Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Whopper vagy BigMac?

A Crispin Portertől már megszokhattuk a furcsa ötleteket, amelyek általában egészen szokatlan irányból közelítik meg az adott kommunikációs feladatot. Ezúttal a Burger King emblematikus hamburgeréről, a Whopperről kellett bebizonyítaniuk, hogy az a legfinomabb burger. Ehhez vaktesztek is rendelkezésre álltak, de mivel az ilyen felmérésekben már senki nem hisz, és hírértékkel sem rendelkeznek, ezért valami olyat kellett kitalálniuk, amire még egy átlag amerikai is felkapja a fejét. Azt akarták bebizonyítani, hogy ha függetlenítjük mindenfajta reklámhatástól és előzetes befolyástól, akkor a Whopper mindenkinek jobban ízlik a Big Mac-nél. De hát hol lehet olyan embereket találni, akik pártatlanok és szűzek még ebből a szempontból, azaz nemhogy nem ettek még a két multi hamburgeréből, de nem is hallottak róluk? Ilyen Whopper-szűzeket csak a világ legeldugottabb pontjairól lehet előhalászni, ami nem egyszerű feladat. El kell menni hozzájuk, és a kezükbe nyomni a junk food két királyát, az amerikai civilizáció egy-egy sarokkövét, hogy kóstolják meg őket, és mondják meg, melyik ízlik nekik jobban.

Ezért aztán a film késztői kénytelenek voltak a nyakukba venni a világot, na meg egy mobil hússütőt, amit magukkal cipelve ellátogattak az inuitokhoz, Thaiföld egy távoli szegletébe, és egy eldugott román (!) faluba, Budestibe. Ez így első hallásra akár sértőnek is tűnhet, és még másodikra is bújkál valami bántó mellékíz a nagyszabású hamburgeres vállalkozásban. A nagy fehér amerikai elindul a világba, hogy felkutassa a szerencsétlen keveseket, akik eddig még nem részesültek a legmagasabbrendű civilizáció legfőbb áldásából, és a szájukba dugja a szottyadt hamburgerét, miközben azt lesi, milyen pofát vág a kis thai? Amikor először hallottam arról, hogy készül ez a kampány, az alapötlet ugyan tetszett, de el nem tudtam képzelni, hogy tudják majd politikailag korrektté tenni az egészet.

Ők is érezték ezt a veszélyt, ezért megpróbálták egyfajta dokumentarista szósszal nyakonönteni a reklámfilmet, és úgy beállítani a történetet, mintha legalábbis egy kulturantropológiai kísérletről lenne szó. Mint amikor Kepes András ment el Wayaman apóhoz a dzsungelbe, majd hozta el Budapestre, ahol az öreg varázsló gonosz szellemnek nézte a 6-os villamost. Nézzétek meg az elkészült filmet, és döntsétek el ti, hogy egy Happy Meal-be oltott Világfalunak, egy a saját felsőbbrendűségükben megingathatatlan hitű amerikaiak által készített arrogáns reklámnak, vagy éppen a kultúrák mámorító és elvarázsoló találkozásának voltatok-e szemtanúi. A videó egy kicsit lassan jön be, mert egy több perces filmről van szó. Forrás: Creativity

Címkék: film kaja

A bejegyzés trackback címe:

https://addict.blog.hu/api/trackback/id/tr32820831

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lessknownJFK 2008.12.15. 09:43:54

Ezt bizony most sem nézem meg, amióta ettől hangos az összes külföldi reklámblog, gyakorlatilag folyamatosan hányingerem van. Kitalálható a véleményem...

