A hét kérdése: Milyen hosszú távra tervezel a reklámszakmában?

Már többször felmerült a blogon a kérdés (legutóbb a Lemonade című dokumentumfilm kapcsán), meddig lehet a reklámiparban dolgozni, meddig bírja az ember komplett idegösszeomlás nélkül. Itt már hallom is a hurrogást, hogy a kreatívok megint csak kényeskednek, és jódolgukban nem tudják, hogyan szenvedjenek. Aki azonban vett már részt egy brainstormingon, az pontosan tudja, milyen megerőltető tud lenni az efféle agyrabló kreatív munka. Ezért szoktam én annak örülni, ha néhanapján az accountok is beszállnak az össznépi ötletelésbe, mert ilyenkor ők maguk is megtapasztalják, milyen nehéz igazán jó ötleteket szülni.

Sokan már az elején lepattannak, mert nem érzik magukénak ezt az egészet, vagy lelkiismereti okokból vagy más irányú ambícióktól vezérelve egy rövid kóstolás után elhagyják a pályát. Ebben nincs semmi különös, sokkal érdekesebb jelenség az, hogy azok közül is sokan kiégnek 40 éves korukra, akik magát ezt a fura reklámvilágot amúgy szeretik. Egész egyszerűen ez a fajta igénybevétel leszívja az embert, iszonyatosan nehéz nap nap után megújulni, a már sokadjára körüljárt briefre még újabb és újabb ötletekkel előrukkolni, még ha sokan most azt is mondjátok, hogy ilyen szarokhoz aztán nem kell különösebben megszakadnia az embernek. Ráadásul a végeredmény a legtöbbször csak annyi, hogy a reklámunknak köszönhetően több telefon, tévé vagy autó fogy, ami általában nem szerepel senkinek az életcéljai között. Pozitív visszaigazolás egy-egy jó kampány által keltett visszhang, az érte kapott díjak, vagy egy társadalmi kampány esetén az eredményesség tud lennei. Amíg azonban társadalmi célú kampányokból nem tud megélni egy ügynökség sem, addig nem fog változni a helyzet.

Ezért van az, hogy a felmérések szerint szinte minden második a reklámszakmában dolgozó ember elgondolkodott már azon, hogy elhagyja ezt az egészet, és valami másba öli inkább az energiáit. A Lemonade című dokumentumfilmben olyan embereket mutatnak be, akiknek az élete pozitív fordulatot vett azután, hogy kiléptek a reklámból. De valóban ilyem rózsás lenne a kép? Art directorként talán könnyebb dolga van az embernek, hiszen akár szabadúszóként, akár művészként van esélye boldogulni, egy szövegírónak azért eggyel nehezebb. Milyen lehetőségek vannak egyáltalán az ember előtt? Ti gondolkodtatok már azon, meddig szeretnétek ezt csinálni? Megfordult már a fejetekben a váltás? Innen szeretnétek nyugdíjba menni, vagy van valami B tervetek a közeljövöre nézve? Kíváncsi vagyok, ti hogy álltok ehhez a kérdéshez. A jobb oldali sávban legörgetve megtaláljátok a szavazóboxot, légyszi kattintsátok be a megfelelő választ.

Címkék: reklámszavazás 7kérdése

A bejegyzés trackback címe:

https://addict.blog.hu/api/trackback/id/tr961459180

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2009.10.21. 14:46:46

Az a baj, hogy a reklámszakmában (amiben csak egy ideig dolgoztam, mielőtt rákérdeztek) túlságosan hajtotok a sikerességre. Mindenki villantani akar, a saját karrierjét tolni. Ezért lett vezérszavatok a kreativitás, és ezért tartjátok a reklámok minőségi fokmérőjének az ötletességet. A szar reklámok nagyobbik fele így aztán a ti lelketeken szárad. Nekem, aki művészeti iskolát végeztem, és láttam kreatív embereket igen vicces, amikor minden reklámos a kreativitás pózában tetszeleg, miközben a túlnyomó többségnek köze nincs hozzá. Erőlködni viszont erőlködtök, így aztán törvényszerű a kiégés. Pedig felhasználói szemmel inkább az okos, igényes reklám lenne a kívánatos. De ti észre se veszitek azokat a gyöngyszemeket, amik nem csinálnak semmi különöset, "mindössze" száz százalékosan kihozzák a dologból, amit lehet.

