Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

A kutatás szerepe a reklámkészítés folyamatában

Van, akinek semmit sem mondd, de sokaknak talán meglepő lehet, hogy egy ideig a BMB FOCUS kutatócég hirdetéseivel is találkozhattok az addicton. Önmagában már az a tény is meglepő lehet, hogy egy kutatócég hirdet, az viszont, hogy más médiumok mellett egy blogot is megtaláltak, már önmagában jelez valamit a gondolkodásukról. Tovább erősödött bennem a gyanú, amikor megláttam az első poszt után látható, véregyszerű bannereket (összesen 20 verzió van belőlük), amelyeken csupán egy poén és a BMB neve olvasható. Az igazi meglepetés aztán akkor ért, amikor elmentem a cég honlapjára. Ha valaki veszi magának a fáradságot, és ellátogat oda, olyan érzése támad, mintha nem is egy hazai kutatócég honlapját olvasná. Nekem legalábbis furcsa volt, hogy a szokásos corporate bullshit helyett összeszedett és releváns gondolatokat találtam a működő reklámról, az insight fontosságáról és a kutatás valódi szerepéről. Nem akarok segget csinálni a számból, nem kell hivatalból jót mondanom róluk, de szerintem sokkal beljebb lennénk, ha néhány ügyfél venné magának a fáradságot, és végigolvasná az ott leírtakat. Ha már csak ennyi tudás lenne egy átlag ügyfél fejében, én már boldog lennék.

Hogy miért mondom ezt? Mert itthon az ügyfelek általában egyetlen célból alkalmazzák a kutatást, ez pedig nem más, mint a felelősségáthárítás. Egy nem kellőképpen felkészült döntéshozó ugyanis egy dologtól retteg igazán, és az nem a rossz reklám, hanem az, hogy valamiért felelősséget kell vállalnia. Ezért aztán a legtöbbször nem hoznak döntést, hanem elküldik "kutatásra", ahol 10-20 ember addig gyilkolássza a storyboardokat, amíg meghalnak, vagy ki nem választják közülük a legtriviálisabbat. A kutatásnak fontos szerepe lenne a reklámkészítésben, de nem elsősorban - vagy egyáltalán nem - a kreatív anyagok feletti döntéshozatal. John Steel a könyvében már sok évvel ezelőtt leszögezte, hogy a kutatásnak sokkal inkább a releváns insightok felkutatásában kellene szerepet adni, mintsem hogy kreatív koncepciókat teszteljenek olyan embereken, akiknek semmi gyakorlatuk sincs abban, hogy néhány rajzolt kocka alapján elképzeljenek egy kész, színes-szagos, zenével megtámogatott filmet, és annak majd a tévében két másik film között rájuk gyakorolt hatását, így igazából releváns véleményt sem tudnak arról mondani.

Ez a fajta kutatás sokkal inkább alkalmas az igazán kreatív, így a kutatáson résztvevők számára idegen, furcsa vagy csak teljességgel elképzelhetetlen ötlete kinyírására, hiszen legtöbbünk az idegen dolgokra elutasítással reagál. El tudjátok képzelni például, hogy tesztelt volna itthon a Sony labdás filmje, ahol a kutatási alanyoknak el kellett volna képzelniük, ahogy egy tonnányi színes laszti gurul le San Francisco utcáin? Vagy milyen kommenteket kapott volna a Halo3 minden lehetséges díjat megnyerő Believe kampánya, amely egy terepasztalon berendezett harci jelenetet mutatott be aprólékosan? A második csoportnak már meg sem mutatták volna őket, úgy penderítették volna ki azok, akik később, a tévében szájtátva nézték ugyanannak az ötletnek a megvalósult változatát. Ha nem hiszitek, akkor nézzétek meg ezt a kisfilmet, amit kísérleti jelleggel forgattak 2 évvel ezelőtt. Minden idők egyik legsikeresebb, legemblematikusabb reklámját, az Apple Orwell 1984 című regényére épülő szpotját  (az eredeti film itt) tesztelték le úgy, ahogy a filmeket szokták. Először egy animaticot, azaz mozgó storyboardot készítettek belőle, amit aztán egy szokásos kutatási procedúrának vetettek alá. A résztvevők olyan szinten cincálták szét a nekik levetített reklámot, hogy azt nézve lehetetlen nem sírva fakadni.

Nektek milyen tapasztalataitok vannak a kutatásokkal vagy éppen kutatócégekkel? A ti gyomrotok is összeszorul, ha azt halljátok, hogy az ügyfél nem tudott dönteni, ezért kutatásra küldi az anyagokat? Vagy épp ellenkezőleg, még mindig inkább jobbnak tartjátok, mintha a marketingigazgató vagy ne adj isten a felesége döntene a koncepciókról?

 

Címkék: hirdetés

A bejegyzés trackback címe:

https://addict.blog.hu/api/trackback/id/tr91393180

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szabó Patrícia 2009.09.22. 13:29:31

Rövid véleményem a kreatív ötletek fókuszcsoportos teszteléséről: simán be kellene tiltani.
Ha meg ügyfél lennék, fel sem vennék olyan marketingvezetőt, aki enélkül képtelen eldönteni, hogy az adott ötlet jó-e, kapcsolható-e a márkához, azonosítható-e benne a márka, illetve egyáltalán ilyet akarnak-e? Teljes mértékben egyetéret a posttal: ezek a tesztek másra nem jók - kreatív öltet esetében - mint hárítani a döntés felelősségét, illetve elterelni a figyelmet a szakmai inkompetenciáról. Ennyi.

tkarika 2009.09.22. 15:03:56

Beleolvastam a weboldalon leírt dolgokba ("Mi lenne ha..").
Nem reklámos szakemberként csak a józan paraszti eszemmel tudom megítélni, de igen jó ötleteik vannak.
Webes (szak)emberként viszont el tudom mondani, a weboldaluk magasan kiemelkedik a magyar átlagból, mind "kívülről", mind "belülről".

szacuki 2009.09.22. 15:38:27

Nekem a providentes ötlet nagyon tetszik, csak épp még Londonban is át kéne állítani hozzá a fejeket. Ha ezek az ötletek a kutatásaikból jöttek, nagyon értenek a csoportszervezéshez :))

Szabó Patrícia 2009.09.22. 16:40:47

a weboldal tetszik különben, ötletes, valóban kiemelkedik.
én azonban - nem én szervezem a kutatást, csak beülök rá, mint egy kivégzésre az üvegfal mögé - még nem találkoztam a gyakorlatban ennek ilyenforma megvalósításával. mindenesetre továbbítom az illetékes társosztálynak, mert ha a gyakorlatban is tudják ezt hozni, mi több, képesek az ügyfelet is meggyőzni arról, hogy hogyan kell az eredményeket feldolgozni lelkileg, akkor van esély. épp most készülünk egy következőre, esetleg meg lehet próbálni velük...meglátjuk.

szacuki 2009.09.22. 16:59:11

Ja és ez se egy gyenge mondat corporate weben: A marketingben a fortélyos félelem nem csak a döntéshozóknál igazgat.
:D

Pikszi · http://afeketezongora.blogspot.com/ 2009.09.23. 15:19:14

@szacuki: Ja, már a "fortélyos" szó is elvérezne egy fókuszcsoportos kutatásban... :)
És: szeretem a céget, ahol a kollektíva bemutatásánál egy sorban szerepel a vezér a mindenessel.

Terápiás csoport

addict blog on Facebook

Szólj hozzá!

site statistics
süti beállítások módosítása