Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

A budapesti Ogilvy tarolt Portorozsban

Sokan felkapták a fejüket a múlt pénteken, amikor kihirdették a nagyágyú kategóriákban a végeredményeket. Voltak, akik újjonva csapták össze a kezüket, mondván a budapesti Ogilvy rácáfolt mindarra, amit évek óta hajtogatnak minden szakmai fórumon. Hogy itt a kreatív világvége, hogy itthon nincs lehetőség jó munkákra, a kreatívok lusták, az ügyfelek mind hülyék, a fogyasztók reklámízlése még mindig Nyuszómuszó szintjén mozog, és fényévekkel vagyunk lemaradva még a legutolsó román print stúdiótól is. Erre jön az Ogilvy, ami nyer egy outdoor Grand Prix-t, meg egy Ezüst Dobverőt, a filmek között pedig elhoz egy újabb Ezüstöt. Ráadásul mindezzel az ötödik helyre hozza be magát az ügynökségi rangsorban, mindössze egy ponttal lemaradva a harmadik helyezettől.

Persze egyből megszólaltak is a kritikus hangok is, amelyek megkérdőjelezték az eredményt. Volt, aki egyből scamet kiáltott, mondván az outdoor kategóriában győztes Scrabble és Hotwheels reklámokról üvölt, hogy nem ügyfélmegrendelésre, nem egy valid briefre készültek, és hogy jó ha két-három kamu city light posztert nyomtak belőlük, hogy nevezni lehessen őket nagy reklámversenyeken. A Scrabble esetében például azt is megkérdőjelezik, hogy a kizárólag angolul értelmezhető reklám (ART-RAT) egyáltalán megjelent-e valahol Magyarországon, és az is kérdéses, hogy miért épp az outdoor kategóriában indították a sokkal inkább sajtóhirdetésnek alkalmas reklámot.

Én ezt nem tudom megítélni, nem rendelkezem a kampányokról semmiféle információval, de mielőtt ráhúznánk a vizes lepedőt az Ogilvyre, azért azt se felejtsük el, hogy ennyi erővel a többi díjazott jelentős részére is igaz lehetne ez a vád. Manapság ugyanis a reklámversenyek nevezettjeinek nagy százaléka scam, vagy proaktív munkának nevezett, direkt a reklámfesztiválokra, és nem elsősorban eladási célzattal készült munka. Nem azt mondom, hogy ez jó, sőt, szerintem kifejezetten káros, ha ez a két cél elkülönül egymástól, és a reklámversenyek a kreatív ügynökségek valóságtól elszakadt versengésévé változnak, de ezt is figyelembe kell venni, ha egy reklámot ilyen vádakkal illetünk. 

A másik ok, amit sokan hangoztatnak nem más, mint a Scammanként is emlegetett Spielmann Gábor, az Ogilvy azóta már "közös megegyezéssel" kirúgott tehetséges kreatív igazgatója, aki korábbi munkahelyein (pl. Sylva) is rendre begyűjtött nemzetközi díjakat, a nagyközönség előtt szinte teljesen ismeretlen reklámokkal. Én nem ismerem őt személyesen, csak a munkái alapján tudom megítélni, és azok alapján nagyon jónak tartom, az meg hogy mi készült briefre, mi nem, soha senki nem fogja már kideríteni. Arról meg nem is beszélve, hogy ha ilyen jó ötleteket az ügyfél nem használ ki, az csak az ő baja. De szerintem ezt most ne is feszegessük tovább, inkább gratuláljunk az Ogilvynek, és merítsünk erőt a sikereikből!

Update: Akit érdekel, itt megnézheti az Ogilvy jelenlegi kreatív igazgatójával, Bartek Rams-szal készült önriportot.

Címkék: reklámverseny

A bejegyzés trackback címe:

https://addict.blog.hu/api/trackback/id/tr78708345

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sub Zero 2008.10.13. 10:40:10

Majd ha egyszer a Pannonos cuccokkal nyernek valamit, akkor fogok igazán örülni. Mobilinternet tokkal, vonóval mi?

zsombor · http://kreativ.hu 2008.10.13. 10:59:11

a szpotért is ezüst járt, nem arany

reklámbuzi · http://addict.blog.hu/ 2008.10.13. 11:02:15

Kösz zsombor. Elírtam, valóban Ezüstöt kaptak.

striker 2008.10.13. 11:06:56

Na, ma genya napom van és nem a szôlô savanyú.

Akkor kérem az Ogilvy-t, hogy a magyarul megjelent anyagot linkelje már be. (Gondolom, nem patkány - mûvészet, illetve kutya - Isten, etc. és akkor mi is van azon a képen...?)
Vagy legalább jelentkezzen az, aki látta ezeket a hirdetéseket valahol - akár angolul, akár magyarul.

Az ötletek szerintem jók, és a kivitelezés is nyerô. Ezekhez gratula!