p308 · http://spor.blog.hu 2009.10.21. 15:14:03

Marketinggel foglalkoztam 6 évig, kényszerből váltottam, de a mókuskerék után kimondottan üdítő a közszférában dolgozva 10-15 szakmai jellegű blogot olvasgatni, tanulni, közreműködni egy-egy cég kommunikációjában kötöttségek nélkül. Aztán majd visszatérek, ha kedvem lesz (és tudok, ha lesz hova). Ilyen szavazógomb nem volt, ezért írtam le.

reklámbuzi · http://addict.blog.hu/ 2009.10.21. 15:16:19

Le is kell írni, meg szavazni is. Nem lustálkodunk, pláne a közszférában!

p308 · http://spor.blog.hu 2009.10.21. 15:33:09

@reklámbuzi: Szavaztam is. (Ma se jöttem be hiába:)

majomka 2009.10.21. 17:29:31

Én egy évet töltöttem a reklámszakmában. Szövegíró voltam. Androidus, furcsa, hogy te így látod, annak ellenére, hogy valszeg tudod, mi zajlik... Kihozni, amit lehet? Ember, az igazán jó ötleteket nem is viszed az üf elé, mert
A., kipenderít vele együtt, mint macskát szarni
B., úgysincs rá pénz
C., a szar ötletekből rendszerint képes még szarabbat kihozni
És ez úgy együtt azt eredményezi, hogy munkád 90%-ban egy szarfosszart adsz ki a kezed közül, és elmész osztálytalálkozóra, ahol nem mered megmondani, hogy mik fűződnek a nevedhez, mert szégyelled, hiszen kívülállók nem látnak bele, hogy azt valójában nem te akartad...
Szerintem nem a kiégés a legfőbb probléma egy igazán tehetséges embernek, hanem a tehetsége pazarlása okozta frusztráció és a nevéhez fűződő fostenger némi kukoricahéjjal.

reklámbuzi · http://addict.blog.hu/ 2009.10.21. 17:29:37

Eddig összesen hárman kattintották be, hogy szeretnek a reklámban dolgozni, és nem is akarnak mással foglalkozni. Érdekes eredmény lesz, az már látszik.

Chalabre (törölt) 2009.10.21. 17:40:11

Mi számít kreatív reklámnak? Konkrét magyar példákat tudnátok felhozni? A kreativitás elég viszonylagos fogalom, mint ahogy a művészet megítélése szubjektív? Vagy milyen értékek, mutatók alapján lehet valamit kreatívnak nevezni?

Hogy látják ezt a kreatívok? Fel merik itt nyíltan vállalni a legkreatívabb munkáikat? Gondolom büszkék rájuk...

Az jutott eszembe, hogy nemrégiben Al Riestól és Laura Riestól olvastam, hogy marketing szempontból számos kreatívnak ítélt reklám, melyek sorra arattak a reklámversenyeken, marketing szempontokból elemezve nem voltak hatékonyak, nem hoztak különösebb eredményeket, sőt.

Csak kíváncsi vagyok...

SueSue · http://twitter.com/Sue__sue 2009.10.21. 18:05:10

Think PINK,

nekem ma jött az egyik legnagyobb ügyfelem "küldöttgyűlése" külföldiából és remegő hangon hívott fel, hogy a visszajelzés a Mo-i marketingkommunikációs tevékenységükről a következő volt:
"sok országban jártam már de ehhez fogható átgondolt brandinget és megjelenéseket még sehol, Példaértékű!"

:P

én már nem éltem hiába :D
mehetek szabira végre :))

borzalmacska 2009.10.21. 18:13:31

@majomka:

És most mivel foglalkozol? Van élet a reklámszövegírás után? Engem 4 hónapja penderítettek ki, pedig azért maradtam volna még. Azóta keresem a helyem a világban, és próbálok visszaevickélni a reklámba. Bár már sokszor kérdeztem magamtól, hogy valóban ez kell-e nekem...

