Négy évvel ezelőtt láttam egy reklámválogatásban a Honda Civic filmjét, ami egy végtelenül egyszerű ötletre épült. Gyönyörűen fényképezett közeli felvételeket mutattak gyors tempóban egymás után vágva, miközben semmi mást nem lehetett hallani, mint a képeken látható tárgyak keltette zajokat. Így mesélték el egy Civic-sofőr egy napját, amely után hazaérkezve a kocsi szépen megpihent a garázsban. A film akkoriban nagy sikert aratott, és több jelentős díjat is bezsebelt, köztük az egyik legrangosabbat, a Cannes-i Arany Oroszlánt. Aztán tegnap, láss csodát, tévézés közben egyszer csak megpillantom valamelyik magyar adón a régi Honda-reklámot. Na végre - gondoltam magamban -, ennyi év után a Hondának megjött az esze, és végül csak behozta hozzánk is ezt a szép filmet. De várjunk csak! Hiszen ez nem is ugyanaz a film. Átvágták? Vagy talán újraforgatták a magyar piac kedvéért? De nem. Legnagyobb meglepetésemre a film végén az autó helyett egy békésen telefonáló lányt pillantok meg, aki amolyan matávos módon egy brandszínű pokróc alól telefonál egy Ikea bútorokkal berendezett unalmas nappaliban. Közben pedig a narrátor szólal meg, és már önti is rám a Vodafone aktuális ünnepi ajánlatának részleteit. Hogy van ez?
Úgy, hogy a magyarországi Vodafone forgatott egy új, a Honda 2003-as filmjével szinte teljesen megegyező reklámot. Hm... Azért ez több mint érdekes. Nem gondolom, hogy ez feltétlenül nyúlás, hiszen évről-évre annyi film születik a világon, hogy szinte már az lenne a meglepő, ha nem jutna eszébe hasonló ötlet két egymástól teljesen független csapatnak. Csakhogy ez nem egy mongóliai kecsketelep városi tévén futó kampánya volt, hanem a Wieden & Kennedy ügynökség négy évvel ezelőtti nagy dobása, ami akkor minden valamire való reklámválogatásra felkerült. Persze egy forgatás előtt nem lehet évekre visszamenőleg minden egyes reklámfilmet lecsekkolni, de azért valakinek szemet szúrhatott volna az ügynökségen a dolog. Mert ha nem is nyúlás, mindenképpen kellemetlen a dolog. Kár érte, mert a film amúgy jó, kifejezetten igényesen elkészített darab, leszámítva persze a "boldogan mobiloztak, míg meg nem haltak" záróképet, ami már négy éve is unalmas volt egy telekom filmben. Kíváncsian várom a véleményeteket, amelyet csak azután alakítsatok ki, hogy megnéztétek a Honda filmjét, majd közvetlenül utána a Vodafone erre a témára készített verzióját.
Azért szerintem ez durva. Kíváncsi vagyok ők mit mondanak. A minimum az lenne, hogy egy "Elnézést ezt benéztükkel" reagáljanak, de ahogy a hazai viszonyokat ismerem ebből csak sárdobálás lesz.
Pippi
Igen, kopirájder is ezt írta, annyival kiegészítve, hogy egy ilyen szerencsétlen véletlent el lehet kerülni, ha valaki időben ránéz a filmötletre. De az is lehet, hogy tudtak róla, csak úgy gondolták, hogy egy ilyen formai egyezés miatt nem ölik meg a filmötletet. Nem?
Hát, a marketinges először is legyen művelt. Amikor csináltam, be is voltam szarva rendesen, hogy rácsúszok egy ötletemmel valamire, ami nem volt tervbe véve.
Viszont a nyulam-bulam sokkal régebbi, és nem kell feltétlenül a szpotok világában keresni a forrást.
Blöff (us.imdb.com/title/tt0208092/). Dennis Farina bedobja a stampedlit, hátradől, útlevélre pecsét, gép elzúg.
Requiem egy álomért (us.imdb.com/title/tt0180093/).
Anyag felszív, tű beszúr, pupilla kitágul, sejtek mocorognak, meg még valami.
Ugyanezek a vágások, ugyanezek a direkt kép-hang kombók. 2000-ből. Én ezeket láttam, de ki tudja, valójában honnan jön. A vodás kreatyív kiccsákónak nem kellett látnia a hondásat, hogy nyúljon. Annyira nem direkt, csak a vágástechnika ugyanaz.
Androidus
Egyrészt igazad van, másrészt viszont más kategória egy filmben látni valamit, megint más, ha egy reklámot full erre az ötletre építenek fel. Abban a környezetben ez igenis újat hozott ezzel a Honda. Gyors vágásokat mutatni natúr hanggal nem kipirájtos ötlet, de azért ha egy reklámban elsütötték egyszer, talán illik rá odafigyelni.
Szélkakas: szerintem a nyúlást nem lehet műfajilag bekorlátozni. Ha én írok egy olyan "kreatív" szöveget, ami "véletlenül" szóról szóra megegyezik mondjuk Karinthy egyik írásával, akkor az szerinted mi? Eredetiség? Mert szerintem übernyula.
