Felnőtt tartalom!
Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 évesA belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.
Nagy nemzetközi reklámügynökség biztos háttérrel, bebetonozott multi ügyfelekkel? Kis magyar stúdió alacsonyabb fizetéssel, de nagyobb önállósággal? Szabadúszás jó pénzért, de bizonytalan megrendelésekkel? Ahányan vagyunk, annyi félére esküszünk, ami azért jó, mert különben mindenki egy helyen szeretne dolgozni. Ezúttal a Hét kérdése rovatban arról kérdeznélek benneteket, hogy ti hol érzitek magatokat jobban. Ahogy azt szokták mondani, aki két hónapnál régebben dolgozik a reklámszakmában, annak már van összehasonlítási alapja, mert ennyi idő alatt akár már 3 ügynökséget is megjárhatott.
Sokan csak egy nemzetközi reklámügynökség-hálózat kötelékében tudják elképzelni a munkát. Ennek megvan az az előnye, hogy egy stabil hátteret biztosít, nagy ügyfeleken, nagy kampányokon lehet dolgozni, sokszor hatalmas költségvetésekkel. A hátránya viszont, hogy a partnerek a legtöbbször nagy multik, ahol irtózatosan lassan őrölnek a marketingmalmok. Nem elég a hazai ügyfelet meggyőzni valamiről, a nemzetközi ámenre sokszor heteket, de van hogy hónapokat kell várni, ami alatt az ötletek elsikkadnak, és nagy eséllyel a fiókban végzik. Ráadásul ott vannak az adaptálandó kampányok, amellyek néha felérnek egy kínvallatással. Egy nagy cégnél több jut a csapatépítésre és treiningre is, könnyebben összejön egy jó céges buli, egy síelés vagy egy külföldi tanulmányút. Egy kreatív számára a díjak is fontosak, amelyek megszerzésére szinte csak itt van lehetőség. A reklámversenyekre való nevezés és a sikeres szereplés egy nemzetközi ügynökségen elvárás, ami valakit vagy inspirál, de az is lehet, hogy nyomaszt, vagy lebénít.
A kisebb hazai ügynökségenkek általában nincs lehetőségük nemzetközi brandeken dolgozni, hiszen azokat worldwide szerződések kötik a hálózatokhoz, viszont sokkal szabadabban ugorhatnak rá a kisebb-nagyobb hazai ügyfelekre. Ennek előnye, hogy egy magyar központú ügyfélnél a döntések is helyi szinten születnek, hátránya viszont, hogy az ügymenet sokszor nem professzionális, sokkal több múlik a személyes vagy egyéb kapcsolatokon. Szintén nem túl jó, hogy ezek az ügynökségek sokszor egy nagy ügyféltől függenek, és ha ott baj van, akkor borul minden. Itt nem nagyon van pénz a fesztiválokra, nevezésekre, cserébe viszont sokkal családiasabb, bennsőségesebb a hangulat.
A kettő között azért van átmenet, hiszen vannak most már nagyobb hazai ügynökségek is. Sok kreatív itt dolgozik szívesebben, mert úgy érzi, itt nagyobb lehetősége van megvalósítani az ötleteit. Ebben lehet is valami, viszont a kisebb hazai irodákhoz hasonlóan sokszor itt is a tarkójukon érzik a bevételért aggódó tulajdonos hideg leheletét, aki akár közvetlenül is beleszól a dolgokba, hiszen az ő zsebére megy a játék. Persze az is igaz, hogy a minden nyereséget lenyelő és az utolsó fillért is kipaszírozó nemzetközi hálózat sem megértőbb. Itt már több pénz jut a reklámversenyekre, de inkább a hazai díjakra koncentrálnak, a nemzetközi fesztiválokra csak ritkán neveznek alkotásokat.
Ne hagyjuk ki a mostanában egyre népszerűbb szabadúszást sem, hiszen nagyon sokan választják ezt az utat. Előnye, hogy az ember a maga ura, hátránya viszont, hogy nincs havi fix bevétel, hónapról hónapra meg kell küzdeni a megbízásokért. Itt aztán nincs kreatív elismerés, az egyetlen mérce az ügyfél elégedettsége, és a megbízásokban sem nagyon lehet válogatni, ha egy kiadványszerkesztés jön, akkor azt kell csinálni, ha egy gyógyszertári BTL-kampány, akkor meg azt.
Végül az utolsó lehetőség a saját kis ügynökség nyitása, ami a mai körülmények között szinte halálugrásnak számít, de például a Cluso kezdeti sikere is bizonyítja, nem reménytelen dolog. Itt az ember a maga ura maradhat, és kevésbé kiszolgáltatott mint mezitlábas szabadúszóként, de nagy rizikót vállal, hiszen manapság nagy cégek is könnyen bedőlhetnek, nemhogy a kicsik. Ti melyik rendszert részesítitek előnyben? Egy nemzetközi reklámügynökségen, egy kisebb hazain vagy szabadon úszva érzitek jobban magatokat? Szavazzatok, és beszélgessünk.
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.