Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Felvarrták a Kreatív magazin ráncait

Régóta tervezem, hogy írok a hazai reklámszakma egyetlen valamire való lapjáról, a Kreatív magazinról. Ehhez jó apropót szolgáltatott most az arculatfrissítés, amin a hónap elején zavarták keresztül a lapot. Kezdjük azzal, hogy egy reklámszakmai magazint szerkeszteni nem lehet egyszerű feladat. Egyrészt mivel egy szakmai kiadványról van szó, az elsődleges a tartalom, ami olyan szövegközpontú elrendezést igényel, ami nem vonja el a figyelmet a mondanivalóról. Másrészt viszont a Kreatív mégiscsak a reklámszakma lapja, ezért nem engedheti meg magának a szürkeséget, elavultságot, hiszen jó példával kell elöljárnia, és design tekintetében is útmutatónak kell lennie.

Nehéz mindkét kívánalomnak megfelelni, ami a Kreatívnak eddig nem is sikerült maradéktalanul, az utóbbi időben viszont egyre több pozitív jel mutat afelé, hogy jó irányba változik a lap. Ilyen bíztató jel a már említett redesign is, ami modernebbé, vidámabbá és nem utolsósorban áttekinthetőbbé tette a lapot. Persze a pöcök mint vezérmotívum - ami hol belevág egy szövegboxba, hol szövegbuborékszerűen kilóg belőle - nem forradalmi találmány, de legalább jól néz ki, szemben a lap korábbi kissé elavult és túlságosan statikus megjelenésével. Bár nem a legmodernebbek, a választott új betűtípusok kellemesek, jól olvashatóak, és a címek tördelése is elegáns. Az oldalidézetek is hasznosak, bár a kiemelésen belüli kiemelést csöppet túlbonyolított megoldásnak tartom.
 

 


Ami személy szerint nekem nem tetszik, az az újság képválasztási gyakorlata.
A nagy riportok esetében az újság komoly hazai fotóművészekkel dolgozik, aminek - többek között a borítón - meg is látszik az eredménye. A legtöbb cikket azonban többségében képügynökségektől vásárolt stock fotókkal illusztrálják, ami önmagában nem lenne baj, de a választásnál sokszor nem a legszerencsésebb darabokat sikerül megtalálniuk. A hangszóróval egymás fülébe kiabáló öltönyösök, a konzervből és madzagból készített telefon, vagy a látványosan unatkozó irodista nem ad semmit az összhatáshoz, sokszor inkább elvesz belőle. Ezeket a poros és erőltetett képeket jobb lenne saját készítésűekre cserélni, vagy ha arra nincs keret, egy kicsit jobban odafigyelni a válogatásnál, és túrni egy fokkal hangulatosabbakat.

Ami a tartalmi részt illeti, érződik a magazinon, hogy igyekeznek egyszerre szakmaiak lenni, de közben azért megfelelni a névválasztásban is jelzett kreativitás igényének. Ezen a téren is történtek előrelépések, de van még min javítani. Jó gondolat volt például, hogy minden számban megszólaltatnak egy nemzetközi nagyágyút, aki elmondja véleményét a reklámokról, egyúttal egy kis bepillantást enged a nemzetközi trendekbe. Ez jó. Nagy hiányossága viszont az egész hazai reklámújságírásnak, hogy a reklámkritika mint olyan alig létezik. Ez rossz. A lapban gyakorlatilag egyedül Román Balázs vezető szerkesztő ír használható és olvasható kritikákat, a feladatot többnyire inkább átpasszolják külsősöknek. Egy rovatban ügynökségi kreatívok minősítik egymás munkáját, ami általában megmarad a nagyon politikus, ártalmatlan ténymegállapítások és jópofa szófordulatok szintjén. Egy másikban jónevű publicistáknak adnak teret a reklámokkal kapcsolatos gondolataik kifejtésére. Az egyik ilyen újságíró Tóta W. Árpád, akinek a megszokott színvonalú írásai szórakoztatóak ugyan, de hiányzik belőlük a szakmaiság, sokkal inkább egy a tévé előtt ülő fogyasztó háborgásait tükrözik. A másik kiszemelt Para-Kovács Imre írásai sem rosszak, de valójában nem is nevezthetőek igazán kritikának, inkább csak publicisztikák, amelyek legtöbbször csak nagyon lazán kapcsolódnak a reklámhoz. Pedig a szakma tisztulásához, fejlődéséhez elengedhetetlen lenne egy fórum, ahol a jó elnyeri méltó jutalmát, a rossz pedig büntetését.

