Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Interjú Szigeti Péterrel, a Kreatív főszerkesztőjével

Hogyan kerültél a szakmába? Miért lettél újságíró, és azon belül miért mentél a kommunikáció irányába?
Egyetemista koromban kerültem a Kreatívhoz és ott fejlődtem újságíróvá. Az ELTE kommunikáció szakára jártam, jó rég óta érdekelt a médiaipar működése. A Kreatív tehát logikus lépés volt, ugyanakkor meg természetesen véletlen is: egy csoporttársam – Márk Szonja, a Kreatív Online későbbi főszerkesztője –külsősként ott dolgozott,  ha jól emlékszem, ő szólt, amikor további újságírókat kerestek.

Dolgoztál valahol ügynökségen vagy más marketingkommunikációs területen?
Nem, mindig is újságíróként és szerkesztőként dolgoztam. Egy kitérő volt, de az is médiaipar-közeli: a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesületének voltam a főtitkára egy darabig.

Szerinted egy szakmai lapnál szakembernek is kell lenniük az újságíróknak vagy csak jó újságírónak?
Elsősorban újságírónak, meggyőződésem, hogy ez a legfontosabb. Szerintem nincs lényegi különbség „szakújságírás” meg „általános újságírás” közt, csak újságírás van. Természetesen minden újságírónak értenie kell a területhez, amivel foglalkozik, de ez nincs másképp egy napilapnál, mint mondjuk a Kreatívnál. Egy belpolitikával foglalkozó újságírón sem jutna eszébe senkinek politikusi tapasztalatot számon kérni, az viszont jogos elvárás felé, hogy értse és ismerje a területet, amivel foglalkozik.

2006 áprilisában kerültél a főszerkesztői posztra. Ez minek volt köszönhető?
Arra gondolsz, hogy az előző főszerkesztő a feleségem volt? Amikor Katona Évi, aki tényleg a feleségem, és akivel akkor már négy éve közösen csináltuk a lapot az ő vezetése mellett, elment az újságtól, logikusnak tűnt, hogy én vegyem át a helyét. Akkor már heteik éve dolgoztam a lapnál, szépen végigjártam a szamárlétrát, „elfogyasztottam”  három főszerkesztőt, akkor épp a lap egyik legfontosabb rovatát vezettem. Belülről (belőlem) nézve ez egy szerves fejlődés.

Mik voltak akkor a terveid, és mit sikerült belőlük megvalósítani? Visszatekintve naívnak, túl optimistának vagy éppen kishitűnek tűnsz a saját szemedben?
A kezdetektől azt gondoltam, és ma is hiszek abba, hogy a Kreatív jóval több, mint egy újság. Egységes márkát szerettem volna csinálni és egyszerre print és online alapokon álló, eseményeket is tartalmazó portfóliót építeni – azt gondolom, hogy ez az eltelt három és fél évben sikerült is.  Emellett az volt a célom, és alapjaiban ez is megvalósult, hogy a Kreatív Csoport, a szerkesztőség és a velünk szorosan együttműködő házon belüli szervezőcsapat és fejlesztőcsapat egy olyan műhelyként működjön, amely tetszőleges platformon képes tartalmat kínálni a kommunikációs szakma szereplőinek, és terület iránt érdeklődőknek. Szóval én visszatekintve realistának tartom magamat. Mindez persze koránt sem jelenti azt, hogy minden tökéletes: sajnos nagyon sokszor követünk el a legkülönbözőbb helyeken hibákat, sokszor vagyunk pontatlanok vagy nem elég felkészültek – ezen még nagyon sokat kell dolgozni és valószínűleg sosem lehet elérni a tökéleteset.

