Folyton visszatérő kérdés, hogy egy reklámnak szabad-e más területekről származó ötleteket átvennie, és használnia. A válasz erre igazából nagyon is egyszerű, mivel nemhogy szabad, de kell is. Ellenkező esetben a reklámok csak légüres térben mozognának, és teljesen elszigetelődnének a valós világtól. Persze itt nem az eszetlen és fantáziátlan másolásra gondolok. A filmekből, könyvekből, videoklipekből vagy akár más reklámokból ismert motívumokkal mindig is dolgoztak a reklámozók, de ennek csak akkor van értelme, ha azt nem szolgaian lemásoljuk, és változtatás nélkül átvesszük, hanem egy új gondolattal kiegészítve átértelmezzük azt, ezáltal új jelentést adva a mástól kölcsönzött gondolatnak, ötletnek vagy akár zenének.
A djuce legújabb reklámjában sajnos nem ez utóbbira látunk példát. A mobilszolgáltató legújabb akcióját hirdető reklámfilm tulajdonképpen egyetlen képi gegre épül, arra, hogy a főszereplő srác mobiltelefont tartó keze a zene hatására önálló életre kel, és össze-vissza rángatózva hülyébbnél is hülyébb helyzetekbe keveri tulajdonosát. Több nekem címzett e-mail alapján is mondhatom, hogy nem én voltam az egyetlen, aki a reklám harmadik másodpercében a fejemhaz kaptam, és hitetlenkedve csak annyit mondtam: Bazdmeg, ez egy az egyben Fatboy Slim! Az ötlet eredetijét a Push the tempo című számuk néhány éve csapból is folyó viedoklipjében láttuk, ahol meglepő módon szintén a főhős keze őrült meg. Ugyanaz a technikai megoldás, ugyanaz az ötlet, csak ezúttal a djuce világhoz és a magyar viszonyokhoz igazítva. Nem mondom, hogy lopásról van szó, hiszen nehezen tudom elképzelni, hogy egy ilyen ötletet le lehet védetni, de az vitathatatlan, hogy az eredeti ötletet úgy emelték át, hogy azon gyakorlatilag semmit sem változtattak. Ez pedig nagy jóindulattal sem nevezhető eredeti megoldásnak, csupán jó iparosmunkának.
Update: Valóban nem esett le elsőre, pedig egyértelmű, hogy mint azt a kommentekben többen is jelezték, az ötlet eredetije a Fallon Miller Lite-nak készített "Damn I can't control my arm" című reklámfilmjében volt látható, ahol a főhős karja a sör érintésétől kelt önálló életre. Ezt a filmet Traktor rendezte, aki ezután fogta, és átvitte az ötletet a Fatboy Slimnek készített videoklipjébe is. Lehet, hogy a djuice filmjét is ő rendezte?:)) Az eredeti reklám itt megnézhető.
Azért ne legyünk igazságtalanok. Tucatnyi reklámban láttam már önálló életre kelő végtagokat.
Ami pedig az effekttel kapcsolatos legrégebbi emlékem, az az Éretlenek c. 1980-as film távirányítós dolgozatíró karja.
Szerintem is egyértelmű a Fatboy Slim. Lehet, hogy más reklámokban is játszanak hasonlóval, de ez a zenére rángatózó kéz effekt rohadtul ugyanaz mint a klipben. Az Éretlenekben a partner legyet kerget, nem a zene veszi át az irányítást a keze fölött. Szégyen a lopás, de hasznos:)
nem tudom, elképzelhető, hogy a kreatívok akartak egy saját Fat Boy Slim parafrázist, máskülönben tényleg nagyon ciki lenne, hogy még a zene is totál Push the tempo-like
Mondjuk ha teljesen korrektek akarunk lenni, akkor (ha jól értem) a djuice-ban nem a kar, hanem a telefon kelt életre (ki is pattan egyszer a kezéből), és nem a zene miatt rángatózik, hanem a mikrofon/hangszóró iránt ácsingózik.
De a mindent-szétrombolok-magam-körül tényleg fatboy slim-es.
hát nem tudom, nekem az első gondolatom a push the tempo volt a reklám láttán.
ráadásul gyöngén csinálták meg szerintem.
lopásnak lopás, a fatboy klip viszont zseniális.
Ami annyiban módosítja a képet, hogy nem más területről "emelték át" az ötletet, hanem a Fallon McElligottól nyúlták. Illetve a Traktortól. És azért ez egy fokkal kínosabb.
Nekem is a Fatboy es a Chemical brothers klipek jutottak eszembe. Es nem is a nyilvanvalo hasonlosag szamomra a problema, hanem az, hogy mind a ketto sokkal-sokkal szinvonalasabban megvalositott a Djuice-nal. Sajnos!
Asszem egyébként a Miller Lite és a Ya mamát ugyanaz a rendező(i csoportosulás) a Traktor rendezte. Szóval Traktorék maguktól, de különösen a Fallontól nyúltak. De szerintem tutira van a Fallontól egy írásos beleegyezésük a fiókban. Külföldön ez így megy.
Guybrush megelőztél, ott a pont, kellett nekem a reklámot keresnem.
A legszomorúbb az, hogy valaki kapott kb 80 000 ft-nak megfelelő összeget, mondván, hogy "Csinálj egy olyan zenét, ami olyan, mint a Push The Tempo, csak ne hasonlítson túlságosan, nehogy ki kelljen fizetni a 700 000 ft jogdíjat".
Az még elkeserítőbb, hogy nem engem kértek fel rá :D
Csiszivel tudok egyetérteni - kicsit más a sztori, kár hogy a megvalósítás gyenge, így nem mondhatni, hogy továbbvitték az ötletet. Illetve remélem, az ügyfél tudta, hogy mennyi az ügynökség szerepe az ötletben és mekkora hányad a "hozott"
volt még egy reklámfilm, amikor a faszinak az egyik keze önálló életet él, kezében egy fényképező, és állandóan fotózik vele. látszik, hogy nem tudja kontrollálni. az istennek se találom, hogy mi volt az szpot. aki tudja, linkelje már be, pliz!
kohlhaas mihály:
@Bánki Tamás | DrLinkedin.hu: Sőt kőfaragók és balett táncosok is. Vakok mesterlövészek, siketek z... (2020.03.31. 18:02)Kerekesszékes parkolófoglalás Pesten
Dauda András:
20-30 éve nem volt még Profi jóember!
És akkor még biztos nem volt amikor 3,60 volt a kenyér, mert... (2019.06.15. 15:30)Klárikám, Gyurikám, ez profi volt!