De nem szaporítom tovább a karaktereket, mert ha mindenről írni akarnék, az egész blog betelne. Amiről nem esett szó - és szép számmal van ilyen - azt remélem, hogy a kommentekben majd kitárgyaljuk. A lényeg, hogy a Kreatív jó úton indult el, de a végállomásig még van hátra jónéhány kilométer. 

Címkék: hungarikum

A bejegyzés trackback címe:

https://addict.blog.hu/api/trackback/id/tr51333595

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Principal 2008.02.12. 09:50:00

szerintem ez a megújulás sem elônyére, sem hátrányára nem vált a lapnak. mint reklámos, azt gondolom, hogy legyen inkább szakmailag korrekt írással tele, mint túldizájnolva.
ami elnyerte a tetszésemet, hogy az elejére összeszedték a rövid írásokat, ahol most kicsit bluváros lett a közepétôl meg olvasmányos.
a képválasztások valóban unalmasak és ötletelenek!

szélkakas 2008.02.12. 09:52:15

Na végre egy jó téma. Szerintem sem a design volt a Kreatív legnagyobb baja, hanem a szakmaiság hiánya. Több elemzés, több valódi szakember, több tartalmas írás kellene. Össze lehet hasonlítani az ADCH kétoldalas rovatával, ami legtöbbször messze felülmúlja az újság színvonalát. Amúgy jó az írás, grat.

Mr_Wolf 2008.02.12. 10:02:43

Ami a képeket illeti – ez alatt értem a reklámszakemberekről készülteket is a riportok mellett – talán nem túl nagy elvárás egy kezdő és lelkes fotóst kiküldeni hozzájuk, hogy ne olyan érzésem legyen, mintha a bűnügyi nyilvántartót lapozgatnám.

Ami viszont Tóta W. cikkeinek kívülállóságának a hozománya, az egy olyan látásmód, amelybe nem árt időről-időre beledörgölni az orrunkat. A reklám hétköznapi embereknek készül, akik sonkásszendvicset majszolnak a tévé előtt, és gyors ujjakkal kapcsolnak a kocsijuk rádióján. Még több fogyasztói véleményt a lapba – ettől nem lesz kevésbé szakmai, csak páran elgondolkozunk azon, hogy van-e élet a mélygarázson túl.

Kikkoman 2008.02.12. 10:11:13

Szerintem is jók Tóta cikkei, de reklámbuzival egyetértve szükség lenne valódi, szakmai kritikákra is. Ezek jól kiegészítenék a világ legdühösebb emberének fogyasztóvédelmi kirohanásai, így viszont elbillen az egyensúly.

Csati 2008.02.12. 10:17:31

Nekem bejön a redesign, sokkal kellemesebb ezt lapozgatni, mint a régi fantáziátlan layoutot.

Caravaggio 2008.02.12. 10:39:01

Nekem az a bajom vele elsősorban, h nem annyira "kreatív" a lap, mint inkább "marketinges-médiavásárló". Persze, ez is a szakmához tartozik, de én hiányolom belőle az Addicthoz hasonló, negatív-pozitív, értelmezős-körbejárós reklámkritikákat, esettanulmányokat. Tök jó lenne olyasmiket olvasni, h egy adott reklám miért pont úgy és olyannak készült, amilyennek, "vertikális" áttekintésben, ügyfél-account-art director-médiavásárló folyamatban.

