A stock fotó barát vagy ellenség?

Ezen a héten a Red Dot képügynökség, a Corbis hazai képviselője hirdet a blogon. Ennek apropóján jutott az eszembe, hogy érdemes lenne körüljárni egy kicsit a stock fotó vagy nem stock fotó kérdéskörét. Norvégmintás kötött pulcsiban hófehér fogakkal, gondtalanul nevető család, a startvonalon rajtpozícióban térdelő öltönyösök, a ruháját spenóttal összekenő édibédi kisfiú. Ezek azok a képek, amelyek a stock fotó szó hallatán a legtöbbünknek beugranak, és ezek azok, amelyek láttán minden jóérzésű ember a körmeit az arcába mélyeszti, hátha a fizikai fájdalom elnyomja a képek okozta pszichikai terrort. Akkor miért is használunk mégis előre lefotózott, a képbankból egy kattintásra előkereshető képeket? Ennek több oka is van.

Sokan úgy gondolják, hogy egy olyan ötlet, amihez stockból lehet képet találni, nem lehet eredeti, hiszen már az a tény, hogy valaki lefotózta azt bizonyítja, hogy ez már másnak is eszébe jutott. Az esetek többségére ez általában igaz is, de van, amikor éppen azzal lehet valami újat, valami eredetit alkotni, hogy egy szokványos képet egy egészen más környezetbe helyezve teljesen más értelmet adunk neki, csavarunk egyet rajta, kiforgatjuk, vagy éppen gúnyt űzünk belőle. Nem szeretnék most példákkal dobálózni, de szerintem mindenki tudna a saját praxisából hozni olyan példát, amikor működött a dolog.

A másik ok, amiért a reklámszakmában mindig is voltak, és szerintem még jó sokáig lesznek is stock képek, az az idő- erőforrás és pénzhiány. Román Balázs ezen a ponton teljes joggal húzza össze a szemöldökét, ennek ellenére aki dolgozott már mondjuk banki ügyfélen, az pontosan tudja, hogy stockfotó nélkül gyakorlatilag lehetetlen élni. Nem azért, mert az ügynökségnek esetleg nem lenne jobb ötlete az adott briefre, hanem azért, mert naponta jönnek olyan feladatok, amiknek határideje egyszerűen lehetetlenné teszi nemhogy a fotózást, de néha még majdhogynem a stockfotókeresést is. De igaz lehet ez bármilyen gyorsreagálású vagy éppen csak magyarosan szervezetlen (esetleg egymás munkáját oda-vissza bonyolító osztályokkal megbolondított) cégekre is.  Egy egyszer megjelenő taktikai hirdetés, egy az aktuális akciókat hirdető szórólap mindig befut. Ilyenkor egész egyszerűen nem lehet mást csinálni, mint valami stockot keresni, és a lehető legfájdalommentesebb reklámot, vagy arra hasonlító dolgot készíteni belőlük. Ezekből a gyors lefolyású villámprojektekből sosem fognak portorozsi dicsmunkák születni, de néha egész elviselhető reklámok is kikerekedhetnek belőlük.

Az igazán fiatal reklámosoknak már nem mond semmit, de bennem még élénken él az a kép, amikor a képügynökségeknek nem volt honlapjuk, és ha szükség volt egy képre, akkor azt a reklámügynökségen feltornyozott katalógusokból magunknak kellett kikeresni. A lapozás, pakolás, posztitezés rengeteg időt elvitt, nem véletlen, hogy akkor még szinte mindenhol alkalmaztak kreatív asszisztenst, aki a kreatívok keze alá dolgozott.  Szerencsére ez ma már máshogy megy. Elég csak felmenni a honlapra, ahol beírhatjuk a kívánt paramétereket, és ha szerencsénk van - és ha jó helyen keresünk- , akkor máris előttünk vannak a felhasználható képek. A Corbis nem mellesleg az egyik legjobb ilyen oldal, ha kell, akkor a getty mellett én is ott szoktam kutakodni. Ti mit gondoltok a stock fotók haasználatáról? Kötelező rossz, vagy fel nem tárt lehetőségek széles tárháza? Esetleg mindkettő? Szavazzatok a jobb oldali boxban, és kiderül.

Címkék: 7kérdése

A bejegyzés trackback címe:

https://addict.blog.hu/api/trackback/id/tr291558153

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Domain names 2018.09.29. 21:28:33

Carnival Dream - Discount Cruises, Last-Minute Cruises, Short Notice Cruises - Vacations To Go - tierfgtierfg

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tapasz 2009.12.07. 11:53:17

Szerintem a stock éppen arra jó, amire kitalálták. Ha gyorsan, kevés pénzből össze kell valamit dobni. Ne csináljunk úgy, mintha itthon nem erről szólna a reklám egy elég nagy része. Mindenki kapott már "8 % a kamat, kellene rá valami gyorsan" típusú briefet.