(Ôszintén, szerintem ôk maguk sem gondolták, hogy ilyen nagyot fognak nyerni. De ennek a nyertes státusznak sajnos ára van: a következményekkel is számolni kell. Meg aztán a zsûri sem igazán gondolt ebbe bele... legalábbis a scrabble esetében biztos nem. Ez meg ôket is minôsíti.)

Strk.

dexterke 2008.10.13. 11:28:33

scam! scam! scam!
pfuj

zsombor · http://kreativ.hu 2008.10.13. 11:36:27

Kézi trackback: díjösszefoglaló plusz nem-ogilvys magyar díjjal (az produkció és tökjó!)
www.kreativ.hu/cikk.php?id=22661

kratos 2008.10.13. 11:56:28

"A portorozsi nagyzsűri vezetője, a Publicis New York kreatívigazgatója, Bob Moore ugyanakkor a fesztivál előtt egy körkérdésre azt válaszolta - majd ezt megerősítette a Kreatív tudósítójának -, hogy a legfontosabbnak a scamek kiszűrését tartja, ezért minden gyanús munkának utánanéznek a díjazás előtt."

HA HA HA

ethan blow 2008.10.13. 12:14:36

kratos

szerintem kiszűrték a scameket, és összegyűjtötték mindet egy úgynevezett "shortlistre".

Cigiző · http://cigi.blog.hu/ 2008.10.13. 12:14:51

Az a patkány nekem inkább rat-art.
A díjhoz meg gratula, mindenképpen nemzetünk nevét öregbíti a világban.

kratos - tarkos 2008.10.13. 12:18:27

díjnyertes munkák egy párhuzamos valóságból...

szóval azé a fő baj a scammerekel az, hogy az awardok listája alapján választják ki számos helyen a kreatívigazgatót szép pízért (pl. lásd fent), aztán ott az derül ki, hogy briefre nem tud dolgozni, vezetőnek alkalmatlan, az ügyfél meg felhány tőle.

az meg ugye csak olcsó moralizálás már, hogy a többi, keményen szopó kollégának kell az összes ilyen, másra igazából nem alkalmas award winnert eltartani az ügynökségeknél. erre is kell a büdzsé.

ja, és nyugodtan megállapíthatjuk, hogy irigy vagyok: rohadtul felbassza az agyam, hogy egy cheater ezúttal nem csak a poshadt országunkat alázta le, hanem az egész régiót.

kiváncsi vagyok, díjnyertesünk melyik nemzetközi hálózat regionális igazgatójaként fogja ezután osztani a kreatív áldást...

chimie · http://addict.blog.hu/tags/brief 2008.10.13. 12:52:38

Én láttam a magyar változatot, AFSZT volt a lapocskákra írva - a visualt mindenki képzeletére bízom :).

Amúgy amíg valaki nem bizonyítja, hogy ez scam volt, addig illene elhinni, hogy nem. Nem minden Magyarországon készült kampány fut magyarul.

chimie · http://addict.blog.hu/tags/brief 2008.10.13. 13:04:49

Ja és viszont a BuShos cucc asszem vitán felül állóan nem scam.

Dee 2008.10.13. 15:59:50

Olyan nincsen itt, hogy "közönségdíj"? Az, amelyik legjobban eléri célját, amiért különben is alkották egy megrendelőnek?
Sok filmes versenyen is az kap díjat, ami tetszik 5 embernek, (ami négy zsűritag és a rendező), az viszont totál nem érdekel senkit, mit szól hozzá a közönség. (Oscar vs. MTV Movie Awards)

Vérciki 2008.10.13. 16:27:09

Mongyommá valamit egy ogilvista! Házon belül mi a vélemény erről az egészről?

Spielmann kreatívnak zseniális, kreatívigazgatónak alkalmatlan. Ez kétféle tehetség, nehéz és nem is kell mind a kettőben szirti sasként szárnyalni.

beatlejuice 2008.10.13. 17:42:35

drága vérciki
scamman kreatívnak is csapnivaló, de ez nem az a fórum...
üdv

beatlejuice 2008.10.13. 17:44:39

ahh, grat az ogilvyseknek, amiért kis hazánk neve pozitív értelemben hangozhatott el nemzetközi fórumon. a scam-nemscam csata maradjon immár idehaza :)

Mákos 2008.10.13. 17:47:18


Furcsa, hogy a szakmából milyen kevesen szólnak hozzá, és ismerik el az Ogilvy teljesítményét (még akkor is, ha ez az egész valszeg egy brazil miami adschoolos gyerek egyszemélyes attrakciója network briefre).

A fesztiválok ma már úgy működnek, ahogy a Forma-1 az autóiparban: nem utcai modellek versenyeznek, hanem a jövő innovatív fejlesztései. Ez tartja a kreatív szellemet életben, és ezért az ügynökségek napi munkájához igenis szükség van rá – de még inkább szükség volna arra, hogy a nemzetközi reklámszakma képmutató pózát feladja az éles hirdetések versenyéről és beismerje mindezt. Ez minden szempontból tisztább viszonyokat teremtene.

