Reklám a blogokban? A plastik média megcsinálta.

Aki életében vezetett már blogot, az biztosan elgondolkodott már azon, mennyit is érhet az a kis szelet, amit kihasított magának az internetből. Vajon mekkora blogjának reklámértéke, értékesíteni tudná-e a bannerhelyeket az oldalon, találna-e olyan cégeket, szívesen elhelyeznék hirdetéseiket a blogon? Külföldön már teljesen bevett dolog, hogy a médiavásárlók a blogokat is potenciális partnerként kezelik, és a kampányok tervezésénél figyelembe veszik őket. Nálunk ez még nagyon gyerekcipőben jár, az ügyfelek és a médiások sem mernek mozdulni, úgy tűnik, inkább mindenki kivár.

Ebbe az állóvízbe dobott néhány hónappal ezelőtt kavicsot a plastik média, az egyik legrégebb óta vezetett hazai blog és annak gazdája Sasvári "Angelday" Józsi. Az addict olvasói közül biztosan sokan ismerik az étteremkritikus nördöt, a teniszrajongó "főszerkesztőt", az indexes Futóblog társszerzőjét, az Apple nem hivatalos magyarországi nagykövetét, a Kárpát-medence Super Marióját, aki a maga utánozhatatlan stílusában évek óta megszállottan vezeti a mára komoly olvasótáborral rendelkező blogját. Miután megelégelte a Google Adsense nehézkességét, a blogreklám Neil Armstrongja gondolt egy merészet, és meghirdette saját reklámprogramját, aminek sikere talán őt magát is meglepte. A hirdetők mindössze két nap alatt elkapkodták a helyeket, és két teljes hónapra előre lefoglalták a bannereket a blogon. Az első fecskét kérdeztük a siker okairól, a blogokban való reklámmegjelenések jövőjéről és Rékasi Károly magyar hangjáról:

Mi vett rá, hogy a kirúgd a Google-t, és az Adsense hirdetések helyett megrizikózd
egy saját reklámprogram beindítását?
 

Őszintén szólva a Google Adsense hirdetésekkel kávéra valót tudtam csak keresni. Akármekkora site-od van, a kattintások után fizetnek, én pedig nem hiszek ezekben a dolgokban. Ráadásul kávét sem iszom 2003 óta.

 
 
A visszejelzések alapján megtalálták a számításaikat?
 

Az egyik legnagyobb hirdetőm a Fotexnet. Azt hiszem neki meg kellett találnia, mert a második szakaszban is jelentkezett, hogy újra vásárolna. Érdekes módon egy hirdető sem élt vissza a teljesítési utáni fizetéssel, mindenki rendesen fizetett. Magam is meg vagyok lepődve ezen, bár nem természetellenes az érzés. Mélyebbre ásva talán arról is szól a dolog, hogy a hirdetők maguk is olvasók, ettől egyfajta "ismerjük egymást" típusú közösségi jelleg alakult ki.

 
  
Hogy fogadta az olvasótábor a kezdeményezést?
 

Úgy vettem észre, hogy a hirdetési modell sokaknak tetszett, példaértékű esemény volt. A nem kötelező előfizetési modell, amivel szintén kísérletezetem, ellenérzéseket váltott ki több olvasóban. Tegyük hozzá, paradox módon, mert ugye a hirdetésektől lehetett volna megszabadulni egy jól működő előfizetéses modellel.

 
  
Hogy látod a blogok jövőjét? Szerinted mi tartja vissza a nagy hirdetőket attól, hogy blogokon hirdessenek?
 

Nem ismerem a médiapiacot, fogalmam sincs milyen büdzséket, és milyen módon osztanak fel regionális igazgatók. A vektorok abba az irányba mutatnak, hogy a blogok is lassan, de biztosan megérkeznek a médiavásárlók, ügynökségek, kosztümös nők és habos kakaók világába. Bizonyos értelemben vett sikertörténet egy másik hasonló projektem, a Futóblog, ahol Winkler Róberttel közösen csináltunk egy blogot a futásról a Nikenak.
 
