Felnőtt tartalom!
Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 évesA belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.
Van, akinek semmit sem mondd, de sokaknak talán meglepő lehet, hogy egy ideig a BMB FOCUS kutatócég hirdetéseivel is találkozhattok az addicton. Önmagában már az a tény is meglepő lehet, hogy egy kutatócég hirdet, az viszont, hogy más médiumok mellett egy blogot is megtaláltak, már önmagában jelez valamit a gondolkodásukról. Tovább erősödött bennem a gyanú, amikor megláttam az első poszt után látható, véregyszerű bannereket (összesen 20 verzió van belőlük), amelyeken csupán egy poén és a BMB neve olvasható. Az igazi meglepetés aztán akkor ért, amikor elmentem a cég honlapjára. Ha valaki veszi magának a fáradságot, és ellátogat oda, olyan érzése támad, mintha nem is egy hazai kutatócég honlapját olvasná. Nekem legalábbis furcsa volt, hogy a szokásos corporate bullshit helyett összeszedett és releváns gondolatokat találtam a működő reklámról, az insight fontosságáról és a kutatás valódi szerepéről. Nem akarok segget csinálni a számból, nem kell hivatalból jót mondanom róluk, de szerintem sokkal beljebb lennénk, ha néhány ügyfél venné magának a fáradságot, és végigolvasná az ott leírtakat. Ha már csak ennyi tudás lenne egy átlag ügyfél fejében, én már boldog lennék.
Hogy miért mondom ezt? Mert itthon az ügyfelek általában egyetlen célból alkalmazzák a kutatást, ez pedig nem más, mint a felelősségáthárítás. Egy nem kellőképpen felkészült döntéshozó ugyanis egy dologtól retteg igazán, és az nem a rossz reklám, hanem az, hogy valamiért felelősséget kell vállalnia. Ezért aztán a legtöbbször nem hoznak döntést, hanem elküldik "kutatásra", ahol 10-20 ember addig gyilkolássza a storyboardokat, amíg meghalnak, vagy ki nem választják közülük a legtriviálisabbat. A kutatásnak fontos szerepe lenne a reklámkészítésben, de nem elsősorban - vagy egyáltalán nem - a kreatív anyagok feletti döntéshozatal. John Steel a könyvében már sok évvel ezelőtt leszögezte, hogy a kutatásnak sokkal inkább a releváns insightok felkutatásában kellene szerepet adni, mintsem hogy kreatív koncepciókat teszteljenek olyan embereken, akiknek semmi gyakorlatuk sincs abban, hogy néhány rajzolt kocka alapján elképzeljenek egy kész, színes-szagos, zenével megtámogatott filmet, és annak majd a tévében két másik film között rájuk gyakorolt hatását, így igazából releváns véleményt sem tudnak arról mondani.
Ez a fajta kutatás sokkal inkább alkalmas az igazán kreatív, így a kutatáson résztvevők számára idegen, furcsa vagy csak teljességgel elképzelhetetlen ötlete kinyírására, hiszen legtöbbünk az idegen dolgokra elutasítással reagál. El tudjátok képzelni például, hogy tesztelt volna itthon a Sony labdás filmje, ahol a kutatási alanyoknak el kellett volna képzelniük, ahogy egy tonnányi színes laszti gurul le San Francisco utcáin? Vagy milyen kommenteket kapott volna a Halo3 minden lehetséges díjat megnyerő Believe kampánya, amely egy terepasztalon berendezett harci jelenetet mutatott be aprólékosan? A második csoportnak már meg sem mutatták volna őket, úgy penderítették volna ki azok, akik később, a tévében szájtátva nézték ugyanannak az ötletnek a megvalósult változatát. Ha nem hiszitek, akkor nézzétek meg ezt a kisfilmet, amit kísérleti jelleggel forgattak 2 évvel ezelőtt. Minden idők egyik legsikeresebb, legemblematikusabb reklámját, az Apple Orwell 1984 című regényére épülő szpotját (az eredeti film itt) tesztelték le úgy, ahogy a filmeket szokták. Először egy animaticot, azaz mozgó storyboardot készítettek belőle, amit aztán egy szokásos kutatási procedúrának vetettek alá. A résztvevők olyan szinten cincálták szét a nekik levetített reklámot, hogy azt nézve lehetetlen nem sírva fakadni.
Nektek milyen tapasztalataitok vannak a kutatásokkal vagy éppen kutatócégekkel? A ti gyomrotok is összeszorul, ha azt halljátok, hogy az ügyfél nem tudott dönteni, ezért kutatásra küldi az anyagokat? Vagy épp ellenkezőleg, még mindig inkább jobbnak tartjátok, mintha a marketingigazgató vagy ne adj isten a felesége döntene a koncepciókról?
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.