Ennek a brazil (vagy nemtom milyen) srácnak nyugodtan gratulálhatunk, mert mindannyian pontosan ismerjük a rendszert, és ő pofázás helyett képességei birtokában a maga hasznára fordította. Egyébként meg reméljük hogy mindez a szabadidejében született, és később, kreatívigazgatóként, a helyén tudja majd kezelni a kreatív versenyeket.

Mákos 2008.10.13. 18:11:29


Egyébként számomra az is furcsa, hogy a vita elsősorban scam - nem scam vonalon zajlik. Tegyük fel, hogy ez a kampány élesben kikerül az újságokba (outdoorként való nevezése önmagában felért egy beismeréssel). Ez egy fesztiválrejtvény: csak a szakmabelieknek „működik”, akik hajlandók időt tölteni a dekódolásával és megnyugodva konstatálni, hogy kreatív egójuk nincs veszélyben, értik az ötletet. Ausztrál ismerősöm igen hülyén nézte a képet: patkány, igen, és? Az, hogy „art” nem azért nem esik le, mert valaki nem beszéli a nyelvet, hanem mert alapból nem így gondolkodunk.

A fesztiválokon kétféle hirdetés van: fesztiválrejtvény és működő hirdetés. Mindannyian szívesebben ismerjük el az utóbbi győzelmét, de én személy szerint sokkal aggályosabbnak tartom a fesztiválrejtvények intézményét, mint a scamét – ez semmiképp sem szolgálja a reklám és a reklámipar érdekeit. Összefoglalva: inkább nyerjen egy működő hirdetés, amiért nem fizettek, mint egy működésképtelen, amit az egész ország látott, de csak a reklámba zápult zsűri értékeli. (A hirdetések kívülről való megítélésének képessége természetesen elvárás volna minden reklámszakember felé, de hiába mondta meg Bernbach már 62-ben: „Ha reklámban dolgozol, nem az számít, hogy mit tanulsz meg, hanem hogy mit nem felejtesz el.”)

Vérciki 2008.10.13. 18:51:07

Hát akkor isten áldja azt a csodakezű reklám-Pelét.
És igen, fontos kérdés, hogy működik-e a cucc vagy nem - csak épp nem egy reklámversenyen belül, szerintem ott a működés sokadrangú szempont.
A scam - nem scam probléma meg azért sem mellékes, mert belőheti az ügynökségek nevezési magatartását. Vagyis: ha úgyis csak a scamesnek áll a világ, hajrá, gyártsunk scamet? (Amit akkor se neveznék igazi reklámnak, ha nem fesztiválrejtvény.)

Remy 2008.10.13. 21:05:30

Mákos
Ebben teljesen igazad van, de a reklámversenyek már jó ideje erről szólnak. Az ott futó hirdetések többségénél nem a valós célcsoport lebeg a készítők szeme előtt, hanem a reklámzsűri. Olyan ez mint egy divatbemutató, megmutatja, hogy mire képes a szakma, milyen trendek vannak, aztán a hétköznapokban meg mindenki hordja a farmert pólóval.

Bery · http://www.facebook.com/berkes.peter 2008.10.13. 21:44:37

SPIEMLMANN-AL volt egy interjú a Cannes-i fesztivál után, amelyben kifejtette, hogy ő maga (krtaív igazgatói) mivoltában kereste meg,s tárgyalt az ügyfelekkel.

Meg vele kapcsolatban egy nagyinterjú jut eszembe, amelyben idézett Montaigne-tól egy aforizmát: "Nem hagyom, hogy a rizspor ráégjen az arcomra."

Ennek most újra aktualitása van...

Vérciki 2008.10.13. 22:37:50

Ööö...
Én tisztelem a nagy esszéistát, de nem értem.
Hah! Talán éppen ez a kapocs a vitatott hirdetés és az idézet között?

dnd 2008.10.14. 10:07:09

"Furcsa, hogy a szakmából milyen kevesen szólnak hozzá, és ismerik el az Ogilvy teljesítményét"

Talán mert ebben az esetben az a maximális "elismerés", hogy erőt veszünk magunkon, és inkább nem mondunk semmit.

jó-pofi 2008.10.14. 10:10:28

én 'tokkal vonóval' leírom: scam issue ide vagy oda, szerintem ezek a hirdetések szarok. A Matchboxos a Hotwheel printek miatt kifejezetten arcpirító, a patkány nem rossz, de messze nem nagydíj, a rövidfilm-fesztivál pedig az első körös "mondjuk ki a nyilvánvalót, hogy aztán ne zavarjon az ötletelésben" fajta hirdetés.
golden drum. ccc.

Mákos 2008.10.14. 10:50:35

dnd

Előrebocsátom, hogy nem a személyedet támadom, ne ugorj nekem, de a hozzászólásod kiválóan összegzi, miért nyerte ezt magyar színekben egy nem magyar.