Merre szeretnéd továbbvinni a Kreatívot?
A nyomtatott Kreatív előtt, nagyon egyszerűen fogalmazva, csak az az út áll, hogy mind tartalmában, mint kivitelezésében a mainál szebb, igényesebb legyen. A printpiac tényleg bajban van, és csak azoknak a kiadványoknak van esélyük, amelyeket az olvasók szeretnek kézbe venni, olvasgatni, használni. Nyilván ez egy részben kreativitással foglalkozó lapra különösen igaz. Tehát az újság újratervezés előtt áll: nem máról holnapra, de várható hogy belátható időn belül megújul. Emellett, ahogy azt az elmúlt másfél évben tettük, ezentúl is számos nagyon célzott, szűkebb szakmai szegmenseket megszólító kiadvánnyal,továbbá konferenciákkal, versenyekkel és egyéb rendezvényekkel próbáljuk kiszolgálni a közönségünket.

A Kreatív mostanában egyre többféle versenyt szervez. BTL, gyógyszerpromó, csomagolás, magazinverseny. Ezek erősítik, vagy gyengítik egymást?
Erősítik és hitelesítik. A végtelenségig persze nem lehet szegmentálni ezt a piacot sem.

A Hipnózis elindításával mi volt a célotok? Egy ellenaranypenge?
Nem, soha nem akart az lenni. A Hipnózis egy teljesen más logika alapján épül fel, nemzetközi szaklapok szerkesztői zsűrizik a hazai munkákat. Valószínűleg mást és máshogy is kell rá nevezni, mint az Arany Pengére, vannak munkák, amelyek a nemzetközi zsűri előtt soha nem működnének és fordítva. Szerintem a két – sőt, az Art Directors Club Hungary által szervezet és elvileg szintén teljesen más célt szolgáló Mérleggel együtt három – reklámverseny jól megfér egymás mellett.

Hová helyeznéd Magyarországot a reklám világtérképén?
Nagyon-nagyon közel a széléhez. De ez semmiben nem különbözik egy csomó minden egyébtől (sport, étteremkultúra, popzene, film stb.) és nem is kell rajta siránkozni. A helyzetünkből fakadó adottság. 

Na és hová tennéd a Kreatívot a reklámszakmai kiadványok világtérképén? Közelebb álltok szerinted reklámújságírásban a nemzetközi színvonalhoz mint a reklámosok a sajátjukhoz?
Azt hiszem, hogy ezt nem én vagyok hivatott megítélni. Én nyilván azt gondolom, hogy mi ugyan a rengeteg feladatból és felületből fakadóan sok hibával, de alapvetően jól végezzük a dolgunkat: van egy végtelenül lelkes és egyre felkészültebb csapatom, amit a legtöbb magyarországi kiadó, vagy bármilyen szellemi terméket előállító cég irigyelhet. A szakmában meg biztos nem mindenki vélekedik így.

Milyen a kapcsolatotok a hazai reklámipar szereplőivel? Sokszor kemény kritikákat is megfogalmaztok. Nem szoktak megsértődni az érintettek?
De, természetesen meg szoktak. Ha én lennék az ő helyükben, lehet, hogy én is megsértődnék néha. De tudomásul kell venniük – és nekünk is, ami sokszor minden látszat ellenére nem is olyan könnyű – hogy nekünk, szerintünk, ez a dolgunk. Nem kell, hogy szeressenek, nem abból élünk, hanem abból, hogy figyelnek arra, amit mondunk és vitatkoznak rajta, olvasnak minket, eljönnek az eseményeinkre, mert tudják, hogy ott hasznos és érdekes dolgokat kaphatnak. Amúgy azt gondolom, hogy a reklámipari szereplőkkel, úgy általánosságban, teljesen korrekt a viszonyunk. Igazán nagy balhék ritkán vannak.

Hogyan kerülhetne feljebb a hazai reklám a virtuális ranglétrán, és mi az amiben jobbak nálunk a környező országok?
Ez egy lerágott csont, én sem fogom tudni megmondani a tutit. A válasz egyébként valószínűleg borzasztó összetett, és mélyre nyúlik, kulturális, ha úgy tetszik nemzetkarakterológiai okai vannak. Optimistább hozzáállás, az önsajnálat eldobása, nagyobb személyes és társadalmi mobilitás, a világra való fokozottabb nyitottság és sokkal, de sokkal több önirónia biztosan segítene benne. Hogy ezeket hogy lehet elérni, azokra sajnos csak egyéni szinten tudom a választ és persze naivan hiszek abban, hogy ha ezen a szinten mindenki megoldaná a dolgot, akkor az változást hozna az iparág vagy az ország állapotában is. De intézményes megoldásom nekem nincs, mint ahogy szerintem senkinek.