Black Mamba 2008.02.12. 11:07:19

Hangyasavval kell egyetértsek abban, hogy a szakma kreatív oldala kicsit háttérbe van szorítva. A külföldi kisszínesektől, és néhány ügynökségi "ezt csináltuk a hónapban" írástól eltekintve hiányoznak a valódi, kreatív issue-kat boncolgató témák. Persze a reklámkritika is fájdalmasan hiányzik. Az a baj, hogy nincs meg a mi 'Bob Garfieldünk'. Nincs egy hiteles figura, akinek szava több lenne pusztába kiáltott szónál, akire odafigyelnénk, nem részrehajló, nem aktív ügynökségi szakember. A Tóta W. féle, "így látom a fotelból" dolog is fontos, de nem váltja ki a szakmai kritikát. Szerintem már az nagy előrelépés lenne, ha ki mernénk mondani dolgokat, és nem finomkodva, kerülgetve a forró kását lennének tálalva. Tudom, hogy egy lap a hirdetőkből él, meg fontos az ügynökségekkel ápolt jó kapcsolat, de Garfield is leírja, ha valami rettenetesen szar. Az Ad Age meg kiadja.

Indigó 2008.02.12. 11:07:57

A képektől néha én is falra tudnék mászni. Jobban járnának még az illusztrációkkal, grafikákkal is, ami ráadásul adnhatna valami saját arcot a lapnak.

Verebes 2008.02.12. 11:33:31

Én Tóta W. írásaitól kapok agyhúgykövet. Legutóbb arról értekezett, hogy ő nem néz több tévét, mert annyira szarok a reklámok, hogy csak a hülye nézi őket. Gondolom akkor a rovatát is beszünteti majd, mert így nyílván nem lehet reklámkritikát írni.

Black Mamba 2008.02.12. 11:37:30

szerintem a tóta w mostani írásában van igazság. nem árt tisztában lenni azzal, hogy a fogyasztói szokások változnak, és monstantól arra kell a szakmának készülnie, hogy az emberek nem azt nézik, amit kapnak, hanem azt, amit akarnak. Szóval van veleje az írásnak, mégha kicsit nyers is a stílus. (bár sztem annak is van helye)

Caravaggio 2008.02.12. 11:42:18

A designról szólva: természetesen a tartalom adja el a lapot, nem a stílus, de egy hagsúlyosan szakmai laptól (ami ráadásul méregdrága, tehát még pénzhiányra sem igen hivatkozhat), sztem igenis elvárható lenne némi progresszivitás a layout és a tördelés területén is. A trendeket alakítani kell és nem követni, mondta vala a Nemzet Csótánya, és milyen igazat lengetett a csápjaival!

A szókimondás valóban fájón hiányzik, de hát ugyanez a belterjes "jajaj, csak ne lépjünk XY tyúkszemére" szemlélet jellemző Mo-n mindenhol...

BERKES PÉTER 2008.02.12. 11:52:00

Reklámbuzi,

Volt már a Kreatív hasábjain (2004-ben) is egy szakmai polémia, amely a hitelesebb alapokon nyugvó reklámkritikát tűzte zászlajára. De nem igazán történt semmi!

Gratulálok, hogy írásoddal ismételten újból szakmai mezőbe szeretnéd terelni ezt az "intellektuálisan izgalmas" kérdéskört.

Ha Magyarországon egy reklámkritikusnak ügynökségi múltja van, akkor szakmai elfogultsággal vádolják, ha pedig outsider, akkor a szakemberek nem fogadják el a véleményét.

Vagy csak nagyon nehezen... Tapasztalat...

Mit szólsz?

Üdv:

Bery

gyuribacsi 2008.02.12. 11:57:08

Tiszteletem!
Régebben jártam a kreatív oldalára, próbáltam ottan afféle forradalmi hangulatot teremteni... lett is jó sok ellenségem :))
Sajnos mostanra végérvényesen kiábrándultam a honi, de a nemzetközi reklámozásból is. Pedig reklámgrafikus volnék, vagymi.

Az egész fogyasztói társadalmasdi, benne a reklám kényszerességével, nagyon lehangoló. Korábban próbáltam felhívni a reklámszakemberek figyelmét saját felelősségükre e dologban, de hárítottak, és kevés kivételtől eltekintve ki lettem röhögve.
Itthon mindezt megfejeli a más területeken is egyre inkább megszokott protekcionizmus, nepotizmus, aminek hála, ha nem vagy tűzközelben, csinálhatsz te szépet, jót, nem te kapod a melót (hö még rímelt is).