HgGina 2008.12.15. 10:17:46

Eltekintve azon apró részlettől, hogy az állítólagos román falu Budesti ugyanennek a reklámnak egy másik előadásában állítólag máramarosi, ugyanakkor az a bizonyos falu Temesvártól nincs messze, elég kérdéses így a hitelesség. Különösen, ha azt is figyelembe vesszük, hogy a férfiakon lévő kalapka kifejezetten máramarosi, a fekete szűrrátétes mellények pedig dél-erdélyiek. A nőn lévő kendő pedig erősen cigányok által viselt mintájú, esetleg (nagy jóindulattal) délkelet-erdélyi helyról származhat.
Szóval a valósághoz sok köze nincs a dolognak.

reklámbuzi · http://addict.blog.hu/ 2008.12.15. 10:45:16

HgGina
Ha ez így van, az tényleg nagyon durva. Meg tudja ezt erősíteni még valaki? Mármint a népviseletet. Szégyellem, de én nem vagyok ebben jártas.

Mr. Pither · http://hundilbert.blog.hu/ 2008.12.15. 10:48:19

Nem hiszem, hogy erre volna mentség.

Talán, ha még egy olyan melléksztorit beleraknak, hogy az amcsik is megkóstolják azokat az ízeket, amiket előtte sosem, és valamiféle "kulináris kultúrák találkozása" bőrbe bújtatták volna az egészet, akkor menthető lehetett volna (bár hosszabb és kisebb reklámhatású is). De így... undorító.

mizie 2008.12.15. 10:51:14

Ez nagyon undorító...
Ellenben az amerikaiknak sztem tetszeni fog. náluk a hambi tényleg része az életérzésnek és tényleg úgy hat az egész mintha valami kurva jót tettek volna a világgal azzal hogy kitalálták (tudom nem ők találták ki...). És ez most nyakon van öntve egy kis "exporting an essence of our culture" cuccal sztem ezzel eltalálták az ízlésüket.

Európából nézve viszont nagyon visszás, némelyik pillanatban már-már gyomorforgatóan.

Viszont ha már fastfood akkor mindenképp Whopper! :)

majomka 2008.12.15. 11:00:10

Szerintem nem undorító. Nem lenézéssel beszélnek ezekről a helyekről és emberekről, egyszerűen csak hamburgert etetnek velük, mint ahogy én is ennék fókát, ha valaha olyan helyre kerülnék, és akkor is ennék, ha idehoznák és a Moszkván sütnék egy rezsón. Tök aranyosak az alanyok, ahogy próbálják megfogni, jó a zene, jól van fényképezve is. A hitelesség mondjuk számomra is kérdéses, de nem is az a lényeg.

Cigiző · http://cigi.blog.hu/ 2008.12.15. 11:13:22

Nincs ezzel semmi baj - nézd csak meg az USA-t, tele van nemzeti konyhákkal, minden ízt meg lehet találni. Ha őket a saját otthonukban érik el a külföldi ételek, az amcsik is levihetik a burgerszüzeknek a mennyei mannát. ;)

CsáK Norisz bement egy Mekibe, kért egy Whoppert - és kapott!
;)

tygger 2008.12.15. 11:14:52

hm, annyira nem jön be. nem jön át, h az alanyok szabadon böknek vmelyik burgerre, simán lehetne az is, h megkérték, ezt v azt mutassa.

továbbá reklámnak ez így nagyon hosszú, 2 perc után meguntam és tekergettem. nem tűnik hitelesebbnek a "10 fogorvosból 9 ezt javasolja" szánalmas klasszikusnál.

a_tom 2008.12.15. 11:22:36

Érdekes hogy léteznek még olyan népcsoportok akik a mai napig a hagyományos, valószínűleg kézzel készült népviseletet hordják, holott nyilván nem túl gazdagok, pedig a pólókat, susogós melegítőket, dzsekiket 100x olcsóbban megkapnák, kikukázhatnák. Nyilván mindentől elzártan élnek, még nem találta meg őket a "nyugati civilizáció"(tömegszargyártás), kivéve a gyorséttermek, mert ők kivételek valamilyen nyilvánvaló okból amit csak én nem látok.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2008.12.15. 11:24:38

1) Igen, minden kultúra egyből kihal ahogy megkóstoltatnak egyes tagjaival egy hamburgert
2) A burgeresek is megkóstolják a helyi fogást, a végén látható, ha valaki nem csak az antiglobalista fikázással foglalja el magát

Ehhh...