Miben javulhatna az újság, és milyen változásokat vagy fejlesztéseket tervezel?
Mint ahogy mondtam, lesz majd új layout és lesz a mainál több, kifejezetten kreativitással foglalkozó tartalom. Emellett dolgozunk az új Kreatív Online-on is: alapjaitól építjük újra a site-ot, ez nagyon nagy munka, de előbb-utóbb elkészülünk vele. Amiben biztosan javulhatnánk, az a pontosság: előfordul, hogy olyan hibákat követünk el, amelyek joggal zavarják az érintett szakmai szereplőket. Bő egy éve kezdtük, és mára gyakorlatilag teljesen befejeztük a Kreatív Online és a Kreatív lap integrációját. A korában gyakorlatilag teljesen elkülönülve működő szerkesztőségek ma már egy egységes csapatot alkotnak, és bár van aki többet dolgozik az egyik és kevesebbet a másik felületre, összességében elmozdultunk egy szakterület-alapú felosztáshoz, ahol minden újságírónak és szerkesztőnek vannak kiemelt témái, területei, amikhez ő ért a legjobban a szerkesztőségben. Ezen az úton tovább kell menni, és egyre jobban el kell mélyíteni a szakmai ismereteinket. Emellett pedig egyre több olyan anyag is lesz az újságban – ennek szintén látszanak már a nyomai – amelyek komoly, hónapokon át tartó újságírói munkával tárnak fel a szakma szempontjából rendkívül fontos, és bizonyos szereplők számára sokszor kínos ügyeket. (Alapítói vagyunk például egy sok médiumot összefogó kezdeményezésnek, amelynek célja, hogy együttes erővel tárjuk fel a pártfinanszírozás visszásságait.) De ahhoz, hogy ezt jól és hitelesen lehessen csinálni, először a szilárd alapokat kellett megépíteni.

Szépen cseperedik a lap játszóblogja, a Szívlapát is, ahol te mintha kevesebbet játszanál. Kinőttél belőle, nincs időd, vagy tudatosan vonulsz háttérbe?
Tudatosan vonulok háttérbe, ahogy a közvetlen tartalomgyártás számos egyéb területén is.  Nem gondolom, hogy az lenne a feladatom, hogy a Kreatív blogját írjam. A háttérben persze nyilván erősen ott vannak az én elképzeléseim is.

Mégis, két másik főszerkesztőt, Uj Pétert és Mong Attilát követve te is elindítottad a tumblelogodat. Ott mit fogsz magadból kiadni?
Na, ezt még egészen pontosan én sem tudom. Próbálgatom az eszközt egyelőre. Amúgy valószínűleg nagyjából arra fogom használni, amire a mostani tudásom szerint való: odaszórok sok mindent, amit elérek magam körül, és azt gondolom, hogy érdekel rajtam kívül mást is. Ha lesz türelmem, akkor arra is figyelni fogok, hogy mi az, amit jobban szeretnek azok, akik követik, és akkor olyanból többet tolok majd.

Hajrá!
 

Címkék: interjú

A bejegyzés trackback címe:

https://addict.blog.hu/api/trackback/id/tr201235292

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

reklámbuzi · http://addict.blog.hu/ 2009.07.09. 09:46:27

Péter fél szemmel idepillant majd néha, úgyhogy kérdezni is lehet/érdemes.

Tapasz 2009.07.09. 09:57:34

Szerintem azért nem ártana némi szakmai tapasztalat az újságíróktól. Oké, hogy Bob garfield meg minden, de sokszor azért érződik, hogy ha az illető benne lenne a reklámkészítésben, beleszagolt volna a nehézségeibe, akkor megértőbb lenne a hibákkal szemben is. Amúgy tényleg hajrá!