Aztán az első ARC kiállításon volt egy ötlenyúlási história, amiben én voltam a szenvedő alany. No, kb. azóta nem keresem a kapcsolatot nagykutyákkal, ismert reklámcégekkel. Elég volt. Elég a buta megrendelőkből, a szakmai körbelopkodásból, a várakozásból, hogy egyszer majd kapok szép és nagy munkát is.

Eldöcögök hol van, hol nincs munka alapon, de legalább nem reménykedem fölöslegesen.
Egy nálam jó tíz évvel idősebb grafikus mondta (még az aktívan kommentelős időszakban), hogy ő már nem indul tendereken. Ha felkérik, és nincs más induló, dolgozik. Egyébként nem.
Akkor azt hittem, és mondtam is neki, hogy ez így túlzás. Ma itt tartok én is.

Hogy megújult a kreatív? Hogy tartalmilag mit sem változott? Nem olvasom, nem érdekel.
Számítógépes grafikai programokat tanítok fiataloknak, mellette viszem a kis bétémet. Oszt jónapot.

Ezzel együtt nem vagyok megkeseredett ember, csak káros dolognak tartom jelenlegi formájában a reklámot. Tudom, néha fontos, jó dolognak is készül plakát, film, rádiószpot, de az egésszel van baj.

Hát, bocsánat, ha belerondítottam valamibe... gondoltam, megnézem, mik a mostani reakciók egy, a képből kilógó hozzászólásra :)

BERKES PÉTER 2008.02.12. 11:58:23

Reklámbuzi,

A "megmondó emberekkel" kapcsolatban pedig csak annyit, hogy noha Bob Garfield-hez hasonló, Chaos Scenario-t megjósolni képes nagyformátumú szakembereünk nincs, de talán Máth András az egyetlen, aki sakmai lapokon megfgalmazott véleménye mellett kiáll, sőt még reklám- és médiapiaccal kapcsolatos éves prognózisainak hibáit is képes elismerni.

Talán ő , aki szakmi megmondóemberként pozícionálja magát.

Ritka emberi erény...

Mit szólsz?

Üdv:

Bery

reklámbuzi · http://addict.blog.hu/ 2008.02.12. 12:03:45

Bery
"Ha Magyarországon egy reklámkritikusnak ügynökségi múltja van, akkor szakmai elfogultsággal vádolják, ha pedig outsider, akkor a szakemberek nem fogadják el a véleményét."
Teljesen egyetértek, ezen kellene valahogy változtatni. A receptet nem ismerem, de nagyon hiányzik négy-öt jó tollú reklámkritikus.

gyuribacsi 2008.02.12. 12:06:43

...és mi változna a jótollú reklámkritikus munkásságától?
Talán kevesebb szar reklám születne?

reklámbuzi · http://addict.blog.hu/ 2008.02.12. 12:30:43

gyuribácsi
Nem a reklámszakmáról beszélek, hanem a Kreatív magazinról.

Black Mamba 2008.02.12. 12:30:57

gyuribacsi: nem tudom. Nekem mindig az a furcsa, utópisztikus rémkép él a fejemben, ahogyan a filmekben a színészek remegő kézzel veszik meg a reggeli Variety magazint, és alig merik végigolvasni, miket írt a szigorú kritikus az előző etsi premierjükről. Aztán az írás kicsengésétől függetlenül rettenertesen érzik magukat egész nap. :))
Valahogy egy szakmai lapnak az lenne a lényege, hogy az egész szakma komolyan vegye, és ha olyan a minősége, a hangvétele, szerintem ez megtörténhet. A keményebb hangvétel meg... átmenetileg járhat népszerűségvesztéssel, de hosszú távon megérné.

Caravaggio 2008.02.12. 12:33:58

gyuribacsi:

lehet hogy igazad van, és mi mindannyian a padlót fényezzük nagy lelkesen a Titanic-on az ütközés előtt fél perccel, de mégis.
Sokan éltünk át hasonló szakaszokat és élményeket mint Te, de néhány ember keserűsége miatt nem fogjuk és nem fogják kihajítani a teljes cuccot. Ebből az iparból sok millión élnek, Mo-n is közvetlenül több ezren, közvetve még többen. Elkerülhetetlen, és megkerülhetetlen. "Nektek is jó, nekünk is jó", ha jól csinálják-juk. Jól csináljuk? Nem. Adjuk föl és menjünk haza sírni? Sztem ne, hanem csináljuk jobban!