NORBERT · http://norbert.blog.hu 2008.12.15. 11:37:40

A filmben szereplő románok tipikusan máramarosi román népviseletben vannak, a kapu és a kerités is ami látszik a tipikus máramarosi hegyekbéli román falvakra jellemző, ahol Budesti is található (Nagybányárol kb 30 km-re). Ami viszont még megtévesztés a filmben, hogy Bukarestből veszik a kaját és szaladnak is vele, na ez azért lehetetlen, mert amig Bukarest az ország déli, addig Máramaros a legészakibb részén van, ami autóval is simán 10-12 óra. Tehát elég egyértelmű...

gibson 2008.12.15. 11:53:45

Nálunk dolgoznak erdélyi melósok, elsősorban Segesvár környékéről, és bár tudják mi az a "meddonác", még életükben nem ettek ott (illetve aki evett, az sem tudja, hogy mit, "hát hambúúrgeert, embör!!!" - ezt nem a tíz ujjamból szoptam, most kérdeztem meg őket egyenként, csak a komment hitelessége kedvéért). Az egyik emberkét, aki tíz éve dolgozik apámnál (egy vidéki szállodában) a múltkor bevittem Kecskemétre, és amikor lementünk a mélygarázsba autóval, nem hitte el, hogy van ilyen, mert még életében nem volt mélygarázsban. Nem tudja, mi az az internet, és nem ismeri azt a szót, hogy laptop, neki az én laptopom "vékony számítógép", stb.
Csak azért írtam ezt, mert nehogy már azt higgyük, hogy csak azért, mert egy átlagos budapesti ember kívülről tudja, mi az a Whopper és mi az a Big-Mac, egy egyszerű vidéki ember is ugyanígy van vele.

2008.12.15. 12:04:33

Kicsit álszent ez a tömegszargyártás, meg le a globalizációval, meg pfúúúj minden ami ezzel összefügg.
Te mi előtt ülsz hülyegyerek? Min küldözgeted a barom hozzászólásaidat? Mi van a lábadon? És rajtad? Mit eszel? Mivel hívod nap, mint nap az ismerőseidet? Este mit nézel? Mit iszol hülyegyerek?

Megmondom mi ezekre a válasz! Mindegyik valami globalizációs vívmány! Nem egy barlangrajz előtt ülsz, nem telexen küldöd a hozzászólásokat, nem saru van a lábadon, nem állatbőrök vannak rajtad, nem nyers bölényhúst eszel bogyókkal, nem galambpostával érintkezel nap, mint nap az ismerőseiddel, este nem a naplementét nézed, és nem folyóvizet iszol.

Amíg nem ezeket fogyasztod addig ne ugass a globalizáció meg a tömegszargyártás ellen! Majd ha visszamész kb 1000 évet és mindent egyedileg készítessz el amit fogyasztassz, használsz, akkor ugathatsz!
Sohasem értettem ezeket! A tipikus pap: üvölt hogy aki alkoholt iszik az gyarló, mindet egy jó nagy korty misebor után teszi.

Oszkárság · http://oszkarsag.blog.hu 2008.12.15. 12:32:29

A helyszínek kiválasztásában van egy kis "jellemző"-nek mondható felsőbbrendűség fitogtatás, mert találtak volna azért olyan helyet az USA-ban, ahová melegen ki tudják vinni a hambit étteremből, és mégis meglepődnek a tesztalanyok.

Ez a videó megint kicsit erősíteni fogja azt a képet a szemellenzősök körében, hogy az amerikai konyha egyenlő a hamburgerrel, nincs történelmük, utolsó szar emberek és mindent loptak. Pedig a saját reggelijük, meg a déli kaják, legkülönbözőbb öntetek, szószok (grady), kenyérfélék és hús elkészítési módok, és a desszertek is nagyon érdekesek, ráadásul bizonyos zöldségeket (jam-gyöket, vagy édeskrumplit), amit mi kisujjunkat eltartva elegánsan mérlegállásban teszünk az asztalra különlegességként, olyan természetességgel használnak, mint mi a paradicsomot. És italok terén is hasonlóan találékonyak.