Még egyszer: mindannyian ismerjük hogyan működik a rendszer. Lehet nem egyet érteni vele és ignorálni, de elismerés helyett leszólni hogy sok ezer aspiráns közül (pontosan ugyanúgy tisztelve és nem tisztelve a szabályokat) valaki elsőként jön ki, nagyon kevéssé elegáns és nagyon magyar.

Örülök, hogy nem mondasz semmit. Nem kell elismerned, de támadnod sem - azzal, hogy erőt kell venned magadon csak a saját szakmai sorsodat nehezíted meg (a magyar reklámszakemberek túlnyomó többségével egyetemben).

dnd 2008.10.14. 10:57:09

Na, hát ezért nem mondtam semmit. Mert amint megszólaltam, csak haloványan sejtetve, hogy annyira azért nem vagyok elragadtatva, azonnal én lettem a "kevéssé elegáns" és a "magyar".

És nyugi, nem ugrok neked :-) Nincs kedvem flémelni.

chimie · http://addict.blog.hu/tags/brief 2008.10.14. 11:31:43

Nekem ez a téma tökre ugyanaz, mint mikor az a kérdés, hogy egy jó eredményt elért sportolónk doppingolt-e.

Ha igen, nincs elismerni való teljesítmény - naná, csak doppinggal nem nyer valaki futóversenyt, de gyaníthatóan azért doppingolt, mert tudta, hogy enélkül nincs esélye.

Ezen a szinten nem tudok egyetérteni a Forma-1-es hasonlattal: a Forma-1-ben nem utcai kocsikkal versenyez a többség.

Nem merném kijelenteni, hogy ezek scamek, de tényleg furcsa, hogy az Ogilvy hallgat, és ha brief blogosan próbálok elképzelni egy briefet, amire ezek a hirdetések válaszként készülhettek volna... hát nem nagyon jön ki semmi.

A Mattelnél valakinek eszébe jutott volna, hogy egy magyar céget keres meg, bár angol kreatívokat vár egy kampányhoz - méghozzá olyan kreatívokat, amiket az érthet, aki már ismeri a scrabble-t (célcsoport: scrabble-ezők). Konkrét üzenetünk meg nincs, csak úgy szeretnénk pénzt költeni - persze nem sokat, szal inkább legyen csak outdoor a kampány, nem baj, ha kevesen látják.

Gonosz vagyok, tudom.

kratos 2008.10.14. 13:33:54

Azt azért megjegyezném, hogy ez nem egy adschool-os brazil ötlete valószínüleg, ő csak összerakta, kétségtelenül szépen, de jó emberünk kézi vezérlése alatt (vagy által vagy valami). De ne legyen igazam.

chimie feljebb meg jól megfogalmazta, ami eddig tudattalanul zavart. hát igen, ezt tényleg csak az érti, aki scrabble-zik. de azoknak meg minek beszéljünk arról, hogy variálhatod a betűket?

chipes 2008.10.14. 13:48:03

kezdem kicsit képmutatónak érezni ezt a nagy blogolást :)

Azt hogy milyenek ezek a reklámok/printek, nem megyek bele, nekem tetszenek, az fix, h "értő gondolkodás" kell hozzá, nem hétköznapi. A kampányokról nekem sincs infom (a shortfilm-et mondjuk mindenki láthatta) Viszont Ti is ebben az országan éltek/dolgozotok :) És akkor lehet választ is kaptok arra, miért tart ott a magyar reklámszakma, ahol...
Lehet a gyáva ügyfelek miatt? Lehet az ilyen hozzáállás miatt?
Van egy jó reklám, talán jófej ügyféllel, nyer...Mind1, mik. Legalább megmutatják, hogy nem a kreativitásban van itt a probléma...és ezért ajánlom "kratosnak" gondolja végig a hozzászólását még egyszer...könyörgöm, a világ reklámügynökségeinek elég nagy %-a él többek között a scam-ekkel nyert versenydíjakból...aki nem ezt mondja, hazudik. "Lealázta"?!

Vicces...by the way véleményem szerint már rég nem lennének ilyen reklámversenyek scam-ek nélkül. A mindenki számára kielégítő, megnyugvást ígérő reklámok unalmasak - az itthoniak...vagy pedig nagyon ritkán születik baromi jó és egyben hatásos is, ami egy (nemzetközi) versenyen is megállná a helyét.
Egyébként pedig azt hiszem, erre van az Effie...hm?