Tudom, h ez most úgy hangzott, mint egy idézet az "Oleg Vaszilijevics forgácstakarító élete és munkássága" című kommunista alapműből, de akkor is. Minek kissrácoknak tanítani a Fotóboltot, ha senkinek nem kell reklámgrafikus, mert "a reklám hazug"?

Tony 2008.02.12. 12:43:41

Nem tudom miről beszélünk.
Amíg a magyar emberek nagyrésze igénytelen, értsd, nem tud öltözködni, nem tud táplálkozni, nem tud beszélgetni, addig a reklámok, az újságok, bármilyen online, offline, outdoor ad igénytelen lesz itthon. Hiszen az igénytelen embereket igénytelenséggel lehet kiszolgálni, mert erre van szükségük.
És amíg ezen vagy nem mer valaki változtatni, vagy nem tud, mert leugatják, addig így is fog maradni. Lehet menekülni a tévé elől is, az olvasás mellől is, meg az országból is.

Caravaggio 2008.02.12. 12:46:11

Így van, egy rendszer egy elemét nem lehet önkényesen megváltoztatni.

Xiao 2008.02.12. 12:46:44

gyuribácsi: Egyébként a szar reklám mitől szar reklám? Mi a cél? Megrendelő oldalról a hatékonyság a fontos, ügynökségi oldalról meg próbálni minél jobbat, kreatívabbat, tetszetősebbet áttolni az ügyfél kapuján. Ez bizony mindig is így volt/lesz, tisztelet a ritka kivételnek... Ezt úgy gondolom el kell fogadni, mint minden alkalmazott művészeti megnyilvánulásnál. Az, hogy ki, mikor és hogy köt "alkut" az már más téma.

doo 2008.02.12. 13:00:20

a kreatív szerintem óriási utat tett meg a tíz évvel - sőt, öt évvel - ezelőtti állapotához képest. az látszik, hogy a szerkesztőség nagyon akar valamit. a reklámszakma itthon olyan, amilyen - kritika? úristen, ezt hányszor végigrágtuk már! -, de szerintem ez a mostani változás nagyon is pozitív és előremutató.

TheBigBlindRabbit 2008.02.12. 13:03:21

Csak minden változás lassú, és addigra már rég idejemúlt.
Viszont az nekem is nagyon hiányzik, hogy szinte sehol nem lehet rendes kritikát olvasni, szinte semmiről. Csak azoktól, akik teljesen függetlenek.

doo 2008.02.12. 13:07:18

a kritika attól hiteles, hogy független

Liberté_73 2008.02.12. 14:11:30

Tonynál a pont sajnos.

Megtoldva még azzal a szánalmas attitűddel, amit a "kreatívszakma" nagy része képvisel és amit magáról képzel itt kishazánkban. Jellemző motívum a kreatív szó, mint jelző főnévként való alkalmazása.

-Te mit melózol?
-Én kreatív vagyok.
-Télleg? Az fasza! Én meg precíz. De mit melózol?

A kapitány 2008.02.12. 14:17:00

Rég láttam ilyen értelmes vitát ilyen kérdésekről. Ez már a változás első jele. Még a végén jutunk valahová

Hangyasav 2008.02.12. 14:26:02

Nem tartok sokat a külföldi reklámokról. Ott is (akárhol is) nagyon sok nagyon kutyaütő, fantáziátlan, tucatmunka reklám van. De sok helyen nagyobb a piac, nagyobb a verseny, nagyobb a reklámzaj. Ki kell tűnni valamivel: és hál istennek, sokszor a minőség az, ami kiemel.

Kicsi és marginális piac vagyunk, sok multinak jelentéktelen kis szegmens, ahová olcsóbb behozni a máshol úgy-ahogy működő megoldásokat, mint létrehozni valamit.

Sztem a reklámot a hazai középcégek fogják kiemelni a mocsárból. Nem holnap, nem is holnapután, de ha többen lesznek, erősebbek, erősebb versenyben, előbb-utóbb kikövetelik maguknak a minőségi megoldásokat. Addig marad a dagonya...

gyuribacsi 2008.02.12. 15:15:17

Keményebb leugatásra számítottam :) (persze jöhet még:)

Black Mamba: szépen írtál!

