Egy reklámügynökség halála

A múlt csütörtökön valami olyasmi történt a hazai reklámszakmában, amire eddig nem nagyon volt még példa, és ami még engem is meg tudott lepni. Amikor először hallottam arról, hogy az egyik legnagyobb és legpatinásabb nemzetközi reklámügynökség, a BBDO hazai irodáját egyik napról a másikra bezárják, bevallom, először kacsára gyanakodtam. Amikor azonban fény derült a részletekre, én változtam kacsává, mert másodpercekig csak hápogni tudtam. Csütörtök este ugyanis kis túlzással azt közölték a vállalat mit sem sejtő alkalmazottaival, hogy az utolsó kifelé menet kapcsolja le a villanyt, mert holnaptól már nem nyit ki többet a BBDO. Csütörtökön még volt BBDO, pénteken már nem. Szomorú dolog ez, ráadásul számomra valahol érthetetlen is, mivel eddig semmit nem lehetett hallani arról, hogy ekkora gondok lettek volna az ügynökség háza táján.

Pláne, hogy nem egy sufniügynökségről van szó, hanem annak a nemzetközi ügynökséghálózatnak a hazai irodájáról, amelyet a legrangosabb, Cannes-i reklámfesztiválon az elmúlt négy év mindegyikében(!) az év ügynökségi hálózatává választottak. A BBDO által kezelt ügyfeleket, és az alkalmazottak egy kis részét a BBDO tulajdonosának, az Omnicomnak egy másik ügynöksége, a DDB Budapest veszi át. Az Omnicom sajtóanyaga szerint ezzel csak erősödnek a cég pozíciói, ami igaz lehet, de csak akkor, ha ezeken tényleg ennyit gyengített az önálló BBDO. De mi lehetett az, ami ide vezetett? Mi lehetett az az ok, amiért az Omnicom tulajdonosai úgy döntöttek, nincs szükség három hazai reklámügynökségre (a szintén nagyon komoly hagyományokkal rendelékező TBWA a harmadik) és úgy látták a legjobbnak, ha egy egy ilyen drasztikus döntést hoznak?

Az, hogy a hazai reklámipar komoly gondokkal küzd, nem új információ. Az sem nagy újdonság, hogy 2011 kiemelkedően rossz év volt a reklámosoknak, köszönhetően az ügyfelek előző évekhez képest is tovább zsugorodó reklámbüdzséinek. A telekomadó, a bankadó, a végtörlesztés, a csipszadó, na meg az egekbe emelkedő euróárfolyam sorra kényszerítette arra a legtöbb ügyfelet, hogy megszorításokat foganatosítson. Márpedig ilyenkor sokan szinte reflexszerűen nyúlnak a marketing büdzséhez, és egy szép nagy lefaragással kezdik a folyamatot. Persze ez önmagában még nem lehetne indok, hiszen a többiek is ezen a pályán fociznak, a többi ügynökségnek is ezen a piacon kell boldogulnia, mégsem zárt be mindenki. De akkor miért épp a BBDO?

Nyilván az egyik ok az lehetett, hogy a network ügyfeleken kívül nem maradt igazán nagy hazai ügyfelük, ami az érdekütközések miatt ne lett volna összevonható egy másik Omnicom céggel. Az is tény, hogy a BBDO veszített ügyfeleket a közelmúltban ( a legjelentősebb talán a Raiffeisen bank volt), de nyertek néhány újat is, és a networknek köszönhetően még így is egy egész szép ügyfélportfólióval rendelkeztek, ami jó bázis lehetett volna a növekedéshez. Tavaly váltottak kreatívigazgatót, amikor Hevesi László, a DDB egyik legtapasztaltabb embere került az ügynökséghez. Igaz, a váltás hatásai kiemelkedő tendergyőzelmekben vagy kreatív díjakban még nem mutatkoztak meg, de látszott remény arra, hogy a BBDO összeszedheti magát. A jelek szerint nemzetközi szinten mégsem hittek abban, hogy ez rövid időn belül megtörténhet, vagy valójában sokkal rosszabb volt a helyzet, mint ahogy az kívülről látszott. 

