nézettség mérés: percre, másodpercre pontosan, oszt' talán majd a csőhülye cégek is észbekapnak, hogy miért ennyi milla az a reklámblokk, ha a kutya sem nézi adott esetben azt a csatornát.

Az ATL ügynökségek meg kapkothatják a fejüket.
Ez hosszútávon véleményem szerint a jobb reklámok felé vezet majd.

A rokkerbank engem speciel nem hatott meg.

Ami viszont mindent visz (nem ATL) az a "Don Scontó Elintézte!" - Sconto óriásplakát reklám.
Mélypont.

konzervman 2007.10.21. 12:46:17

meg meg kellene tanulnom írni:) szóval: kapkodhatják

reklámbuzi · http://addict.blog.hu/ 2007.10.21. 12:50:55

konzervman
A digitális adásokkal is sok minden fog változni, de szerintem a time-shiftinges szerkezetek nagyobb veszélyt hodoznak magukban. Nemsokára eljön az idő, amikor mindenki előbb rögzít, aztán egy fél órával később ül le a tévé elé, hogy megnézze a reklámoktól megszabadított filmet. Mint az adblock.

Don Sconto tényeg nagyon gáz, de az óriásplakát vastagon ATL-nek számít.

Mindent a helyére! 2007.10.21. 13:43:47

Szarevőknek szart kell adni! Amíg a Balázs Shownak van nézettsége, és amíg a háziasszony (akár még diplomával is) bekajálja az intelligens mosóport, és "na jó, próbáljuk ki!" felkiáltással bevásárol egy rakás új termékből, hogy fél év múlva újra kipróbálja az állítólag megújult összetevőket, addig itt nincs miről beszélni.

Angliában nyelvgyakorlásként néztem tv-t. De ott nem az volt, hogy a falat kaparva menekültem el a reklámblokk kezdetekor. Persze, ott is voltak egységsugarú tájékoztató reklámok, hogy most akció van a Tescoban vagy a Sainsbury'sben. De nagyon sok olyan reklám volt, ami szórakoztatóbb volt, mint a műsor, amibe beszúrták. Elég sokra a mai napig emlékszem, pedig gyakran már annak a gyógyszernek a neve sem jut eszembe, amit az aggkori memóriaproblémáimra szedni kellene.

Spiderpig 2007.10.21. 14:33:15

Engem ez a célcsoport dolog is zavar egy kicsit. Mert ugye egy banknál nem mindegy, hogy egy minmálbérből élő betanított munkást győz meg a reklám, vagy egy havi félmilliót kereső mérnököt.

gagarin 2007.10.21. 15:42:47

Effie témában senkinek ne legyenek illúziói - jó pályázatot kell tudni írni, ez az alfája és az ómegája. Senkit nem érdekel, hogy a csatolt adatok/táblázatok a valós képet mutatják-e. Ha minden eredményed szar, de fel tudsz mutatni egy jó mutatót, írd azt, hogy az volt a kampányod célja.
Ez így működik sajnos.
Emlékezzünk csak a Matáv (vagymiafrancaneve) pár évvel ezelőtti arany/platina nyertes spotjára, miközben adott évben a telefonvonalak száma kb. 20%-ot csökkent.

Az Effie jól mutat a vitrinben és az ügynökség fényezheti magát vele, de sokszor lufi az alapja.


g.

konzervman 2007.10.21. 15:43:14

"Don Sconto tényeg nagyon gáz, de az óriásplakát vastagon ATL-nek számít."

Igen az. Csak ebben a formában annak sem nevezném :)

time shifting: jogos

nemkellvagta (törölt) 2007.10.21. 16:24:05

elég csak egy pillantást vetni az Effie emblémájára és magától értetődik, hogy igazszívű rekláminyenc bottal sem piszkálja, elkerüli jó messzire, mert bűzlik a középszerűségtől. hagyjuk meg ezt a marketinges zombiknak és szórakozzunk egy nagy klasszikuson:
www.youtube.com/watch?v=j50Xd40EfJg
plusz:
thebestofstuff.blogspot.com/2007/10/top-5-commercials.html