Hangyasav: "Jól csináljuk? Nem. Adjuk föl és menjünk haza sírni? Sztem ne, hanem csináljuk jobban!" - én ezt emelném ki kulcsgondolatként, és erre reaglnék is.

Volt szerencsém Kaszás Gyöggyel beszélni egy nagy elképzelés kapcsán. Őt juttatad eszembe, pontosabban szakmaszeretetét, fanatizmusát. Az általad kijelölt irány helyes, és ahogy Kaszás György megéli a reklámot, szinte tökéletesen formálja meg a jó szakembert. És itt most kicsit meg kell álljak.
Nem tudom, milyen ember, milyen szakember lett ő, mert tényleg nem kísérem figyelemmel jó ideje a reklámipart (csak passzív fogyasztóként). Nem mintha félistenként tisztelném, a példát azért vele hozom összefüggésbe, mert személyes élményen alapul, mert az illető közismert szakmai körökben, és mert jól reprezentálja azt az ellentmondást, amire föl szeretném hívni a figyelmet.
Amikor én láttam/beszéltem vele/könyvét olvastam, megértettem valamit, belőle, és a jó szakmaiságból. Jó reklámot csak teljes odaadással, rajongással, rendkívüli igényességgel önmagunk felé és persze csak team munkában lehet csinálni. No itt jön a "de".

De a jó szakember egy idő után már összenő a szakmájával, elválaszthatatlan lesz tőle... így aztán nem tudja észrevenni a finom jeleket, amikor a körülötte levő világ lassan rohadni kezd. Mert még akkor is szereti, és inkább letagadja a valóságot, semmint azt elfogadva megtenné a reakcióit (beletörődik, vagy változtat).
Mindezzel azt akarom mondani, hogy ebben a rendkívüli módon minőség- és teljesítménycentrikus szakmában az élenjárók könnyen vakká válnak a külvilág dolgai iránt. Nem bántásból mondom, de figyeljétek meg magatokat: szakmai kérdéseken túl legtöbbször csak felszínes dolgokról beszéltek, ha összejöttök (itt, az ügynökségen, mindegy). Miért? Mert a nagy hajszában nem maradt idő önmagatok, és a világ megismerésére.
A tévedés jogát fenntartom.

Xiao és Tony:
Az alkotás minden pillanatában azt az önmagunkat kell adni, akivel még másnap is szembe tudunk nézni. Az ügyfél (megrendelő, döntéshozó) képzettsége, igényszintje determináló. Maga a megrendelés ténye, és a célcsoport befogadókészsége, kultúrszintje nemkülönben. De sose feledd, a ceruzát te fogod! Minden egyes munka harc, ahol lehetőséged van elveket, minőséget képviselni.
És a dolog innentől kezd igazán érdekes lenni, hiszen rá kell jöjjünk, hogy nemcsak a célcsoportot, de a megrendelőt is oktatni kell. Efféle feladatot is felvállalhatna az említett Kreatív, még többen is vennék. Ehelyett azonban a befelé beszél, a szakmának, az alkotóknak.
Nem lehet, hogy mint annyiszor az életben, döntően kommunikációs problémáról van szó?

Hangyasav 2008.02.12. 15:33:39

Olvastam esgyszer egy példázatot:

képzeljünk el egy tűt, a tejején tökéletesen kiegyensúlyozva egy korongot. A korong stabil, amíg nem mozdul. Ha leteszünk rá pl. 4 embert, a széleire, ők fennmaradhatnak ha nem mozdulnak, vagy ha tökéletes összhangban mozognak.

A Kreatív is része a szisztémának. Arra fog mozdulni, amerre mi is mozdulunk, a Szakma, a megrendelők.

Picióriás 2008.02.12. 15:40:59

Én egy elég fiatal csira vagyok még a szakmában. Alapvetően 2 éve vagyok benne. Ezért a szakmára se és az újságra se tudok túlságosan releváns dolgot mondani. Amit én látok a szakmából fiatal kis fejemmel hogy sokan a fiatalok közül iszonyatos energiával kezdenek, robbanni akarnak, ez az egyik véglet a másik pedig hogyha annyira rettegnek a szakma nagy öregjeitől hogy nem mernek semmit lépni. Én azt látnám szívesen ha a kezdőket illetve frisseket nem elnyomnánk/tok hanem építő jelleggel segítenénk/tek nekik. Mert a változás akkor jöhet be ha a mostani "pre-seniorok", fiatal seniorok vezető pozícióba kerülnek, de nekik is kell majd a jó munkaerő. Aki TUD és AKAR jó kampányt, design-t, ötletet gyártani!