Az, hogy ez miért alakulhatott így, kívülről nehezen megmondható, mindenesetre tetten érhető benne a hazai network ügynökségek egyik fő problémája. Nevezetesen az, hogy bár mint említettem, ugyanazon a pályán játszanak, mégis néha az az ember érzése, hogy nem ugyanazok a szabályok érvényesek rájuk. Hogy csak egy példát mondjak, nem egy hazai tulajdonú reklámcég alkalmazza trükkösen a dolgozóit (pl. a szövegírók műfordítóként, az art directorok grafikus művészekként, díszlettervezőként és ki tudja még miként ekhóznak, máshol minimálbérre jelentenek be embereket, a többit meg megoldják okosba'), amit egy komolyan ellenőrzött, auditált nemzetközi cég sokszor már csak a saját belső szabályozása miatt sem tehet meg. Nehéz a 30-40 főre szűkült csapatokkal 70-80 vagy még népesebb, "dinamikusan növekvő" cégekkel harcolni, akik árban messze alá tudnak vágni a nemzetközi ügynökségeknek, hiszen a költségeik összehasonlíthatatlanul alacsonyabbak. A másik tendencia, hogy az ügyfelek egyre kevesebbet hajlandóak áldozni a reklámokra, és azért a kevésért viszont egyre többet követelnek. Ez valahol természetes folyamat, de csak egy határig. A szobafestőnél is eljön az a pont, amikor nemet mond az árra, mert abból a festék ára sem jön ki, és már akkor ráfizet, amikor az első ecsetvonást megteszi. Ilyenkor jönnek a lelkes kicsik (tisztelet a kivételnek), akik leforgatják, lefotózzák, lekoncepciófejlesztik ócsóér, ami első pillantásra nagyon jó dílnek tűnhet egy ügyfél számára, csak aztán a kasszától való távozás után jönnek majd a gondok. 

Nyilván a helyzet ennél összetettebb, és nem lehet egy dologra rámutatni, ami ide vezetett. A BBDO is biztosan követett el hibákat, hiszen ha nem így lett volna, akkor most a DDB olvadt volna bele a BBDO-ba, nem fordítva. Nem is szeretnék jobban belebonyolódni a találgatásokba, ezzel a gondolatmenettel is inkább csak azt akartam jelezni, hogy akik most arra gondolnak, hogy a BBDO-nál csupa tehetségtelen ember dolgozott, akik felelőtlenül csődbe vittek egy céget, az egy kicsit gondoljon bele mélyebben a folyamatokba. Már csak amiatt is tanulságos lesz, mert lehetnek hasonló események a hazai piacon, akár még az idei évben is. Én a magam részéről nagyon sajnálom, ami velük történt, mert szegényebb lett a magyar reklámszakma, egyúttal megemelem a kalapom az elmúlt 20 évben elért - nem hízelgésből mondom - kimagasló eredményeik előtt. Viszlát BBDO, remélem egyszer még találkozunk!

Címkék: hungarikum

A bejegyzés trackback címe:

https://addict.blog.hu/api/trackback/id/tr663549134

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tomi Kristály 2012.01.18. 14:57:18

Az okok közé még bekívánkozik az is amikor "vissza áramlik" 5-15% vagy akár húsz százalék (van akit a háta mögött Mr 20-nak hívnak és nem a pénisz méret miatt) ebbe a dologba szintén nehéz audit mellet beszállni.

De az is az okok között szerepel amikor a rokon Pistike és ismerős Katika megcsinálja olcsóbban a kivitelezést. Az ügynökség csak dobja össze a koncepciót és az alapot, mutációkat és a média foglalást majd mi megoldjuk okosan. Mert ugye ez is egyre inkább divat.

