Felnőtt tartalom!
Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 évesA belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.
Bevallom, bár egy hozzátartozóm révén személyesen is érintve vagyok, eddig nem tudtam, hogy december 3-án ünneplik világszerte a Fogyatékos Emberek Világnapját. Ezen a napon indult útjára a kormány hangzatos, "Együtt a fogyatékkal élőkért!" elnevezésű programja, amelynek keretében január közepéig négy, a fogyatékosság különböző típusát körbejáró szpot készül és kerül adásba a különféle csatornákon (erről bővebben a kampány blogján, az egyenloesely.freeblog.hu-n olvashattok). Ezek közül idáig egyet láthattunk, mégpedig a Spáh Dávid rendezte reklámfilmet, amelyben a mozgáskorlátozottak hátrányos helyzetére hívják fel a figyelmet.
Kezdjük az alapoknál. Szerintem a film nagyon jó irányból közelít, mert nem szánalmat akar kelteni a kerekesszékesek iránt, hanem arra mutat rá, hogy a fogyatékosok nem kérnek egyebet, mint egyenlő bánásmódot. Mindezt a film egy kiforgatott állásinterjú kereteiben teszi, amelyen a felvételizető bizottság minden tagja tolószékben ül, így ők a "normálisak" és az épp felvételiző a kitaszított, megbélyegzett, lesajnált alak. Mielőtt bárki legyintene, mondván ez lejárt lemez, gondoljon csak bele abba, mennyi esélye lenne az ő mukahelyén egy kerekesszékkel közlekedő embernek a munkavégzésre. Lefogadom, hogy például a reklámügynökségek döntő többségénél még a recepcióig sem jutna el egy jelentkező, legyen akármilyen ügyes art director, szövegíró vagy account.
A film furcsa, minimalista képi világa az utópikus hangulatot erősíti, a színészi játék meglepően visszafogott, nem ül rá a reklámüzenetre. A vágás jól vezeti a nézőt, és ügyesen, csak az utolsó pillanatban rántja le a leplet a bizottságról, a feje tetejére állítva a sztorit. Nem azt mondom, hogy soha nem látott, párját ritkítóan kreatív reklámról van szó, de a hazai mezőnyben kifejezetten jónak számít, ha meg azt vesszük, hogy kormányzati pénzből készült, akkor összetehetjük a két kezünket, hogy nem egy szokásos balesetmegelőzési gyurmafilm kelt életre az adómilliókból.
Persze, itt most elkezdhetnénk azon morfondírozni, hogy vajon a kampányt jegyző kormányzati szervek lelkiismerete tiszta-e, ők maguk megtettek-e mindent legalább a középületek akadálymentesítéséért - segítek, nem tettek -, de talán nem ezen keresztül kellene megítélnünk ezt a filmet. Én a magam részéről kíváncsian várom a sorozat következő darabjait, amelyek közül ha minden igaz, a Herendi Gábor rendezte, egy vak házaspár életét bemutató szpot lesz a következő, majd Gigor Attila és Verebes Zoltán fogják életre kelteni a Grey storyboardjait. Én megadom nekik az esélyt. És ti? Szavazzatok!
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.