Kontárblog · http://kontar.blog.hu/ 2009.10.21. 18:34:30

szerintem akik otthagyják, azok valami tök mással foglalkoznak majd utána. ami kevésbé sresszes és beszólogatós, kevésbé van szem előtt.

én mégcsak 1,5évet dolgoztam a szakmába, és állítom, mindig sikerült a legszarabb cégeknél a legszarabb al-kezdőgyakornok pozíciót megfognom, de nem adom fel, februártól újra belevetem magam a munkahelykeresésbe...

egyszer csak találok egy helyet, ahol nem fénymásolgatni,meg callcenterezni és futárkodni kell gyakornok címszóval, hanem az ötleteimet is értékelik,és kiváncsiak lesznek a véleményemre.nem csak gányolás lesz...
nem adom fel:)

Kontárblog · http://kontar.blog.hu/ 2009.10.21. 18:36:05

@borzalmacska: engem egyszer tavaly januárban építettek le(válság...kellett a pénz 1Lexusra) a mostani helyem közös megeggyezéssel hagyom ott a héten. nem az a munka, mint a'beetetésen'volt,így nem is tudom akkora lendülettel és mosollyal csinálni,mint a beetetés idején..

Kontárblog · http://kontar.blog.hu/ 2009.10.21. 18:39:10

@majomka: ezzel tök egyetértek.
mindig csak a gányolás, mega 'már jól bevált'mosóporreklám szagú tvspotok, és ócska újsághirdetések.
nem mer bevállalni semmit, még akkor se ,ha 10ed annyiból kijönne, mint a Kappucsinóba hirdetni..

Hara Mati 2009.10.21. 19:07:48

A három közül az egyik én voltam. De én naív vagyok idióta és örök álmodozó. Megköszöntem Ernőnek, hogy elszámolta, regisztráltam a Vaterára és gyűjtést indítottam Emese anyukájának :-)
Egyszerűen csak szeretem csinálni.

Ju$t an0th3R $taR^ 2009.10.21. 21:35:22

Máshoz nem értek :(

Igaz, ehhez sem nagyon :D:D:D

Noda10 2009.10.21. 23:58:23

Boguskyék mit mondanának... jöttek az addigiaktól teljesen elrugaszkodott hülyeségeikkel, szarnak minden hagyományra és szabályra és élik az életüket, ahogy akarják. Egy-két cégnek meg bejönnek ezek és mernek hozzájuk fordulni. Szar levonni a konzekvenciákat, hogy egy szakma egy országban azért szar, mert az ügyfelek azzá teszik. Részvétem.

k0diak · http://andras-ikladi.com 2009.10.22. 06:26:05

A hullamok tovabb gyuruznek a kornyezo szakmakba is:

www.cgblog.hu/?q=node/2299

freddo 2009.10.22. 09:02:20

@Chalabre: Nemtom mennyire vagy szakmabeli (akár ügyfél) de Riest csak nagyon komoly fenntartásokkal olvass.

A kreativitás a reklámban nem valamilyen járulékos haszon. (Még Kaszás is azt írja valahol, hogy kedvenc ügyfélkommentje az "ez jó reklám, és még kreatív is".) A kreativitás feladata, hogy a reklámmal való találkozás és a tényleges vásárlási helyzet közötti időrést áthidalja azzal, hogy az üzenetet emlékezetessé teszi. A kreativitásnak a reklámban ezért 2 gyakorlati funkciója van:
1. Technikailag érdekessé teszi a reklámot, azaz az olvasót/nézőt megnyitja az üzenet számára
2. Valamilyen érzelmi reakciót kiváltva hosszú távú hatást gyakorol rá (például azzal hogy megmosolyogtat/ elgondolkodtat stb.
A releváns kreativitás építi a márkát, jelenjen meg a termékben, a csomagolásban, a reklámban, bárhol.
(Egyébként a kreativitás a reklámban akár szükségtelen is lehet. A HIV elleni vakcina kampányában elég lenne bejelenteni a tényt, hogy megvan az ellenszer. Ha a fogyasztói igény erős és a terméknek nincs valós alternatívája, a kreatív transzformáció szükségtelen.)