fuck.the.system 2012.01.18. 16:09:59

A hajtás pajtás futárszolgálatnak is hasonló gondjai vannak, ők is mindent legálisan, bejelentve, leadózva csinálnak, szemben a konkurenciával.
Kemény :-(

b-attila · http://ujrahasznosito.blogspot.hu/ 2012.01.18. 16:57:41

Valójában ez nem az első ügynökség, csak a kommunikáció lett egyenesebb. Publicis, Draft FCB ...és aki kicsit is fülel, az több ügynökség recsegéséről ropogásáról hall folyosói pletykákat.
Azt sem tudom, hogy van-e még S+F; hogy mióta temetik a JWT-t és a RedWorks-öt; hogy a Leo, a miniatürizált McCann, vagy akár a DDB meddig bírja szusszal; hogy a TBWA több lesz-e, mint egy szoba egy logoval az ajtaján, vagy akár holnap csendben eltűnik?
A BBDO vége csak a jéghegy csúcsa ...amiért most gyújtunk egy gyertyát. De valójában a hálózatok 20 éves dominanciája haldoklik. És az ok nem csak a finanszírozás, hanem a valós digitális átállás elmulasztása.

reklámbuzi · http://addict.blog.hu/ 2012.01.18. 17:27:46

Attila
Igen ebben igazad van, akadnak ügynökségek, akik nem vették észre időben a váltás szükségességét, és nem építették be az ügynökségi gondolkodásba a digitális szemléletet, de én nem általánosítanék. Ez is lehet ok, bár akkor azt kellene feltételeznem, hogy a hazai, nem network ügynökségek közül viszont mindenki, pedig végignézve az ügynökségi palettán, ezt nagy bátorság lenne kijelenteni. Ne temessük még a networköket, inkább bízzunk abban, hogy csak azok az ügynökségek lehetetlenülnek el, amik rosszul végzik a munkájukat:))

b-attila · http://ujrahasznosito.blogspot.hu/ 2012.01.18. 18:27:22

@reklámbuzi:
:)
"Minden bogár rovar, de nem minden rovar bogár." A dolog nem igaz oda is és vissza is. És én ilyet soha nem is gondoltam. Természetesen nem minden magyar ügynökség helyezte fókuszba a digitális kompetenciákat. Azok, akik az átállás elmulasztása ellenére talpon vannak, más eszközökkel élnek: lehetetlen alacsony árak, korrupció, lobbi, vagy sok, becsületes és sikeres offline munka.

Ha a szakmában keringő infók alapján kell véleményt alkossak, akkor a Young és a Saatchi kivételével nem tudok stabil klasszikus hálózati ügynökségről. És tudom, hogy a következtetés milyen rosszul hangzik, de az ügyfeleinktől is ezt hallom.

(Viszont, ugye attól, hogy én így látom a helyzetet, ez még csak egy vélemény és nem tény. Simán van esélye az ellenkezőjének is.)

Anti Anyag (törölt) 2012.01.18. 19:32:11

Van egy olyan kényszerképzetem, hogy a legtöbb hazai reklámot 50% alatti IQ tulajdonosoknak csinálják, afféle kertTV fogyasztóknak, akik teszkóba járnak és miközben hozzák ki a karton akármit, boldog megelégedéssel nyugtázzák, hogy nyugati színvonalon élnek. Valahogy úgy vagyok vele, a reklám nem nekem szól, hanem ezeknek és én ma sem vagyok hajlandó úgy végignézni egy filmet, hogy reklám szakítja meg, ezért TV-t szinte nem is nézek, csak Duna TV, MTV1,2, HBO, HírTV.

Ezek szerint csökkennek az eladások.

csitamaki 2012.01.18. 19:52:10

Aki ezt nem érti, az nem ezen a piacon él.Semmi köze a jó vagy rossz munkának a sikerességhez manapság.
Csak gratulálni tudok azoknak, akik ebben az évben , becsületes munkával talpon tudnak maradni.

stikasz_1 2012.01.18. 20:06:25

Hát nem tudom, én most rápillantottam az e-beszamolón a BBDO-ra, és tárgyévben 103 milliós, előtte 73,7 milliós, egy évvel korábban 78,7 milliós veszteség volt az üzemi eredménye. (Mielőtt bárki meglepődne: ez nyilvánosan hozzáférhető.) Miért maradt volna életben ekkora bukás mellett?