TheBigBlindRabbit 2008.02.12. 15:46:17

gyuribácsi:
Nem. Itt anyagiakról van szó.

Ha csinálsz/alkotsz valamit, és utána ezt eljuttatod a megrendelőhöz, legyen ez egy ügynökségen belül, vagy csak egy cég akinek dolgozol, akkor félig-meddig görcsben van a hasad, hogy ha úgy gondolod, hogy ez vicces, ütős, hatásosra sikerült. Miért? Mert új. Mert nem szokták meg. És azért, mert először felhívnak szinte azonnal, hogy ez hihetetlen jó, hogy nagyon meg vannak elégedve. Aztán felhívnak fél óra múlva és elkezdik sorolni, hogy DE...ezen, meg azon kéne változtatni és pikkpakk azon veszed észre magad, hogy már egy semmitmondó, tucat lett belőle. Mert a megrendelő fél. Fél, hogy ez új, fél, hogy ez így már nem fog tetszeni az embereknek és inkább maradjon minden úgy, mint régen. És ha evvel folyamatosan szembetalálkozol, akkor te is beállsz a sorba és mivel pénzből élünk, ezért olyat "gyártasz" folyamatosan ami megfelelő lesz neki tutira, nagyjából egy sablont is elővehetsz, tölthetsz le hozzá stock fotókat, vagy akármilyen template-eket és imádni fogja. Mert fölötte is van valaki, neki is van főnöke, vagy külföldi tulajdonosa és ő is félti a kis munkáját. Ezért szépen elkurvul az egész folyamat és mindenki már csak a pénzért csinálja és nem rajongásból...

A másik oldal, amikor meg egy cégnél vagy és ott akarsz újat, jót, meglepőt húzni, akkor meg szépen magadra haragítod azokat akik ott dolgoznak 5-10 éve, mert ők már be vannak fásulva, nekik nem az a céljuk, hogy megváltsák a világot, hanem hogy hazamehessenek a munka után végre. És az ilyen emberek nap, mint nap szépen figyelmeztetni fognak téged, hogy te csak egy lelkes fiatal vagy, nekik meg családjuk van és nem akarnak holnaptól munkanélküliek lenni, mert te csak gondolsz egyet és meg akarod váltani a világot.

Itthon szinte mindenhol avval találkozni, hogy mélyen el akarják taposni az ember lelkesedését. Azért, mert félnek. És ezt az emberekből rohadt sokáig nem lehet majd kitörölni.

gyuribacsi 2008.02.12. 16:06:26

ANagyVakNyúl: igazad vagyon, mélyen egyetértek.

De akkor mégis, nem a félelemről szól? :))

Amúgy én kiléptem a bűvös körből. Van egy nagy álmom, 7 éve azt fabrikálom, munka, család mellett. Ha az öreg Kaporszakállú is úgy akarja, idén végre befejezem a róla szóló könyvet (s talán ki is tudom adatni).
Pénz? Félelem? 3 gyerekünk van, sokszor a szó szoros értelmében nullára elfogy a pénzünk, hetente kétszer. Tökéletesen tervezhetetlen az életünk. De szabad!

Az álmomról majd akkor, ha megjelent a könyv. Most csak annyit: nem muszáj arra menni, amerre a csorda megy. Önmagad maradsz akkor is, ha lépni mersz. Sőt...
A pénz, a jó és kényelmes élet valóban félelemmel tölt el bennünket, az elvesztésétől való félelemmel. Pedig hányan nyomorognak szerte a világon, s közben akár lehetnek zsenik is...
Nem akarok én itten hőst játszani, csak mondom, hiszek az adható válaszok különbözőségében.

Wsky: ne hívd csírának magad!!