Háta Más · http://www.artcharacter.hu 2009.12.07. 12:13:38

@Tapasz: És így történt, hogy 2002-ben két banknak ment ki tökugyanazzal a képpel a szórólapja ugyanazon a héten :o))))

arykomate · http://arykomate.blogspot.com 2009.12.07. 13:05:50

Legtöbbször a deviantart.com galériájából választok forrás képeket. Persze még nem dolgozom pénzért napi rendszerességgel, így megtehetem, hogy nem teljesen szabad licenszű képeket is felhasználjak.

p308 · http://spor.blog.hu 2009.12.07. 13:24:50

Egy biztos, ha egy hirdető ki akar tűnni, akkor nem használ stock fotót. Azt gondolom, hogy egy rosszul fényképezett saját képpel sokkal nagyobb figyelmet lehet elérni.

RCH 2009.12.07. 13:50:17

"...vagy éppen csak magyarosan szervezetlen..."

Az angol ulve gondolkozik, a francia allva, az amerikai setalva, a magyar utana.

bys · http://unhub.com/bysman 2009.12.07. 14:42:21

Azokat az eseteket ugye ne is említsük, amikor az ügyfél még stockot sem hajlandó kifizetni, de kell neki a cucc egy órán belül. :)

Simon Bolivar 2009.12.07. 16:52:07

Egy kollégám nemzetközi fesztiválon jutott shortlistre olyan printtel, amit egy stock fotóból alakított át. Nem ezen múlik.

MacTom · http://www.mactom.hu/blog/ 2009.12.07. 19:23:44

Egy csomó dolog lehetetlen volna stock nélkül. Egyrészt az idő szűke miatt, másrészt a kötségek miatt. És vannak olyan stock-kal készült munkák, amelyek igazán kiemelkedőek, és ötletesek is. Nem lehet mindenki profi fotós.

enMegmondtam 2009.12.08. 08:21:58

Itt nem volt még róla szó, de külön állatfajnak számít a stock fotókból összekalapált reklámfilm. Igazán kellemetlen darabokat lehet csinálni ebben a műfajban...

egygrafikus 2009.12.08. 09:54:13

A stock valahol a szükséges rossz és a megváltás között mozog... Egyrészt roppant irritáló látvány, amikor minden második reklámszerű izéről látom, hogy nem magyar család mosolyog rajta, nem magyar közegben, stb. Másrészt meg nyilván van egy csomó helyzet, ami megoldhatatlan lenne nélküle: kevés ügynökség engedne fotózást a pálmafák alatt vagy a Himaláján, de előfordult már az is velem, hogy layouthoz használtunk stockfotót, aztán nekiálltunk megfotózni de utólag rájöttünk, a stock mégis jobb (pl. a gyereket az istennek nem tudtuk rávenni arra, hogy úgy nézzen, arra nézzen, stb.).

A legnagyobb baj a stockfotóval szerintem az, ha a gondolkodást helyettesíti, magyarul, ha a talált képhez igazítjuk a koncepciót (ld. magyar borok...) és nem az ötlethez keresünk képet.

borzalmacska 2009.12.08. 15:23:44

Az Akció-NXS kreatív csapata vajon mit gondol erről? :-P

reklámbuzi · http://addict.blog.hu/ 2009.12.09. 09:44:46

Leből
Igen, ilyenekbe bele lehet szaladni, de könnyen elkerülhető, ha az ember lekérdezi a kép felhasználási adatait. Abból kiderül, hogy éppen ki és mire használja.

MacTom · http://www.mactom.hu/blog/ 2009.12.09. 12:20:46

Lehet, hogy most marha nagy titkot árulok el, de a komolyabbnak mondott reklámfilm készítők is használnak RENDSZERESEN footage filmeket a munkáikban, nagyon kevés a teljesen egyedileg forgatott anyag. Persze ezek a footage-ok drágák, 100 és 600 USD között van egy 20-30 másodperces, amelyből lehet, hogy csak 4-5 másodpercet használsz fel.... Pl. ilyenek www.artbeats.com/info/red Vagy mondjuk egy ilyen darab: rohadt magas felbontás kiemelkedő fény és minőség 16 Másodperc, 400 MB, 300 USD... www.artbeats.com/clips/47733?standard_id=102397

reklámbuzi · http://addict.blog.hu/ 2009.12.15. 12:18:13

Eddig a válaszadóknak csupán 4 százalka utasította el teljesen a stock képeket, és 6 % igyekszik csak nagyon ritkán használni őket. A többiek vagy megbékéltek velük, vagy egyenesen személyes jóbarátként tekintenek rájuk.

Terápiás csoport

addict blog on Facebook

Keress állást az addicton!

Ajánló

Friss anyag

site statistics