Lehet ha tudnak ilyet, a Tokkal, vonóval sem volt "szándékos" (remélem :D) vagy nem rajtuk múlott...
Grat. Ogilvy-éknek, vagy akárki másnak, aki itt nyert, vagy egyáltalán felfigyeltek rá, és kicsit pont, hogy kiemelte a régiót abból a csodás véleményből, hogy Kelet-Eu a kreativitás mocsara...(azt meg már én tudom, hogy ezek nem csak egy brazil miami adschoolos gyerek egyszemélyes attrakciói, és nem is csak Spielmanné)

dnd 2008.10.14. 14:22:54

Scam \= reklám. Mivel a reklám attól reklám, hogy egy konkrét, valós szituációban egy valós terméket kell eladnia egy valós célcsoportnak. A scam max. olyan értelemben tekinthető reklámnak, hogy egy ügynökséget vagy kreatívot akar eladni a potenciális megbízóknak :-)

A scam a kreativitás megcsillogtatására pont annyira alkalmas, mint bármelyik autonóm művészeti ág - arra viszont szvsz. nem alkalmas, hogy bárki reklámalkotói tehetségét bizonyítsa. Épp ezért tartom helytelennek, hogy scamekkel r e k l á m versenyeket lehet nyerni.

Azt a hozzáállást pedig, hogy "örüljünk, hogy a magyarok hírnevét öregbítik, akármilyen módszerrel is sikerült, mindenki ezt csinálja", nem tartom helyesnek.

Vérciki 2008.10.14. 14:29:45

Óóóó! Csak nem egy titkos ogilvista?
Mer akkor föltenném szerény kérdésemet, hogy téged mi motivál a főnökeid által előállított scamekkel besöpört díjakban? Mint a kreatív igásló (vagy nagyfőnök???), lelkesebben termeled a "tokkal-vonóval-legyenboldogazügyfél" hirdetéseket? Van-e jelentőségük ezeknek a díjaknak igazgatótól lefelé? Vérszemet kap-e minden kis magyar kreatív, hogy igen, érdemes, mutassuk meg?
Ha valóban csapatmunka volt, én ahhoz gratulálok leginkább.
(Amúgy meg: persze, gonosz vagyok, képmutató és magyar. Bocs a coming-outért.:)

chipes 2008.10.14. 15:03:29

ehh, nem ogilvista, de még csak kreatív sem :)úgyh a készítés körülményeiről és motivációjáról nem sokat tudok.

A "lealázós" komment volt, ami vmit kipattintott bennem, kicsit túlontúl erősnek és nem hozzáértőnek találtam. Úgyh nekem meg ezért bocs a coming-outért :)

Lehet kicsit scam-pártinak tűntem, ami azért nem fedi a valóságot. Nem értek azzal egyet, hogy scam-eket kell csinálni jó reklámok helyett...De nem áltatom magam azzal, hogy itthon vannak bátor ügyfelek, és ami leginkább, van egy nem csak a "Most vegye meg ezt a mosóport, mert nézze csak, méééég a paradicsomfoltot is kiveszi egy törléssel" típusú reklámokat értő befogadóközönség. Az más kérdés, h nem szerető...de az ügyfél hozzáállása is ok-okozati...

Talán idealista vagyok, de láttam már példát arra, hogy egy ügynökségi csocsóasztalos-scamgyanús ötletből megvalósult hirdetés lett, mert rákapott az ügyfél... ha üf. lennék, szeretném tudni, milyen képességű kreatívok vannak ott, ahova adom a pénzem.

De egyébként ha már így benne vagyunk, mostmár tényleg nyilatkozhatna vki arról, hogy ezek a cuccok lementek e kampány keretein belül...

Mákos 2008.10.14. 15:06:20

chimie

Vitatkoznék a doppingos párhuzamoddal.

Egy hirdetés minőségére (minőség alatt 2 dolgot értek: működik a valódi fogyasztó felé és újszerű) nincs hatással, hogy fizettek-e érte vagy sem. Abban persze fórral indul a többihez képest, hogy a proposition a „briefben” szabadon alakítható. Ugyanakkor nagyon sok scam készül általános üzenetre, amit nehéz újszerűen megfogni, ezért ha sikerül, méltánylandó az eredmény. (A hagyományos scam kategóriákban is nehéz már új megoldást mutatni ugyanarra az üzenetre, ezért a verseny ma már kategóriától függetlenül mindenhol erős, lásd Scrabble.)

A „könnyű neki, mert nem briefre készült” érv a scam ellen ezért szerintem már nem valid.

Nem a brief hiánya jelenti tehát a jogosulatlan előnyt, hanem az ötlet eladásának szükségtelensége. A hozzáértő ügyfél hatalmas lutri és rengeteg jó ötlet veszít rajta. Tulajdonképp az ötlettel szemben nem fair, hogy létét nem készítői szakértelme, hanem a szerencse határozza meg. Miért ne vehetnénk ki ezt a lutrit a rendszerből? Így a kreatív versenyek valóban az innovatív reklámmegoldások bemutatói lehetnének, és erre igenis szükségünk van a napi szarlapátoláshoz.

A doppingos párhuzamodat azért érzem helytelennek, mert a hirdetés minőségére (teljesítményére) scam volta csak annyiban van hatással, hogy az ügyfél nem barmolt bele. (Ugyanakkor mindannyian tudjuk, hogy ha bele is barmol, mindenki a fesztiválverziót nevezi). Nem az a fájdalmas tehát a scamben, hogy minőségében szerzett jogosulatlan előnyt, hanem hogy NEM KELLETT ELADNI. Az eladás viszont nem kreatív szakmai kritérium, hanem ügyfélkapcsolati. Más szóval, a kreatív díjakért így nemcsak a kreatívok, hanem az accountok is versengenek. Miért?