Szabó Patrícia 2009.10.22. 10:01:57

@Androidus:

Nos, lehet, hogy igazad van, de én kb. 15 éve tolom ezt a szakmát, és a legnagyobb gondjaim mindig a "művészekkel" voltak, akik valamiben nagyon ügyesek, mondjuk csodálatos alkotásokat készítenek - ha nem brífre kell dolgozni. Mert legtöbbször fogalmuk sincs - és hatalmas riszpekt a kivételeknek - arról, hogy hogyan éljék túl, amikor kikúrja az ügyfél a huszadik nagyon szép alkotásukat, ugyanis köze sincs ahhoz, amit mondani szeretne. A reklám nem művészet, legjobb esetben is alkalmazott művészet, bármi is az, és ezt nagyon nehezen értik meg az amúgy igen tehetséges művészek, akik minden gondolatukat egy gyöngyszemnek tekintik, és talán az is, csak nem ott és nem akkor. És még egyszer: rengeteg külföldivel dolgozom, évek óta, és érdekes módon ők sem nagyon tudnak alázni itt, mert beletörik a bicskájuk a valóságba.

És bárkinek szívesen elküldöm privátba a portfólió webcímemet (ide talán érthető okokból nem linkelném be, szori), mert én nem szégyenkezek a legtöbb munkám miatt (igazából egyáltalán nem szégyenkezem), és akikkel együtt dolgozom, nekik sem kell (nem miattam).

A kérdésre meg annyit, imádom csinálni ezt a munkát, élvezek minden egyes kihívást, motivál, minél faszabb a feladat, és mégis születik megoldás, és helyi viszonylatban értékelik is, amit megint lehet fikázni, de ezünk van akkor is. Ennek ellenére a fejemben az van, hogy valahol messze innen egy kis étteremmel és hajókölcsönzővel mördzsölt bárt üzemeltetek a tengerparton, amihez tartozik egy kellemes kis szálloda illetve resort is, de ez nem a reklám miatt van, inkább az ország általános hangulátank köszönhető.

dnd 2009.10.22. 11:59:51

"A reklám nem művészet, legjobb esetben is alkalmazott művészet"
Ez a lényeg. És aki ezt felfogja, különbséget tud majd tenni az "ötlet" és a "megoldás" között. El tudja dönteni, mikor melyikre van szükség, örömét leli mindkettő kidolgozásában, és még a végeredményre is büszke tud lenni. Szerintem ez az (egyik) titka annak, hogy kreatívként ne égj ki.

Bery · http://www.facebook.com/berkes.peter 2009.10.22. 16:08:54

Szerintem ennek a munkának a nehézségét legjobban Geszti fogalmazta egy talán két évvel ezelőtti rádióinterjúban. Ő a reklámszakikat a vájárokhoz hasonlította, akik minden évben kb.: 5 évet öregszenek. Találó:) én nem szeretném ilyen gyorsan az ezüstrókák körében találni magam.

Szabó Patrícia 2009.10.22. 16:39:19

@Bery:

Én meg nem szeretnék egy Geszti hasonlat lenni, ha ő vájárnak érzi magát, no hard feelings. Nem is értem, hogy a tökömbe jönnek ide a vájárok. Ilyen alapon hasonlíthatnánk magunkat a kristályos metamfetaminosokhoz is, mert azok 10-et öregszenek egy évben, és közben még bele is őrülnek.

Bery · http://www.facebook.com/berkes.peter 2009.10.22. 16:42:23

@bulgakov: Légy önmagad, hisz mindenki más már úgyis foglalt!. Én is így gondolkodom.

Szerintem nem azért mondta ő sem, mert annak érzi magát, hanem mert egy kifejező hasonlattal szerette volna érzékeltetni a munka nehézségi fokát Szerintem.:)

Hara Mati 2009.10.22. 16:56:31

A Geszti szerintem soha nem volt vájár ebben a bányában. Ő a külszíni fejtésen dolgozott. :-)
Egyébként meg tényleg akkor kell abbahagyni, amikor vájárnak érzed magad.

