Felnőtt tartalom!
Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 évesA belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.
Sokan felkapták a fejüket a múlt pénteken, amikor kihirdették a nagyágyú kategóriákban a végeredményeket. Voltak, akik újjonva csapták össze a kezüket, mondván a budapesti Ogilvy rácáfolt mindarra, amit évek óta hajtogatnak minden szakmai fórumon. Hogy itt a kreatív világvége, hogy itthon nincs lehetőség jó munkákra, a kreatívok lusták, az ügyfelek mind hülyék, a fogyasztók reklámízlése még mindig Nyuszómuszó szintjén mozog, és fényévekkel vagyunk lemaradva még a legutolsó román print stúdiótól is. Erre jön az Ogilvy, ami nyer egy outdoor Grand Prix-t, meg egy Ezüst Dobverőt, a filmek között pedig elhoz egy újabb Ezüstöt. Ráadásul mindezzel az ötödik helyre hozza be magát az ügynökségi rangsorban, mindössze egy ponttal lemaradva a harmadik helyezettől.
Persze egyből megszólaltak is a kritikus hangok is, amelyek megkérdőjelezték az eredményt. Volt, aki egyből scamet kiáltott, mondván az outdoor kategóriában győztes Scrabble és Hotwheels reklámokról üvölt, hogy nem ügyfélmegrendelésre, nem egy valid briefre készültek, és hogy jó ha két-három kamu city light posztert nyomtak belőlük, hogy nevezni lehessen őket nagy reklámversenyeken. A Scrabble esetében például azt is megkérdőjelezik, hogy a kizárólag angolul értelmezhető reklám (ART-RAT) egyáltalán megjelent-e valahol Magyarországon, és az is kérdéses, hogy miért épp az outdoor kategóriában indították a sokkal inkább sajtóhirdetésnek alkalmas reklámot.
Én ezt nem tudom megítélni, nem rendelkezem a kampányokról semmiféle információval, de mielőtt ráhúznánk a vizes lepedőt az Ogilvyre, azért azt se felejtsük el, hogy ennyi erővel a többi díjazott jelentős részére is igaz lehetne ez a vád. Manapság ugyanis a reklámversenyek nevezettjeinek nagy százaléka scam, vagy proaktív munkának nevezett, direkt a reklámfesztiválokra, és nem elsősorban eladási célzattal készült munka. Nem azt mondom, hogy ez jó, sőt, szerintem kifejezetten káros, ha ez a két cél elkülönül egymástól, és a reklámversenyek a kreatív ügynökségek valóságtól elszakadt versengésévé változnak, de ezt is figyelembe kell venni, ha egy reklámot ilyen vádakkal illetünk.
A másik ok, amit sokan hangoztatnak nem más, mint a Scammanként is emlegetett Spielmann Gábor, az Ogilvy azóta már "közös megegyezéssel" kirúgott tehetséges kreatív igazgatója, aki korábbi munkahelyein (pl. Sylva) is rendre begyűjtött nemzetközi díjakat, a nagyközönség előtt szinte teljesen ismeretlen reklámokkal. Én nem ismerem őt személyesen, csak a munkái alapján tudom megítélni, és azok alapján nagyon jónak tartom, az meg hogy mi készült briefre, mi nem, soha senki nem fogja már kideríteni. Arról meg nem is beszélve, hogy ha ilyen jó ötleteket az ügyfél nem használ ki, az csak az ő baja. De szerintem ezt most ne is feszegessük tovább, inkább gratuláljunk az Ogilvynek, és merítsünk erőt a sikereikből!
Update: Akit érdekel, itt megnézheti az Ogilvy jelenlegi kreatív igazgatójával, Bartek Rams-szal készült önriportot.
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.