(A doppingos párhuzam akkor működne, ha a scam ab ovo minőségi fórt jelente, holott csak egy nem-kreatív kritériumot vesz az egy egyébként kreatív versenyből.)

Szerintem a kreatív munka Forma-1 jellegű megmérettetése (mi a legújabb trend/innováció stb. az iparágban) elengedhetetlen. Ehhez az kell, hogy a fenti zavaros helyzetet kezeljük, és tényleg kimondjuk: ez nem utcai autók, hanem a tiszta mérnöki teljesítmény versenye.


dnd

Ha ezt a helyzetet a reklám új definíciója tisztázza, definiáljuk újra. Csak megállapodás kérdése.

Az alapvető kérdés szerintem az, hogy milyen típusú fesztivál szolgálja jobban a reklámszakma érdekeit: a kinek-volt-nagyobb-szerencséje-az-ügyféllel alapú lutri, vagy a mire-képes-a-reklám (vagy kreatív, tetszés szerint) alapú valóban kreatív- (és nem account) szakmai. A zavaros helyzetet pont az teremti, hogy megpróbáljuk egymásba erőszakolni a kettőt - ahelyett, hogy kimondva is helyére tennénk a dolgokat.

Kikkoman 2008.10.14. 15:12:00

Mákosnál a pont. A scam léte önmagában nem a kreatívokat, hanem az ügyfelet minősíti, aki jó cuccokat nem mer nagy büdzsével megtámogatni, csak a biztonsági fost. Ha meg igen (pl. itthon az SMS-Bandi), akkor meg mindenki irigykedik az ügynökségre, hogy de jó nekik, milyen bátor ügyfelük van.

Mákos 2008.10.14. 15:13:31


Egyébként alapvetően nem vagyok scam-párti, de a gyakorlat ebbe az irányba megy, és nyilván okkal. (Sajnos nem mindenhol ül egy Bud Light ügyfél, és ezt az igazságtalanságot a szakma úgy tűnik nem viseli el.)
A trend hatalmi szóval megfordíthatatlan, ezért szerintem érdemesebb megérteni és az új helyzetnek megfelelő egészséges viszonyokat teremteni.

kratos 2008.10.14. 15:15:51

hahó, nem flémelnék, de némi szándékos félreértelmezést érzek, kedves chipes.

0. beneveznek egy angol nyelvű, magyarul nem létező OUTDOOR (azaz full publik) kampányt. nem scam-e?

1.
a világ reklámügynökségei nem a scamekből élnek, hanem nagyrészt fos munkákból, amelyekből véres verejtékkel kell kipréselni a minimális kreatív minőséget. a díjnyertes ügynökségek is. hazudok-e?

1.5
...és aztán ezt a pénzt részben elcseszik scam-ek előállítására és futtatására. Mert mással nyerni szerinted nem lehet. igaz-e?

2.
és hogy nem lennének versenyek scam nélkül? az, hogy bravia, big beer ad, playstation, nike stb. mond valamit? scam-e mind-e?

2.5
díjnyertes ötletei MINDENKINEK vannak. csak nem mindenki nyomatja izomból minden más meló (és bizony a kollegái) kárára azokat. és vannak, akik képesek VALÓS briefeket is megoldani a díjnyertes ötletekkel.
sms bandi-e megvan-e? bronz oroszlán, mi? amiatt nem nyavalyognék, hidd el. nem vagyok leós, amúgy. a konkurenciájuktól vagyok.

no, vagy nézd meg azt a VALÓDI, lengyel kampányt, amiért 2 GP-t adtak idén portorozsban, meg egy év ügynöksége címet. azzal sincs bajom.

3.
a tokkal-vonóval a legjobb példa arra, hogy hülyeséget beszélsz. szerinted ki volt az executive kr. igazgató, amikor még az a koncept készült? tán csak nem SMan - vagy lehet, hogy addigra már persona non grata lett a pannonon? ez a szar kampány nem az ő felelőssége, csak a díjak? ilyenkor már az ügyfél a szar?

megjegyezném, max respect mindenkinek amúgy az ogilvynél, jó arcok dolgoznak ott, csak a rezsim volt kicsit gázos. de bartekkal jobb lesz, úgy tűnik innét, kívülről.