SueSue · http://twitter.com/Sue__sue 2009.07.09. 10:41:24

@Tapasz: bár szerintem nem kell Péternek és a Kreatív többi újságírójának fogadatlan prókátor mégis a felvetésedre:
a Kreatívosok szinte minden konferencián ottvannak (és nemcsak reklámos, hanem a marketing és a kommunkikációson is), és olyanon is látom őket amit nem ők szerveztek.
Mondhatnánk nyilván, hiszen tudosítanak róla, de valójában szívesen végigülik az előadásokat. Hidd el a tudásuk (persze akik eljönnek) sokkal többrétűbb, up-to-date-ebb és cizelláltabb a szélesebb látókör miatt, mint egyes reklámszakemereknek, akik a szakma piciny szegletében ücsörögnek a langyosvízben. Sokat javult a Kreatív, sajnos az újságot magát ritkán tudom átnézni az elejétől a végéig az on-line felület pedig meglehetős időcsúszasban szenved...

szegenydzsoni 2009.07.09. 12:10:25

Az tényleg érdekelne, hogy Péter, személy szerint (persze nem hivatalosan) melyik ügynökséget tartja a legkreatívabbnak. És melyik márka az, amelyik kommunikációja a legkövetkezetesebben kreatív, szerinte. Ja, és megbocsájtható-e, ha egy reklám nem kreatív, de nagyon szépen elad?

Bery · http://www.facebook.com/berkes.peter 2009.07.09. 12:26:24

Halihó,

Első körben én is gratulálok az összegründolt szakmai csapathoz, fejlesztésekhez. Érződnek a fejlődés jelei.

A néhány "félresikerült" címválasztást leszámítva, szerintem igényes szakmai tartalommal sikerül megtölteni az újságot.

Néhány dolog azonban motoszkál bennem:

1) Péter, szerinted tényleg három "mértékadó" kreatív reklámverseny van hazánkban (Hipnózis, Arany Penge, Mérleg). Már a Mattai-Macher lista (ami elvileg a magyar Gunn Report) is négy kreatív fesztiválon (Penge, Hipónzis, Mérleg, Arany Dió)elért eredményeket vesz figyelembe?

2) A mi Kreatívunk tartalmi/koncepcionális viszonylatban mennyire eltérő a térség hasonló szakmai kiadványaitól?

3) Az online verzió szerintem is lassan követi a print változatot - ez főképp akkor bosszantó, ha valakinek csupán online előfizetése van?

4)A Kreatív Rapid Randi szerintem egy ötletes kezdeményezés Azonban a MAKSZ (is) kikelt ellene. Összességében sikeresnek ítéled-e ezt a fajta kezdeményezéseteket?

Köszi.

szigetipeter · http://szivlapat.blog.hu 2009.07.09. 12:36:22

@szegenydzsoni:
"Péter, személy szerint (persze nem hivatalosan) melyik ügynökséget tartja a legkreatívabbnak" - változó, az elmúlt egy évben, más-más módon, de szerintem a Laboratory és az ACG csinálta a legemlékezetesebb, legkreatívabb munkákat.

"melyik márka az, amelyik kommunikációja a legkövetkezetesebben kreatív": ez (megint) végtelen szubjektív, önmagában a kreativitás szerintem nem is értelmezhető, tehát nehéz válaszolni a kérdésre. De kibujni sem akarok alóla, szóval szerintem a nemrégiben bekövetkezett irányváltásig a Djuice kommunikációsja nagyon következetes volt, csakúgy mint a UPC és a Budapest Bank tevékenysége is. Lehet szeretni őket, vagy nem, de a következetteség és átgondoltság nagyon látszik bennük, és mindezt elég kreatívan is tették/teszik.

"megbocsájtható-e, ha egy reklám nem kreatív, de nagyon szépen elad" - igen.