Minden szakmában mellőzik a kezdőket, itt is. Ha ez sokáig így marad, vagy benned van a hiba, vagy gyere el onnan. Sok böcsületes ember dolgozik ám fényes nagy irodákban, nem csak hitvány alakok :)

Hangyasav 2008.02.12. 16:12:52

Wsky:

nem genyózásból mondom, félre ne értsd, de rengeteg fényes karrier kezdődött már úgy, h Meg Nem Értett Ifjú Tehetség otthagyta a begyöpösödött vén szivarokat és alapított egy ügynökséget vagy stúdiót... úgyhogy ha úgy érzed, h ott nem terem neked bbér, azért ne add fel!

Hangyasav 2008.02.12. 16:13:42

mármint babér :o)

Bery 2008.02.12. 16:41:28

Reklámbuzi,

"Teljesen egyetértek, ezen kellene valahogy változtatni. A receptet nem ismerem, de nagyon hiányzik négy-öt jó tollú reklámkritikus."

Ok!

Csak néhány csillogó szóbűvész hiányozna, akik által fabrikált gondolatok kristályosan tiszták, mondataik művészien cizelláltak.

Vajon tényleg olyan bevállalósak vagyunk, mint a jó öreg Advertising Age columnistája, Bob Garfield, aki két esetben intruzív módon avatkozott a reklámpiaci folyamatokba:

1) Elmarasztaló dolgokat írt az új kampány első darabjáról, és az írásnak azt a címet adta, “Burger Bungle" (Elfuserált Burger). A reklámszakma megdöbbent, mert annak előtte teljesen szokatlan volt, hogy az Advertising Age-ben valaki ilyen élesen támadjon egy fontos új kampányt. Az ügynökség és a hirdető is megsértődött!

2) Egy másik, kissé pozitívabb példa az volt, amikor a Coca-Cola a globálisan használt “Always" szlogent az amerikai piaci viszonyokra utalva “Always and only-ra" változtatta. Akkor szintén az Advertising Age-ben írt egy hosszú cikket arról, hogy ez a lépés mekkora hiba volt, és milyen rövidlátó viselkedésre vall, ha valaki egyetlen piacból kiindulva alakítja ki globális kommunikációját. A cikk hétfőn reggel jelent meg, és a Coca-Cola még aznap délután felfüggesztette a kampányt.

Az írás már nem tudom, hogy hol jelent meg (a gépemen porosodott), ezért forrást sem tudok adni. De úgy érzem, hogy aktualitása épp most van…

Vagyunk ilyen bevállalósak? An ilyen bevállalós a Kreatív?


Üdv:
Bery :)

gyuribacsi 2008.02.12. 18:11:56

Bery: mit jelent az "intruzív" szó?

Mr_Wolf 2008.02.12. 18:37:06

Most Advanced Yet Acceptable.
Training szagú rövidítés, de ez adja a lehetőséget, hogy a szaktársak, akik régebb óta vannak a rendszerben, az ijedős ügyfelek és a konzervatív fogyasztók egyaránt elviseljék, és szeressék a produktumainkat.
Nem rövid távú feladat, de azért jobb, mint a csirkebelezőben három műszakban.

Picióriás 2008.02.12. 23:10:10

Köszönöm a bíztató szavakat. Hála istennek most váltottam ügynökséget és itt most egyelőre jól érzem magam. Csak azért írtam ezt mert ezt láttam, hallottam elég sok helyről. Az is hozzátartozik az igazsághoz, hogy sok embernek egy idealizált kép él a fejében amikor arra gondolnak hogy milyen lehet ügynökségen dolgozni. Én nem a kreatív vonalon dolgozom (tervezek, kutatok), de meg tudom "őket" érteni-ez nem egyszerű! Ezért tetszik Hangyasav gondolata. Tegyünk érte mi, legfeljebb holnap újra próbáljuk. De ez lehet csak a kezdeti lelkesedés!?:)

Bery 2008.02.12. 23:13:01

Kedves gyuribácsi,

Intruzív=tolakodó,nyomakodó - ami lehet,hogy jogilag megállja a helyét,de etikusnak nem modhatnánk....

Nagyjából.

Üdv:

Bery

Terápiás csoport

addict blog on Facebook

Szólj hozzá!

site statistics
süti beállítások módosítása