Lehet, hogy jobb lett volna fiktív országgal csinálni, esetleg egyből Krakoziával, de akiben ez ellenérzést kelt, úgyis havonta maximum 1x jár hamburgert enni, nyilván nem új hamburgerfogyasztókat akarnak ezzel toborozni, hanem a meglévőket csábítanák át. Arra jó, pláne ott, ahová készült.

A végére megkívántam a Whoppert, de csak mert tudom, hogy finom.

chimie · http://addict.blog.hu/tags/brief 2008.12.15. 12:53:22

Szerintem az alapötlet briliáns. Természetesen ha nagyon belegondolunk, racionálisan semmit sem mond a kísérlet (például egy pápua nekem nem bizonyítja, hogy kedvenc bajai halászlevemnél jobb lenne a szegedi), de van egy nagyszabású és jól hangzó sztori - valami, amit kevés brand tudott felmutatni.

Azt viszont nem értem, hogy miközben a videón azt mondják, olyan emberekről van szó, akiket nem befolyásolhatott a meki és a BK reklámja, miért nem ejtették ki Romániát és Thaiföldet, ahol az előbbi jelen van.

Sértőnek satöbbi nem érzem - az a gyanúm, hogy akiknek ez a véleményük, azok jórészt nem nézték végig a filmet, zsigerből utálják. Ha ugyanez fordítva történik (lásd a halászleves példát) akkor mi lenézzük az amcsikat? Senki nem mondja, hogy ez jobb, mint amit amúgy esznek. Csak valami, amit nem kóstoltak még.Miért baj, ha most megteszik?

ethan blow 2008.12.15. 13:47:50

Állítólag ez is lopás.

Az eredetit egy könyvesbolthálózat mutatta be Európában. Ők kivittek pár könyvet meg pár kupac tehénszart Texasban néhány farmra, és megkérték az embereket, hogy válasszanak, melyiket jobb forgatni. Mivel az emberek nagyobb része arrafelé még nem látott könyvet, ijedten bújtak arccal előre a tehénszarba és csak akkor voltak hajlandók előjönni, amikor valaki elfingotta a Superbowl signálját. Ám akkor meg elkezdték a tévét keresni, és mivel 2 percen belül semmit se találtak, és pszichológus sem volt a közelben, mindenkit négerre festettek és jól megrugdalták önmagukat rendőrruhában.
Végül kiderült: Amerikában mindenki jobban szeret bármilyen szart, mint a kultúrát, így aztán kivontak onnan minden ilyen jellegű terméket és csak televíziót és zsírt árusítanak különféle csomagolásban, mint pl. a hamburger, azóta minden amerikai boldog, Oliver Stone meg már rendezi a filmet.
True story.

Emmet Ray 2008.12.15. 15:46:42

Igen, tipikusan máramarosi kalapok. Ehhez képest az Indexen néhány hete az volt a vezető hír, hogy székelyekkel etették a whoppert. Ennyit az index hozzáértéséről a témában: Budesti nevű település több is van Ro-ban (legalább 5), a székelyekhez legközelebb eső beszterce-naszódi Budatelke is legalább száz kilométer Székelyföldtől. Persze a videó alapján egyértelmű, hogy a máramarosi Budfalváról van szó. Azért elmennék és megkérdezném a helyieket, hogyan is zajlott ez az egész... :)

chimie · http://addict.blog.hu/tags/brief 2008.12.16. 11:00:44

gross: ez a Budfalva eléggé adja magát egy Bud kampányhoz is :)

Terápiás csoport

addict blog on Facebook

Szólj hozzá!

site statistics
süti beállítások módosítása