4. végezetül
figyelj, elmondom ennek a versenyesdinek a lényegét, hogy tisztán láss. 2 fő célja van:
a, Gunn Report
b, Nagy fizetés ill. a személyes parák enyhítése

a, Minden nyomorult nemzetközi award (shortlist is) pontokat ér a Gunn Report ranglistáján, amelyet globális tendereknél vesznek előszeretettel figyelembe. Itthon szarnak rá amúgy. Minden ügynökségi hálózatnál kötelező a pontokat hozni, így vagy úgy. Ha nincs jó munka valós ügyfélen, össze kell rakni kamu hirdetéseket nevezésre. Ha nem megy, kibasszák az igazgatót - úgyhogy muszáj. Vagy felvesznek egy menő scammert. De vezetőre és drága versenylóra ritkán van pénz egyszerre,ezért inkább a versenylovat nevezik ki igazgatónak... vágod, nem?

b. nagy píz+személyes parák
Ennyit lehet még elérni a díjakkal: szép fizetést és könnyű életet a hierarchiában való emelkedéssel ill. a személyes komplexusok átmeneti oldását, már akinek ilyenjei vannak.

nahát, ennyit fűztem volna hozzá. jó nevezést mindenkinek, pörögjenek a rozsdás bronzok!

kratos 2008.10.14. 15:27:34

ja, és még annyit:
ha csak a kreativitást csillogtatjuk, mé nem neveződnek a scamek akkor az OpenAd szekcióba a jó GoldenDrumon, amelyet a meg nem valósult kampányoknak indítottak? ott nem feltétel, hogy valódi legyen.

ugye, az már nem csillog olyan szépen. uff.

Vérciki 2008.10.14. 15:35:05

(Nahát, Kratos, melyik klubba tartozol? Belépnék.)
Kedves jó Mákos,
nem poroltuk le kicsit gyorsan és könnyen a kezünket? Az eladás tudománya tényleg olyan nagyon messze van a kreativitástól?
(Apropó, accountok: ismét megemlíteném a "csapatmunka" szakkifejezést.)

özv. Trapezovné 2008.10.14. 15:42:52

vérciki,

Az eladáshoz két ember kell. A vevőnek értenie kell, hogy amit vesz, miért veszi. Vevőként a másik oldalon ott áll pl. a K&H marketingigazgatója (lásd legfrissebb post). Ebben az esetben mi az eladás tudománya? 45 perc alatt kivenni a fejéből összegyűjtött zavaros féligazságait, kezelni szakmai és emberi bizonytalanságait plusz megértetni miként működik a reklám?

Mert akkor igen, nagyon messze van az eladás tudománya a kreativitástól.

Mákos 2008.10.14. 15:47:39

özv. Trapezovnéhoz csatlakozva (mint 13. Pác Tivald :]]) csak annyit tennék hozzá, hogy nagyon régen poroljuk már a kezünket. A magam részéről amellett ágálok, hogy most már érjünk a végére.

chimie · http://addict.blog.hu/tags/brief 2008.10.14. 16:49:33

Mákos (15:06:20):

Az is különbség, hogy az ügyfél nem "barmolt" (ahogy te írod) bele - de IMHO messze nem ez a legnagyobb különbség. A legnagyobb különbség, hogy soha nem is létezett az az üzleti probléma/igény, amire válaszul született volna az adott hirdetés - márpedig egy reklám(cég) feladata ezek megoldása kellene, hogy legyen.

kratossal értek egyet: vannak erre külön kategóriák / versenyek - ott nem ciki versenyezni, mert mindenki más is beküldhet ötletet megbízó nélkül.

Mákos 2008.10.14. 17:30:28

chimie

"A legnagyobb különbség, hogy soha nem is létezett az az üzleti probléma/igény, amire válaszul született volna az adott hirdetés - márpedig egy reklám(cég) feladata ezek megoldása kellene, hogy legyen."

Ha arra utalsz ezzel, hogy valós brief hiányában az irreális (képzelt) problémafelvetés miatt szükségszerűen rossz hirdetések szület(het)nek, elfogadom. De ahogy te és kratos láttátok a hibáit (rossz embereknek küld felesleges üzenetet), a zsűrinek is látnia kell.

Írod, hogy a reklám feladata valós üzleti problémák megoldása. Igaz. De ennek a scam intézménye önmagában nem mond ellen, mert a releváns üzenetet értelmezhető módon megfogalmazó scam ugyanúgy működő reklám volna, ha állna mögötte médiaköltés.

Ergo ha egy reklám szar, nem azért szar mert scam, hanem mert nem a megfelelő dolgot mondja a megfelelő embereknek a megfelelő módon. És ez nincs szükségszerűen kódolva a scambe, de egyetértek, brief hiányában előfordulhat, és a zsűrinek mint rossz reklámot el is kell vetnie.

beatlejuice 2008.10.14. 19:34:27

hm, ezt nem teljesen értem. ezexerint reklámot csak és kizárólag ügyfélbrief alapján készítünk? ugye ti sem gondoljátok?
rengeteg jó reklám éppenhogy proaktív módon, véletlen elménckedés és "megvilágosodás" során születik (aztán hajrá, csak bepréselik valamelyik majdani brief alá, vagy gyerünk üfihez eladni, és aki kellően érdekelt, az meg is veszi...)(legalábbis nyugoton)
hozzáteszem épp e vitaindító példák ott a lap tetején tipikus proaktívikusz metariae

reklámbuzi · http://addict.blog.hu/ 2008.10.14. 21:06:58

Nem akarom, hogy úgy tűnjön, mintha megkerülhetetlen sajtóorgánumnak tartanám az addictot, de jó lett volna/lenne, ha egy ogilvys ember is megnyilvánulna a kérdésben. Sok dologra adhatna nekünk választ.