Egyáltalán nem bánnám, ha a tradícionális, régi beidegződésű média világa mellett erős, és mélyre hatoló gyökeret tudna verni a sok esetben gonddal kalapácsolt, kézműves citizen media. Én magam már szinte kizárólag csak ilyesmit fogyasztok, a kereskedelmi televíziózást népbutításnak élem meg. Egyszerűen nem érdekel Rékasi Károly magyar hangja.

 
Mit javasolnál azoknak, akik hasonló cipőben járnak?
 
Jó kérdés, fogalmam sincs, nincsen receptem. Én csak kísérletezgetek a magam módján dolgokkal, tevékenységekkel, médiatermékekkel.

   
Hogyan tovább? Vannak még terveid ezen a téren, vagy elérted, amit akartál?

  
Nekem meg van az a szabadságom, hogy a blogom egy kreatív mező, ahova nagyokat szarhatok. Éppen ezért kellően felszabadultan és kötöttségektől mentesen tudom termelni a hülyeségeimet, egészen addig a pontig, amíg engem szórakoztat. Tegnap például fogalmaztam egy levelet a barátaimnak, amit újra elolvasva kuncogni kezdtem. Erre mondják, hogy a saját poénjain röhög.
 
Nincsenek kifejezett céljaim a bloggal kapcsolatban. Amíg értelmét látom, addig csinálom. A protestáns blogger etikát fogalmazgatom magamnak esténként, ennek egyik pontja az, hogy szeressük csinálni azt, amit csinálunk, a többi ennek következménye.
 
Egykori teniszedzőm, Visztenvelt Károly mondta nekem, hogy elsősorban szeressem a sportot a játékért magáért, az összes többi ennek a folyománya lesz majd. Két hét múlva kirúgott, és elhagyta a fővárost. Remélem egy kasszírnőért.

Címkék: blog interjú

A bejegyzés trackback címe:

https://addict.blog.hu/api/trackback/id/tr32666174

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kikkoman 2008.09.17. 10:24:49

Vazze! Plastik interjú az addicton? A két kedvenc blogom:))) Egyiket sem hagynám ki soha. hajrá gyerekek, menni fog. Józsinak meg sok hirdetőt és sok locsolót kínánok!

Eltron 2008.09.17. 10:26:48

Én nem ismertem a plastikot, most átnéztem Józsi birodalmába, és kezdem kapisgálni, miért ő az első. Gartulálok, csak így tovább!

Osiris 2008.09.17. 10:31:52

Engem az érdekelne, ilyenkor mit csinálnak a médiások? Egyértelmű, hogy előbb-utóbb mindenki fog majd a megbízható blogokon hirdetni, ők meg csak ülnek a fenekükön, és várják a sült galambot? Így kimaradnak egy csomó üzletből, mert a cég marketingese közvetlenül a bloggerrel fog szerződni, ők meg nézhetik az elúszott hajót. Nem értem, miért nem lépnek.

bakos 2008.09.17. 10:45:56

Számomra is érthetetlen, miért nem használják ki a blogokban rejlő potenciált. Örülök, hogy valaki bebizonyította, van fantázia a blogban való hirdetésben.

reklámbuzi · http://addict.blog.hu/ 2008.09.17. 10:51:36

Osiris, bakos

Én sem tudom erre a választ, talán túl rizikósnak, túl kiszámíthatatlannak tartják a blogokat, és azt se felejtsük el, hogy sokan nem is néznék jó szemmel, ha a kedven blogjukban is reklámokat tolnának az orruk alá. Egy rossz kampány alááshatja a blog hitelét, elfordíthatja az olvasókat. Szóval nem olyan egyszerű ez, de annak én is örülük, hogy vannak pozitív példák, ezért is kerestem meg angeldayt.