Hara Mati 2009.07.09. 12:38:46

Én is gratulálnék, egyre jobbak vagytok, bár a print verzió még mindig elég sablonos. Ilyen címmel lehetne bátrabb is. Mondjuk a design. Is.
Az online-on meg tényleg nem kellene az index-el versenyeznetek az év leghülyébb és legfélrevezetőbb címválasztásáért. Amúgy napi fogyasztásra ajánlott :-)
Sok sikert!

szegenydzsoni 2009.07.09. 12:41:44

@szigetipeter: Köszönöm a választ! Nálam a Leo kerülne az ACG helyére, amúgy egyetértek.

szigetipeter · http://szivlapat.blog.hu 2009.07.09. 12:47:27

@Bery:
1, Az Arany Dió még új, szerintem teljesen még nem találta meg a helyét, de nem lebecsülni akartam, egyszerűen elfeledkeztem róla. Más szempontok alapján az Effie is fontos (tudom, az nem "kreativverseny").

2, A Kreatív az általam ismert régiós kiadványoknál egy fokkal "magazinosabb" - amiket én ismerek, azok szándékoltan "szakmaibbak" akarnak lenni - értem ezalatt azt, hogy például sokkal több a szakmai szereplő tollából származó anyag, és kevesebb az újságírói munka. De nyilván ez egy nagyon általánosító megfogalmazás, nagyon sok különböző kiadvány van.

3, Szerintem az online-nak nem az az elsődlege feladata, hogy a printlapot kövesse, "újrapublikálja", hanem hogy az online felületen jobban feldolgozható anygakat csináljon. emellett persze feltesszük az offline cikkeket is, és néha ez tényleg lassan megy, igyekszünk is rajta gyorsítani. Szerintem az utóbbi időben ebben is javultunk már kicsit. :)

4, igen. A MAKSZ elutasító álláspontját akkor sem értettem és most sem értem: ez egy játék, bár komoly játék. Nem a tenderfolymatokat akarjuk elbagatelizálni. Arra viszont nagyon jó felület lehet, hogy olyan megbízók és ügynökségek találkozzanak egymással közvetlen tét nélkül, akik nem ismerik egymást. Ez egy win-win szituáció, még senki sem panaszkodott arról a résztvevők közül, hogy csalódott lenne az ott tapasztaltak miatt.

szigetipeter · http://szivlapat.blog.hu 2009.07.09. 12:48:59

@Hara Mati
köszi. A dizájn, mint mondtam is, újragondolás alatt, és amúgy ez a tartalomra is hatni fog minden bizonnyal.

szigetipeter · http://szivlapat.blog.hu 2009.07.09. 12:50:10

@szegénydzsoni: elfogadom és részben egyet is értek, lásd a második kérédsedre adott válaszomat: a Djuice a Leo Burnett munkája.

bys · http://unhub.com/bysman 2009.07.09. 16:25:53

Helló, Engem a Péter féle Tumblr címe érdekel. Köszi.

korn · http://www.facebook.com/pages/Reklamvers-mindenkinek/135522226476780 2009.07.10. 14:41:51

igen, a magazinon valóban látszik, h tehetséges és lelkes újságírók, szerkesztők készítik, és az általad említett változtatások sztem is tartalmasabbá tehetik, riszpekt

az online azonban finoman szólva is idejétmúlt, akár a struktúráját, akár a tartalmát nézzük,

persze a szívlapát már egy kedves web2-es próbálkozás, de azért talán nem véletlen, h az addict gyakorlatilag átvette és szinte egyedül ellátja azt a missziót, amit a kreativonline-nak kéne vinnie:
a szakma, a megrendelők és az érdeklődő reklámfogyasztók első számú webes találkahelye lett...

szóval szurkolok az új site-nak, sokan várjuk!!!

szigetipeter · http://szivlapat.blog.hu 2009.07.10. 18:10:49

@korn
Köszi a bizalmat, dolgozunk a siteon valóban, előbb-utóbb meg fog születni. Azt viszont nem gondolom, hogy a KO-nak ugyanaz lenne a dolga, mint az addictnak - bár nyilván webkettősödnie kell, és fog is, de azért meg fogja őrizni a portáljellegét.

És bocs mindnekitől, de a további hozzászólásokat - ha lesznek - csak két hét múlva látom majd, addig nem leszek gép előtt. :)

Szép napot!

Terápiás csoport

addict blog on Facebook

Szólj hozzá!

site statistics
süti beállítások módosítása