Ma Magyarországon hatalmas dolog, ha bármilyen ügyben összefogás születik. Az meg külön örvendetes, ha olyan szereplők fognak össze valamilyen jó cél érdekében, akik amúgy kiskanállal vájnák ki egymás szemét a mindennapokban. Márpedig most a hírek szerint
200 médiaszereplő fogott össze, és ajánlotta fel médiafelületeit egy össztársadalmi ügy javára. Nem kisebb nevek szerepelnek a listán, mint a TV2, RTL Klub, Duna Tv, MTV, Index, Népszabadság, Metro, Origo, Sláger, Roxy, Rádió1, Rádió Café, Viva és a wan2, ami jól jelzi, hogy itt nem egy látszatdologról van szó. Az alapítók
Médiaunió néven egy alapítványt hoztak létre, amely vállalása szerint megpróbálja majd összefogni a különféle társadalmi célú kezdeményezéseket, és azok közül évente egyet kiválasztva, a tagok médiafelületeit felhasználva összpontosított reklám- és PR-kampányokat indít a megoldásukra. Első hallásra jól hangzik nem? Hát még másodikra. De nézzük a részleteket!
Kezdjük azzal, hogy
ennek az összefogásnak évekkel, ha nem évtizedekkel ezelőtt meg kellett volna születnie. Teljesen egyértelmű, hogy egy társadalmi célú kampányt csak akkor lehet sikeresen megszervezni, ha sokan sorakoznak fel mögötte, és egymással együttműködve, egymást szinergiában erősítve dolgoznak együtt. Ehhez szükség van egy testületre, amely koordinálni tudja a kampányokat, és ki tudja jelölni a társadalom számára legégetőbb problémákat, amelyek megoldására az egységesített kampányok irányulhatnak. Erre a
Médiaunió létrehozói azt találták ki, hogy az államot kihagyva a döntést nagyon helyesen civilek kezébe adják, ezért egy öttagú kuratóriumot állítottak fel. Ez lesz majd hivatott a különféle témák közül (amelyeket bárki javasolhat az alábbi
nyomtatvány segítségével) eldönteni, melyik legyen a győztes.
Ez persze csak akkor működhet, ha a kuratórium pártatlan, szakmai, és objektív döntéseket tud majd hozni. Ennek a fényében érdekes a
kuratórium összetétele több mint érdekes. Nem mondom, hogy jó vagy rossz, csak azt hogy meglepő. Az elnöke például Schmidt Mária, aki néhány helyzetben tett már furcsa nyilatkozatokat, bár most nagyon fogadkozik, hogy pártatlan lesz majd a döntéshozatalnál. Legyünk optimisták, higgyük el neki. Helyet kapott a kuratóriumban Hankiss Elemér, aki jó választásnak tűnik, szakemberként komoly rálátással rendelkezik az ország problémáira. A többieket viszont nem nagyon értem. Kepes András, Novák Péter és Rudolf Péter mindannyian szerethető, hiteles figurák a maguk területén, de a józan paraszti észen kívül nem sokat tudnak hozzátenni a döntésekhez. Hogy ez elég lesz-e? Talán igen, talán nem. Én mindenesetre nagyon hiányolom a szakembereket a döntéshozatalból, akik garantálhatták volna, hogy valóban a legégetőbb problémák kerülnek majd kiválasztásra, és nem a legnépszerűbbek.
De tegyük fel, hogy éppen a legjobb témát sikerül majd kiválasztani. Akkor is ott van a kérdés, hogy lesz majd ebből működő kampány. Ki és mi alapján fogalmazza majd meg azt az üzenetet, amelyet az adott témában az emberekhez el akarunk juttatni?
Ki fogja megírni a briefet, ami összegzi, és egy nagyon releváns, a probléma megoldása felé mutató üzenetbe tömöríti a kampányt? Mert ennek megléte, pontos meghatározása nélkül a kampányok legjobb esetben is csak ráirányítják a figyelmet egy problémára, ahelyett, hogy konkrét, a megoldás irányába ható változást eredményeznének. Persze adott esetben ez sem elhanyagolható, de előttem nem világos, hogy áll össze a dolog szakmai része.
Melyik ügynökség fogja kitalálni a kampányok kreatív anyagait? Mi alapján választják majd ki őket?
Szóval sok itt még a tisztázatlan kérdés - legalábbis számomra - de most ne ezzel foglalkozzunk. Tegyük félre sok rossz tapasztalat érlelte szkepticizmusunkat, és vegyük elő legnaivabb, legoptimistább énünket, sőt, a biztonság kedvéért tegyük még fel rózsaszín védőszemüvegünket is, és nézzük azon keresztül a kezdeményezést, bízva abban, hogy minden úgy alakul majd, ahogy annak kell, és nem egy újabb magyaroros sztorinak nézünk elébe. Nagy szükség volna erre, mert ha jól sül el a kezdeményezés, akkor még sokáig éreztetni fogja pozitív hatásait a társadalomra, amire bizony nagy szükség lenne. Ha ez így lesz, igérem, hogy az alapítvány létrejötte körül bábáskodó
Gesztinek minden eddigi reklámszóviccét megbocsátom.
Címkék: nonprofit hungarikum