Picióriás 2008.09.17. 11:06:19

A médiásoknak ott van a hiba hogy a blogok nehezen tudják kiszolgálni a hirdetéseket( technikai tudás hiánya) illetve nehezen adnak értékes látogatói statisztikákat, demográfiai adatokat. Ezek hiányában nehezen lehet meggyőzni egy nagy vállalatot aki még az internetre is csak mint egy kötelező elemre gondol, amit be kell rakni mert jól mutat a tervben. A félelem a másik hátráltató erő. Mi van ha nem veszi a jól az olvasó közönség? Ekkor már a blogger is lehet hogy eláll a hirdetésektől. Másrészt a blogszolgáltatóknak sincs kialakult képlete arra a helyzetre ha egy blogger kivülről akar hirdetést befogadni.
Szóval nem egyszerű a dolog.

reklámbuzi · http://addict.blog.hu/ 2008.09.17. 11:14:35

Picióriás
Igazad van, de bátraké a szerencse. A Fotexnet például volt elég bátor, hogy méregdrága Medián audit nélkül, mellesleg szike pontos Google Analytics számokra alapozva hirdessen egy blogon, és bejött nekik. Arról nem beszélve, hogy ezért a pénzért máshol egy nyomorult subpixelt sem kap, nemhogy főhelyet az oldalon.

angelday 2008.09.17. 11:15:54

Majoros Miklós (Apple hu CEO) is állítólag olvasó. Ezen meglepődtem.

Picióriás 2008.09.17. 11:18:26

Ez teljesen igaz. De valószínű a Fotexes emberünk olvassa Angelday blogját és szereti. Ha nincs személyes moziváltsága akkor csakis az adatokkal lehet meggyőzni a médiáért felelős személyeket!

Kikkoman 2008.09.17. 11:19:02

Mellesleg a Google Adsense egy vicc, azzal pénzt keresni nem lehet, és a hirdetőknek sem hiszem, hogy valódi hasznot hajt néhány kerékbetört mondat a blog szélén.

khm 2008.09.17. 11:26:53

Maximálisan egyetértek Picióriással.
Sok, nagyon sok oka van.
Pl az ügyfelek nagy része igenis számokat akar látni mögötte, nagyokat!!!
Másik, soha nem ilyen szűk a célcsop...
A blogolvasók nagyon utálhatják a hirdetést, és ha negatív komment jön az adott bannerre, akkor fix, hogy soha többé nem csinálja....
A legtöbb ügyfél még mindig idegenkedik az internetes hirdetési lehetőségektől, nemhogy a blogtól..
Nyomhatja a szerencsétlen médiás, ha kiröhögik érte...
Vállalati blogot írni. Na, abban benne vannak, de kb ennyi.
Ettől függetlenül jó lenne, de...

Kikkoman 2008.09.17. 11:28:18

AD, a plastikot mindenki olvassa!:)))

khm 2008.09.17. 11:30:12

Ja, és nem ártana összeszedett ajánlatot küldeni a "médiásnak", hátha azt át is nyomja ügyfélen :)
Számokkal, statisztikákkal, mert az a mindenük:)

Tenkes kapitánya 2008.09.17. 12:03:22

Józsinak azért sikerült, mert kőkeményen dolgozott, és szépen lassan az évek alatt egy jó íróvá csiszolta magát, akinek a posztjait akkor élvezetes olvasni, ha olyan dolgokról ír (kódolás, iTunes trükkök), amiről fogalma sincs az embernek. Ezt kevesen mondhatják el magukról a hazai blogszférában, én inkább szervezetlenséget, átgondolatlanságot látok a blogokon.

Rav Antal 2008.09.17. 12:26:48

Hirdetők más blogokban is vannak: lásd az All Hungary blogjai, most indítottak blogszponzori programot is.

Picióriás 2008.09.17. 12:45:15

A saját motorral futó blogoknál más a helyzet, illetve azokkal akik már egy működő sales house alatt futnak. De a kérdés szerintem itt az ingyenes blog motort használók és az önálló blogokat érinti.