klantos 2008.10.15. 09:29:27

Reklámbuzi, mégis mire kéne az Ogilvynek válaszolnia? Védekeznie, hogy igen, megcsináltuk a magyar verziót is? Hogy nem egy ember ötlete, hanem kurvanagy csapatmunka és hónapokig keresték a stratégiai insightot? Vagy az elvi vitához kéne hozzászólniuk, hogy legyen-e a scam legitim a reklámversenyeken? Esetleg elmondaniuk, hogy a Scrabble-nél nem rossz az üzenet se a célcsoport és különben is minden értelmes átlagember megérti? Számít ez? A zsűri a legjobbnak értékelte, pont.

reklámbuzi · http://addict.blog.hu/ 2008.10.15. 09:41:57

klantos
Igen, valami ilyesmit, csak higgadtabb hangnemben. De én sem gondoltam komolyan, hogy ez lehetséges.

beatlejuice 2008.10.15. 12:07:46

az ogilvysek mindenhol ott vannak, vagyis tuti, hogy olvassák az addictot...

HOPPMARISKA, VIGYÁZZ, OTT! A HÁTAD MÖGÖTT EGY!

az az érzésem, hogy a hozzászólók közt is van egy ogis, talán épp te, reklámbuzi? ;)

freddo 2008.10.15. 14:32:56

"Sajnos nem mindenhol ül egy Bud Light ügyfél, és ezt az igazságtalanságot a szakma úgy tűnik nem viseli el."

abszolúte itt van a kutya elásva. ezért volt és lesz mindig scam. és amíg a fizetést a díjak után adják, a "necsinájjátokmá gyerekek" kurvára nem fog meghatni senkit.

reklámbuzi · http://addict.blog.hu/ 2008.10.15. 16:24:06

Antibiker
Nem tudom, hol lőtted, de köszi. Bartek Rams-szal egy Macbook Pro előtt készült interjú itt: uk.youtube.com/watch?v=jUIi5da7TPk&eurl=www.ogilvy.hu/

freddo 2008.10.15. 16:41:57

nagy isten.
bár maradt volna csendben.
portorozs és a gunn report megmutatja az ügyfeleknek hogy a jó (kreatív) reklám növeli az eladásokat? wtf?!

reklámbuzi · http://addict.blog.hu/ 2008.10.15. 16:54:37

Hát az a mondat valóban esélyes jelölt egy no comment posztra:)

Szálka 2008.10.15. 17:04:47

Persze ha a legtöbb szapult kreatívnak nem kell tokkal-vonóval szintű briefeken/ügyfeleken erőltetni/fárasztania magát napi tíz órákat, és tudná nyomatni a saját ötleteit, születnének nála is dolgok. De persze ebben megint van egy kis savanyú szőlő, úh. gratula az érintetteknek.

Antibiker 2008.10.15. 17:42:33

RB: a www.ogilvy.hu-n.
Amúgy az ő blogjuk is érdekes...

netudki 2008.10.16. 14:04:30

Nagyon gáz ez az Ogilvy-s riportfilm. Miért kell ennyit dumálni, ha 3 mondatban is el lehet mondani valamit? Amúgy az rendes, hogy a Spielmannak megköszöni, de lehet, hogy csak hárít az új diri: ha esetleg elvennék a díjat (nem fogják, nyilván), akkor ugye nem tőle ment ki a cucc. Okos.

Szerintem teljesen mindegy, hogy valódi-e vagy sem, annyira nem jó, hogy érdemes legyen vele foglalkozni.

novtam 2008.10.16. 17:22:56

Gyerekek,

javasolhatnám a kollektív sempokut? Alakítsuk meg az öngyilkos kommandót, hogy én is plagizáljak valakit. (Brian élete a gyengébbek kedvéért)
De ha erre sor kerülne, csak reklámosok legyenek benne, jó?...

hülyegyerek 2008.10.21. 14:59:44

Az Ogilvynél a kreatív igazgatónak nincs beleszólása a Pannonon cuccokba.

chimie · http://addict.blog.hu/tags/brief 2008.11.19. 18:15:52

Spelmann megmondja a kreatívon:
www.kreativ.hu/cikk.php?id=22875

Nem scam, hanem proaktív reklám ez kérem!

Merthogy igaz, hogy nem az ügyféltől jött a felkérés, de tudtak róla, rábólintottak és költöttek rá legalább 1 dollárt.

Ügyes? Szánalmas?

Terápiás csoport

addict blog on Facebook

Szólj hozzá!

site statistics
süti beállítások módosítása