Szabó Patrícia 2009.10.22. 16:58:09

@Bery:

megpróbálok, de van itt egy gyerek nálunk, aki meg nagyon én akar lenni, úgyhogy még azért is meg kell harcolnom, hogy ne legyek senki más, érted. szal nem könnyű, főleg egy multi ügyfélmíting után.

Bery · http://www.facebook.com/berkes.peter 2009.10.22. 20:40:30

@Hara Mati: külszíni fejtés. Ez jó:) Abbahagyni, vagy váltani a szakmában egy másik területre. Ahogy anno az IBM is rotáltatta a szakembereit. Ők erre a hr-es megoldásra a "fűrészfog" hasonlatot használták.

Egy, a reklámiparon - ügynökségi világon - belüli másik (a korábbitól nem túl profilidegen) terület is jelenthet inspirációt, feltöltődést, újabb gondolati ösvények kijelölését, stb.. Van pár példa arra hazánkban is, hogy mondjuk atl-ügynökség kreatív területéről mentek interaktív ügynökséghez kreatív menedzsmentpartnernek, meg van, aki szintén atl-ből váltott a btl-szegmens felé.

Tehát, szerintem van némi mozgástér. Persze szűk mezsgyén kell egyensúlyozni!

De lehet, hogy ezt más, másképp gondolja.

Bery · http://www.facebook.com/berkes.peter 2009.10.22. 20:42:30

@bulgakov: nehéz a helyzet. talán nem reménytelen. :)

Pikszi · http://afeketezongora.blogspot.com/ 2009.10.22. 23:04:03

@bulgakov: Ezt a büszke monológot a fejemben Bill Pullman magyar hangján olvastam (vö. A függetlenség napja, "Csapjátok szét az alieneket!" szónoklat), és szinte meghatódtam! Direkt rájöttem, hogy énisénis! szeretem ezt csinálni (na jó, én még csak 6 éve görgetem a reklámgalacsint), és igen, különösen perverz élvezetet okoz egy jó ügyféldörgedelem után felállni, és csakazértis megoldani a feladatot.
És max. 1 órát, ha unatkoztam eddig.
A nehézséget egypár körülmény okozza, mondjuk úgy, a csikorgó reklámbürokrácia. Főleg emiatt mondom, hogy nem innét megyek nyugdíjba. 50 évesen, tartok tőle, már kissé nehezen fogom bírni a rendszer hektikus rángatásait.

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2009.10.23. 12:36:49

@freddo: Azt mondod, "A kreativitás feladata, hogy a reklámmal való találkozás és a tényleges vásárlási helyzet közötti időrést áthidalja azzal, hogy az üzenetet emlékezetessé teszi."

Zanzás összefoglalása annak, ami nem igaz. Szerintem pont a nagy pörgés okozza, hogy szépen belenézitek magatokat a melótokba. Pedig a célcsoportotok kevés kivételtől eltekintve nem olyan, mint ti. Nem az fogja felkelteni a figyelmét, ami nektek. Az, hogy folyton olyan reklámot akartok csinálni, ami sose volt még, az önmegvalósításotok része, és csak érintőlegesen kapcsolódik a produktum minőségéhez. Szerintem a jó (értsd: eredményes) reklámok tök logikusan felépíthetőek. Nem fognak fesztiválokat nyerni, viszont a megrendelőik dörzsölhetik a tenyerüket. Ez eddig még rendben is van, a figyelemre méltó számomra ebből viszont az, hogy mégis a szakma résztvevői mind ezt a fesztiválnyerő izét hajszolják, és egy ilyen szellem itatja át az egészet.

Például amikor egy hardcore fps játékhoz kellett volna, hogy csináljak bevezetést, azt eszeltem ki, hogy vegyük minimálisra a kommunikációt, és költsünk mindent hozzáadott értékre. Legyen hozzánejlonozva _minden_ dobozhoz valami, amitől lepetéznek a fanok. Azok a fanok, akik többet tudnak a játékról, mint a forgalmazó, tehát a figyelmüket felhívni tök fölösleges, mert úgyis letölti és kipróbálja mindenki. Csak a megvételre kellett volna valamivel rávenni. Logikus, nem? De a marketinges főnököm treakciója az volt, hogy ez így szar. Persze, nem volt elég "ötletes". Viszont működött volna. No szerintem ez egy igen tipikus eset volt.

freddo 2009.10.23. 15:00:40

@Androidus: ???