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2008.09.17. 12:54:20

Vannak azért már cégek, akik hirdetnek blogokon is, még ha ez nem is túl gyakori. Az indexnek is kitűnő sales csapata van, bizányára csak idő kérdése, hogy a blog.hu-s blogokat bevonják valamiképp a buliba, mert az online hirdetési piac nálunk most kezd egyre inkább növekedni. :)

b. rúsz lí · http://napielet.hu/napi/rovat/reklama 2008.09.17. 12:56:04

jól fizetős bannereket az addictra és a reklamára de azonnal!

will · http://willfreeman.freeblog.hu 2008.09.17. 13:02:51

Azért volt normális banneres reklám a freeblog bizonyos blogjain is, bőven Plastik előtt Pannon, Sony TV, Sziget, ilyesmikre voltak akciók, mondjuk 15 jóravaló blog beválogatásával. Ez persze mit se von le plastik érdemeiből.

klarky 2008.09.17. 13:15:14

Írok valamit, aztán gyorsan meg is cáfolom.

Jó gondolat lehetne az, hogy bloggokkal azért lehet jó reklámcontractot kötni, mert van egyfajta célcsoportja (lásd. tech. blog, sport, film, stb.) és ezek mégiscsak nagyobb találati aránnyal érnének célba, minthogy lőjünk mindenre ami mozog (tv, rádió, nyomtatott és elektronikus média) és aztán valaki csak-csak megérti az üzenetet és elmegy megveszi a terméket.

Ez lenne a pro.

Aztán a kontra erre gyorsan az, hogy nagyon becsapós a dolog. Azt mindenki tudja, hogy AD a helyi Apple evangelista, aki ez ügyben valamit akar, nála lehet kereskedni, ha nem ő valamelyik olvasó segít. Ugyanakkor (ami engem annak idején nagyon meglepett) egyszer volt egy nagy-nagy coming out olvasói részről, épp mikor a reklám dolog indult. És baromira nem az jött le, hogy ott mindenki szeretné az almát, sőt, sokan kifejezetten utálják. Igy hát tech és életmód blog ide, apple fanatizmus oda, a cupertinoiaknak nem nagyon érné meg oda matricát rakni, hisz aki vevő lenne rá már rég safari alól olvassa egy Mac-ről, aki meg nem még inkább megutálná őket és azért sem költené náluk a pénzt.

Ez van IMHO.

kompi · http://filmtrailer.hu 2008.09.17. 13:34:51

Nekem is az a véleményem, hogy blogokon (főleg tematikus blogokon) célirányos hirdetéseket futtatva sokkal jobb eredményeket érnének el a hirdetők, mint a több százezres látogatottságú vegyes hírportálokon. Az összeg tördedékért. Csak az a baj, hogy a magyar reklámipar majd addigra jut el erre a következtetése, amire a blogok már teljesen kimennek a divatból vagy felváltja őket valami más.

miles · http://miles.hu 2008.09.17. 17:58:41

Willel kell egyetértenem, Józsi érdemei elvitathatatlanok, de nem ő az első fecske: www.kreativ.hu/cikk.php?id=17998

malacful 2008.09.17. 18:37:41

szamomra egy csoda, hogy egy olyan blog ami gyakran hirt ad a szerzo belmukodeserol es szokepei eloszeretettel "utalnak" a ferfi nemiszervre, hirdetoket talal. Ennyire nem ertek hozza en : )

_psc_ 2008.09.17. 19:13:31

klarky: Tökéletesne egyetértek veled, de hozzá kell tenni, hogy (szvsz) az Apple-nak márcsak presztízsből is hirdetnie kéne Józsi blogján. Sőt, ha a tengerentúlon élnénk, lehet, hogy már le is csorgott volna neki egy zsír új MBP cserébe a sok Apple cikkért.
Igazán nem nagyok a hirdetési tarifái, ha én lennék a magyar apple disztribútor vezetője, egész évben csak Apple hirdetés lenne a plastikon.
Mennyire gáz már, hogy jórészben Apple blog a plastik, aztán mindenféle hirdetés van rajta, csak Apple nincs...

Remy 2008.09.17. 19:33:04

Will, miles

Egy alkalmi kampányt ne keverjünk össze egy több hónapig futó, legalább 10 különféle hirdetőt összefogó hirdetési rendszerrel! Nem arról volt szó, hogy nála jelent meg először reklám, hanem hogy nála látszik működni először hosszútávon, önerőből a dolog. Capisci?

