Felnőtt tartalom!
Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 évesA belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.
A botránykeltés a reklámok egy részénél teljesen tudatos technika. A készítők bedobják kis kavicsukat a közvélemény tavába, és nézik, ahogy a felháborodás hullámai szerteviszik az üzenetet ingyen és bérmentve. A hirdetések egy másik csoportjánál csupán a figyelemfelkeltés a cél, és sokszor bele sem gondolnak abba, hogy az adott hirdetés másokat megbotránkoztathat. A végeredmény szempontjából mindez persze majdnem mindegy, hiszen a médiahatósághoz beérkezett panaszok számának összesítésekor ez már nem játszik szerepet. A Guardian most épp ezek alapján rangsorolta a tavalyi év legbotrányosabb reklámjait, amelyeket most én is boldogan adok közre, hogy együtt vonjuk le belőlük a tanulságokat.
Az Advertising Standards Authorityhez tavaly 26400 panasz futott be több mint 15 000 reklámmal kapcsolatosan, amelyek közül a Bernardo's intézet nagyon kemény gyermekvédő reklámja végzett a kétes dicsőségű első helyen 840 panasszal. Érdekesség, hogy az ASA kivizsgálta az ügyet, és védelmébe vette (!) a hirdetést, mondván az erőszakos jelenetek bemutatása nem öncélú. A második helyen a a VW POLO remegtetett kutyája jött be, amelyet állatvédők jelentettek fel, szám szerint 743-an. Az ASA kivizsgálta, majd ebben az esetben is ejtette az ügyet. A harmadik legtöbb bejelentés az Orangina antropomorf állatokkal előadott, erotikusan túlfűtött reklámja ellen érkezett be, de mivel a védett, éjszakai idősávban sugározták csak, ez is elkerülte a büntetést. A negyedik legtöbb panasz a Heinz melegcsókos reklámjára volt, de a hatóság a gyerekek előtt csókólózó aput és "anyut" sem találta bántónak. Az ötödik helyen egy a gyerekeket dohányzást mímelve megmutató társadalmi célú film lett, ami jól mutatja, hogy hülyékből Nagy-Britanniában sincs hiány.
A lista további helyezettjei nekem nem voltak különösebben érdekesek, talán csak az Edit Piaf híres dalának angolul feliratozott, és egy kihagyhatatlan szemüvegajánlatra átírt változata érdemel említést, amelyet azzal panaszoltak be, hogy méltatlan a díva emlékéhez. Így ezt a listát elnézve azon gondolkodtam, hogy nézne ki a magyar változat? Melyek lehettek azok a reklámok itthon, amelyeken a legtöbb ember borult ki? Jó lenne végignézni egy ilyen listát, amihez persze az is kellene, hogy legyen egy szervezet, ahová az embernek érdemes fordulnia ilyen esetekben. De már megint bilibe lóg a kezem. A filmek a tovább után.
1. Bernardo's:
2. VW POLO:
3. Orangina:
4. Heinz:
Specsavers:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.