A kreativitás jelentése: kreativitás. Nem öncélú ötlet. Ráadásul mint az utolsó bekezdésben jeleztem, a működő reklámnak adott esetben még csak "kreatívnak" sem kell lennie.
Azt mondod, nincs igazam, utána indoklásként tök másról írsz. Legalábbis olyasmiről, amiben nincs köztünk vita. Persze, a csalinak a halnak kell ízlenie, nem a horgásznak. Mi köze ennek a kreativitás funkciójához?
Az utóbbit illetően egyébként meg olyannyira egyetértesz velem (első mondatod ellenére), hogy a példáddal te magad is alátámasztod (vö. csomagolásban megjelenő kreativitás).

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2009.10.24. 11:57:08

@freddo: aszongya hogy "Creativity is a mental and social process involving the generation of new ideas or concepts, or new associations of the creative mind between existing ideas or concepts." Ez a kreativitás szó általános jelentése. A reklámosok pedig tetszelegnek a használatával, ami egyrészt fölösleges erőltetése annak, amire a cél eléréséhez nincs szükség, másrészt, mint most esetedben, a kreativitás szó ráhúzása arra, ami nem az. Bocs, de a példámat azért hoztam fel, mert kb. ha betáplálom az összetevőket egy 40 évvel ezelőtti számítógépbe, az is kimatekozza belőle, hogy mi a célszerű. Analizálás, logika, ezek kellettek hozzá. És ezzel nem lekicsinyleni akarom a munkát, csak nekem nincs igényem arra, hogy amikor elégedett vagyok az eredménnyel, akkor a kreativitás szót emlegessem. A gondos, kitartó munka meghozza az eredményt. Hátránya, hogy nem mutat olyan jól a portfólióban :)

freddo 2009.10.24. 13:11:07

@Androidus: Úgy tűnik, fogalmi zavar okozza a félreértést, ezért kissé pontosabban és didaktikusabban megfogalmazom a gondolatmenetet újra (egyébként itt-ott valóban pongyola voltam, de mint szakmabelinek azt hittem a lényegi mondanivaló világos neked).

Tehát. A kreativitás az eladásösztönzésben (most nem jut eszembe jobb szó: ide értek reklámot, csomagolást, termékfejlesztést és minden gazdasági célú tevékenységet) nem egyenlő a kreativitás művészetben használt definíciójával. Az előbbi minden esetben egy számokra lefordítható célt szolgál, az utóbbi jóval absztraktabb és nem számonkérhető.

A kreativitás a REKLÁMBAN azt a célt szolgálja, hogy akkor is pozitívan viszonyulj a termékhez, amikor majd tényleges döntési helyzetben leszel. Más szóval: meg kell nyerjen magának, különben a reklám kidobott pénz, hiszen végül nem az adott termék mellett döntesz. A kreativitás általános célja az ELADÁSÖSZTÖNZÉSBEN az, hogy az embereket megnyerje a terméknek (pl. hozzácsomagolt valamivel). Kreatív tehát minden, ami ezt a célt szolgálja.

Ha egy légitársaság 10 Ft-ért tudja adni a jegyet Londonba, a KREATÍV plakát így néz ki: fehér alapon fekete fősor: 10 Ft-ért Londonba. A reklám kreativitása itt abban áll, hogy a termék kreativitását bejelenti, és nem korrumpálja (például a te fogalmaid szerinti, felesleges "kreatív" transzformációval). Az ajánlat puszta bejelentése ebben az esetben hozza az üzleti célt, tehát a gazdasági célú kommunikáció a maga logikája szerint kreatív volt.

Szó sincs artsy-fartsy layoutokról, csak akkor, ha a fenti érvek mentén üzleti eredményeket hoznak. Az irreleváns és öncélú kreatívról, amit mindenáron ki akarsz terjeszteni a reklámipar egészére, végképp nincs szó.