Rabbit · http://rabbitblog.hu 2008.09.17. 20:01:57

Érdekes, hogy nem akar feltűnni senkinek, hogy nem túl sok olyan blog van, mint a Plastik: aminek van értékelhető látogatottsága, ráadásul "rajongótábora" is, részben olyan emberekből, akiknek szintén számít a szava bizonyos területeken.

Kb. az összes olyan blogon, ami megfelel ennek a kritériumnak, és nem zárkózik el a hirdetéstől, futott/fut már ilyen-olyan kampány (pl. Kispad, Onlinemarketing).

Egyébként meg a médiások nem feltétlenül mozognak olyan otthonosan ebben a környezetben, hogy a webaudit listán túl ismerjék az egyes területeken elismert (ajnározott :) bloggereket. Ha lenne valaki, aki összefogja és eladja nekik ezeket, akkor talán változna a helyzet.

Nem mindenki menedzseli magát olyan jól, mint a Józsi, vagy egyszerűen nem prioritás nekik...

will · http://willfreeman.freeblog.hu/archives/2008/05/03/3115758/ 2008.09.17. 21:23:21

Remy: a freeblogon kb egy évig volt ilyen-olyan cucc. rendszer volt abban is.
de mondom, hajrá Plastik, nem irigység.

angelday 2008.09.17. 22:10:16

miles, szerintem úgy kell ezt értelmezni, hogy talán én voltam az "első", aki saját magának talált hirdetőket a saját felületein. Nem pedig valamelyik sales-es adta el a "longtailt", mint ami most kezd szivárogni bele ebbe a világba.

Egyébiránt nem különösebben érdekel, ki hanyadik a sorban, mert mindig van egy 18 éves, aki olyat csinál, amitől leég a hajad. Szóval, kár a gőzért.

m3peti · http://www.conquiztador.ru 2008.09.17. 23:21:54

Most amúgy miről beszéltek?
Kicsit észre kell venni , hogy általában ezek a dolgok a kapcsolati hálón múlnak. Pláne ha a CEM-hez közeli a média.
Nézzétek meg, hogy a Plastik bejegyzésekben hányszor szerepel az Index egy egy főmunkatársa, meg ugye az oltás, hogy mennyi látogatót hozott egy Index (nyaljunk be tövig) cikkben egy link a Plastikra. Biztos véletlenül került oda , ugye?
Hagyjuk már a fal dumát
Tényleg nagyon jól csinálja Sasvári Józsi a blogot. Imádom. De tudjuk honnan jött és ismerjük a lehetőségeit. Szval nem köll hanyattesni, de lehet gratulálni!

apa 2008.09.17. 23:31:39

@_psc_
ezzel veszne el a plastik hitele

yzzy 2008.09.18. 12:09:54

Az egyik oldalról a hirdetők nem szeretik a _független_ médiát, blog, fórum, chat stb, mert nem irányítható a hirdetésekkel. Ezek a citizen izék pont abból élnek, hogy megmondó-helyek, bármiről, bármilyen módon és stílusban írnak és beszélnek, a legtöbb helyen olvasói kommentekkel, és a hirdető igen könnyen belefuthat abba, hogy őt magát fikázzák.

Másfelől a blogok gazdáinál sincs igény a a bevételre (lásd: hirdetés), bár ez az idő haladtával, ahogy változik. Minden régóta blogolóba felmerül, hogy _hasznot_ kellene termelni, Józsi (is) rálépett erre az útra, a szó (valódi) értelmében kommercializálódik, ami nem baj, sőt, lehetnek kifejezett jó irányai, de a veszély mindig ott van: a hirdetőnek elvárásai vannak, egy idő után beleszól ebbe-abba.

A "nagy" (hagyományos) média halála is ez, különösan olyan országokban, mint ez a szerencsétlen ország, ahol a hirdetőktől függ általában az, hogy mi írható meg és mi nem. Ne legyenek illúzióink.

Terápiás csoport

addict blog on Facebook

Keress állást az addicton!

Ajánló

Friss anyag

site statistics