wice 2007.10.21. 17:14:24

reklambuzi: jo lenne, ha mindenki megertene, h nem az a jo reklam, ami kreativ, otletes, nagyot szol, akarmi, hanem az, amelyiknek a bemutatasa utan kimutathatoan felszokik a reklamozott termek vasarlasa. a ketto termeszetesen nem zarja ki egymast, de nem is jarnak szuksegkeppen kez a kezben. ez az onverdeses meg, h "magunknak koszonhetjuk", netto hulyeseg. egyreszt azok, akik fontosnak tartjak az otletes reklamokat, valszleg nem reprezentativak a teljes nepesseget tekintve (tehat egyaltalan nem biztos, h hozzajarultak a bena kampanyok sikerehez), masresz ha megis, az se az o hibajuk. egyszeruen az emberi agy mukodesere legnagyobbreszt nincs hatasa a tudatos valasztasnak. ha sokat latsz egy akarmilyen szar mososzerreklamot mosolygo anyukaval, csecsemovel, kutyaval es bebifokaval, akkor fuggetlenul attol, h minden alkalommal _tudatosan_ elutasitod a giccset, megis nagyobb esellyel fogod a boltban leemelni azt a termeket a polcrol, es kozben abszolut eszedbe se fog jutni, h azert bizol ebben a termekben, mert lattad a reklamjat, es _tudat_alatt_ osszekototted a nevet a _tudat_alatt_ rad is pozitiv hatassal levo idillel. igy mukodik az agyad, ebbe bele kell nyugodni.

kulonben meg az is hulye, aki reklamokat nez, h szorakozzon.

Netuddki. 2007.10.21. 17:32:51

Naná, hogy hatékony. Különben egy cég sem költene rá annyit, amennyit most. ;-)

konzervman · http://konzervdoboz.blog.hu 2007.10.21. 17:38:05

WICE: tévedsz.
nem attól jó egy reklám, ha a termék jobban fogy.
nagyon ötletes Citroen reklámok vannak (lásd Rubik-kockás film), mégsem veszek Citroent mert szar az auto.
nem hiszem, hogy a Citroen reklám után megnövekedett volna a citroen eladás - pedig a reklám ötletes - ergo, a te érveléseddel: mivel nem fogy a "termék", ezért a reklám szar?

Max FMCG termékek reklámjain lehetne így "mérni" egy reklám 'jóságát' vagy sikerességét, de az én olvasatomban NEM attól jó egy reklám, ha a a termék jól fogy.

vicc-e? 2007.10.21. 17:47:59

wice! Te is írod, hogy "a ketto termeszetesen nem zarja ki egymast, de nem is jarnak szuksegkeppen kez a kezben." Mi itt arról beszélünk, hogy attól, hogy hatékony reklám, még nem kellene fantáziátlan szarnak lennie. Persze, nehezebb hatékony ÉS ötletes/szórakoztató reklámot csinálni, mint szimplán hatékonyt. De ha egy kicsit megerőltetnék magukat a cégek, és a reklámok a nem-célcsoport számára ha nem is szórakoztatóak, de legalább elviselhetőek lennének (Vacsora közben csucsogó intimbetét? Jó étvágyat!), akkor nem menekülve mindenki sikítva a távkapcsolóért. Azaz hosszú távon több ember maradna a tv előtt a reklámblokk alatt. Long-term profit.

Horváth Attila Luigi 2007.10.21. 20:15:47

Na álljunk meg egy szóra(Mr. Grécsi László)! A marketinget (beleértve a reklámokat is) igenis lehet mérni. Méghozzá pontosan, körülhatároltan. Ráadásul magának a marketingesnek kell megmondania, hogy hogyan és hogy mik a célszámok. Mivel nem egzakt "tudományról" beszélünk, ezért nem mindíg lehet ugyanúgy mérni, ugyanazokat a tényezőket stb. (lévén a célok is mások)! De csak akkor tudod, hogy mit csinálsz, ha méred az eredményed! Ki ért egyet??

Terápiás csoport

addict blog on Facebook

Szólj hozzá!

site statistics
süti beállítások módosítása