Az emberek azt nézik és azt olvassák, ami érdekli őket. Ez lehet akár reklám is, ha az angol definíciódnak megfelelően újszerű tehát érdekes (értsd: kreatív). Az esetek többségében az egymással versengő teljesen azonos termékeknek nincs más fegyverük az emberek figyelmének megragadására, illetve rokonszenvük elnyerésére, mint valami újat és izgalmasat mondani. A kreativitás emeli ki a terméket a zajból, és ad esélyt a túlélésre a konkurenciával szemben.

Nem akarok reklámozni senkit, de itt fenn van magyarul a
Shared beliefs: bmb.hu/mukodo_reklam. Ha nem tudtam világosan érvelni, olvasd el sokkal okosabb szakemberek megfogalmazásában.

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2009.10.24. 22:17:09

@freddo: nézd, ha én meg akarok cáfolni valamit, akkor az nem jó érvelés, hogy szótagolod nekem, amit éppen cáfolok.

Nem azt mondtam, hogy a reklámosok gyengeelméjűek. Nyilván ha azt szeretik kreatívnak nevezni, amit, akkor arra lesz megfelelő teóriájuk, és minden egyéb körítés, ami megalapozza a fontosságát. Én mindössze arra próbáltam rávilágítani, hogy ennek mik a motivációi, és azok miért nem helyesek.

Az általam idézett fogalmi meghatározás pedig általános, és nem művészet-specifikus. És nem láttam ott, hogy "kivéve a reklámiparban dolgozókat, akik minden szarra, ami kicsit is jól sikerült, ezt a kifejezést használják" :)

SueSue · http://twitter.com/Sue__sue 2009.10.24. 23:05:11

@Androidus: @freddo: menjetek igyatok egy sört és ezt beszéljétek át ... :)

freddo 2009.10.25. 07:21:23

@Androidus: Rendben, zárjuk le a vitát. Kilátástalannak tartom, mert nem jövök rá, mi okozza a szövegértési nehézséged. Mintha nem is olvasnád, amit írok (természetesen nem ugyanazt szótagoltam).

Egyetlen dolog miatt vettem fel a kesztyűt: azok a motivációk, amiket általában a kreatívoknak tulajdonítasz, a szar kreatívok motivációi. Lehet hogy Magyarországon ezt tapasztaltad, lehet hogy a Miami Ad School erre trenírozza őket, de a felelős szakemberek a reklámiparban helyén tudják kezelni a díjakat következésképp a kreativitást is. Ezt próbáltam világossá tenni.

(A "teóriában" pedig nincs semmi légbőlkapott. Nem kreatívok találták ki a maguk igazolására körítésként, hanem pont a működő reklám szempontjai okán definiálják és használják így a kreativitás fogalmát. Javaslom tégy még egy kísérletet a megértésére, hogy legközelebb ne bélyegezz eleve "hibás motivációjú" önérvényesítő pöcsnek minden kreatívot.)

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2009.10.26. 17:11:09

@SueSue: rendben, és elnézést, ha másoknak nem tűnt annyira érdekesnek a beszélgetésünk, mint nekem. Részemről befejeztem. Meggyőzni nem fogjuk egymást, de legalább egy jót beszélgettünk :)

sarkisarkany · http://kozrohej.blog.hu 2009.11.02. 00:38:03

"Először csak muszájból mentem reklámügynökségre dolgozni, de aztán megszerettem, és ez mostanáig kitart."

Én nagyon szeretnék megismerkedni a kreatívok munkájával, részt venni egy-két kampány megtervezésében, de mivel nincs ilyen irányú képzettségem, ezért senkit sem érdeklek.
Ellenben ontom magamból a hülyébbnél hülyébb ötleteket, és nagy öröm lenne ezeket egyszer viszontlátni a médiában is.

Szóval akár egy hétre is szívesen cserélek azokkal, akik kényszerűnek érzik a kreatív munkát.

Musaic (törölt) · http://www.musaic.hu 2010.05.19. 14:41:46

Majd ha rájönnek hogy nem nagyot kell mondani, csak igazat; nem olcsót kell adni, hanem minőséget, más lesz a helyzet.

Terápiás csoport

addict blog on Facebook

Keress állást az addicton!

Ajánló

Friss anyag

site statistics