Oké, de azért mert valaki először csinált valamit, még nem jelenti, hogy ne lehetne másnak is alkalmazni azt a megoldást. A "gyors vágások és hangok" megoldás valószínűleg már a film őskorában kitalálta valaki. Az a nem mindegy, amikor ugyanarra akarod felhasználni, amikor szolgaian követed az eredetit és nem adsz hozzá semmi újat.
Nem értem a meglepetést, a Vodafone-nak annak idején régen már a magyar bevezető kampánya is arról szólt, hogy a ROA gyakorlatilag újraforgatott egy sikeres kinti nem Voda reklámot :) A részletekre már nem emlékszem, de annak idején nagy sírás-rívás volt.
Ugy tunik nem ert el 'hozzatok' a cirka egy honappal ezelott irt levelem, amikor nekem is pont ez a reklam ugrott be csak egy masik reklam miatt. Vajon miert? Most csak a 'magyar' reklam linkjeit szogezem ide:
Androidus,
Igazat kell adnom neked a filmeket illetoen. Akkor tajt 'divatos' volt ez az abrazolas, es azt hiszem korabbi filmben is talalkoztam vele. Azonban a civic reklam lepte meg eloszor (tudtommal) ezt a vizualis abrazolast reklamban, ami szamomra csupan annyit jelent, hogy tettek egy baszott nagy pecsetet a reklamvilagban erre a megvalositasra. Na es innetol viselheti a kovetkezmenyeket az aki nem ismeri, mert barmit mond ez biza civic-es reklam es amig nem jon ki 'eredetibb' az is marad. Az mar W+K 'szerencseje', 'tudatossaga', hogy valjuk be sokat kellen gondolkozni, hogy ebbe a stilusba valami ujat lehessen felmutatni. Egyszoval koszonjuk, mi mar megcsinaltuk, varjuk a masolatokat.
szerintem ez egy nagyon alapvető technika és mindenkinek eszébe jutott már, aki ült vágóprogram előtt. de azt mondjuk nem értem, hogy miért kell konkrétan ugyanazokat a képeket nyúlni, mikor annyi minden másról lehetne közeliket készíteni, pláne ha direkt magyarországra céloznak. meg amúgy is telefonálás a téma, ami szintén csomó egyéb zörejt kelt.
Askthepope: én sok ezer filmet láttam, de nem emlékszem, hogy az említett kettőn kívül bármelyik is alkalmazta volna ezt a vágást. Ha eszükbe jutott, jól titkolják.
szerintem is túl sok a hasonlóság, de... amíg nem nyernek vele reklámversenyt meg ilyenek, belefér. Nem lehet mindig teljesen eredetit (és jót) alkotni. Egyébként meg kár, hogy a Voda reklám végül átmegy mainstreambe.
ps. ez most kreativ.hu - n vezető hír! gratulálok a bloggereknek :-)
interesting approach... cut and paste caane award winning idea in front of boring vodaphone tag. why didn't i think of that?... ah yes, because i have integrity, that's why.
A Voda egyik legújabb szpotjában – lehet, hogy csupán számomra – de egy sörös brand (Gösser) kommunikációs kampányának vonásit lehet felfedezni. Talán még a narrátor hangja is ugyanaz..
Nekem egyébként tetszik ez a kreatív!
Ez az a szpot, amikor a Voda-s reklámban a határtalan lehetőségekről hallhatunk, természeti képekbe ágyazottan.
A Gösser „új kommunikációja” hasonló: magas státuszú városi férfiak számára releváns üzenet közvetítése úgy, hogy közben megtartja a márkától már szinte elválaszthatatlan természeti képeket. A márka ezzel az üzenettel változtatott a fogyasztóval szemben elfoglalt pozícióján: nem csak önmagáról, a márka értékeiről, múltjáról és szakértelméről beszél, hanem párbeszédet kezdeményez a fogyasztóval. (www.kreativ.hu/cikk.php?id=16931)
kezd egy kicsit paranoid hangulat lenni itt, bery szerint márt természetképeket sem okos használni, ha valaki előtte megtette? a gösser meg a carlsbergtől nyúlta, hogy ilyen képeket alkalmaz? vagy hogy van ez? hm? ha valaki gyanúsít valakit valamivel, a minimum, hogy nem általában beszél bele a levegőbe, ezt megtanultam. ide tudnád kopizni a voda és gösser hasonló filmjeit, hogy mi is értsük, mi a bibi? köszi!
kohlhaas mihály:
@Bánki Tamás | DrLinkedin.hu: Sőt kőfaragók és balett táncosok is. Vakok mesterlövészek, siketek z... (2020.03.31. 18:02)Kerekesszékes parkolófoglalás Pesten
Dauda András:
20-30 éve nem volt még Profi jóember!
És akkor még biztos nem volt amikor 3,60 volt a kenyér, mert... (2019.06.15. 15:30)Klárikám, Gyurikám, ez profi volt!