Don Quixote de la Ferko 2012.01.18. 20:17:14

Egy agymosóval kevesebb.
Jaj, jaj, jaj

Bajnok · http://bajnok.blog.hu 2012.01.18. 20:18:59

Alapvetően az ügynökségek piacának hazai tortája nem csak a budget csökkentések miatt lett kisebb. Regionális ügyfelek esetében több munka került külföldre. Talán csak a Chevrolet-n maradt meg a magyar központú régió, minden más ment külfödlre. Többször még az adaptáció is külföldön zajlik. Lásd még az addict FB oldalán megjelent álláshirdetés: Magyar szövegíró kerestetik Prágába. (www.facebook.com/addictblog/posts/10150464047051818)
Ami itt is marad, ott pedig egyre gyakoribb az adaptáció, ami kisebb költség, és ezáltal kisebb bevétel. Minden tiszteletem azon ügyfeleké, aki áldoznak arra, hogy tényleg magyaroknak készítsenek reklámot.

@csitamaki: Legnagyobb szomorúsággal, de azt kell mondanom, pontosan leírtad a helyzetet.

roxxtar 2012.01.18. 20:41:14

Pukkan a lufi.. helyes!

KissGecihuszár 2012.01.18. 21:20:04

Így igaz, pukkan a nagy Magyar túlméretezett (reklám) lufi is, mint egyébként oly sok minden más kicsiny országunkban. Engem hol-mi reklámügynökség annulálásánál jobban érdekel 1-1 magas hozzáadott-értékű GYÁRTÓ cég gyengélkedése, megroppanása, halála. Mint a reklám-marketing "ipart" némiképp ismerő, határozottan az a véleményem, hogy azt a nagy össznépi hülyítést, agymosást, amit itt különböző multi és hozzájuk vazallusként dörgölődző honi ügynökségek műveltek itt, azt egész egyszerűen nem lehet higgadtan ki elemezni! Egy olyan hamis, hazug "álmot" próbáltak adaptálni a honi piac sajátosságainak szinte totális figyelembevétele nélkül, hogy az egész egyszerűen vérlázító. És itt óriási tiszteletem azon keveseknek, akik vették a fáradságot és mélységi elemzéseket, valós piackutatásokat, monitoringot is végeztek, még mielőtt se Istent,se embert nem tisztelve nekiálltak 1-1 külföldi spot hazai átültetésének. Ez van, a válság kemény gyilkoló gép, az nem kegyelmez senkinek és semminek, ugyan miért kegyelmezne pont egy BBDO-nak? Persze, lesz most 1-2 könnycsepp elmorzsolása a szemek sarkában -lesz olyan, akinél ez nem a fájdalom, hanem egy "csepp" kárörömmel átitatott "hál' Istennek, ezek se fognak már itt lábatlankodni" típusú könnyedzés lesz- ,de már kész vannak a forgatókönyvek a következő, még keservesebb - erről ne legyenek kétségeink- időszak tovább zsugorodó marketing budgetjeiért folytatódó ádáz -nyílván sokszor nem fair eszközökkel- küzdelmére.

HgGina 2012.01.18. 21:23:56

Biztos én vagyok alulművelt, de ezek híres cégek? Mert az összes említett közül a McCann az egyetlen, amiről hallottam (már ha ez a McCann & Ericsson), meg valahol nagyon mélyen rémlik a DDB. De az is lehet, hogy csak a DDR vagy a DBB okozza.

FeketeLeaves 2012.01.18. 21:53:11

Belterjes, frissülésre, megújulásra képtelen szakma és egymást közt cserélődő emberek. Ez megy 20 éve. igénytelen, lapos kreatívokkal vagy elszállt, koxos ötletekkel, amiknek se a gazdaságossághoz, se a fogyasztói igényekhez nincs köze. De persze a megrendelő tejeljen mindenért. Fotózásért pl 2× annyit, mint bármely top5 stúdió.
Ideje ledarálni ezeket a wc-n. jöjjenek a kicsi függetlenek, akiket majd pár év múlva feltőkésítenek a nagyok. Persze azok is elromlanak egyszer, de legalább bennük van az alázat, a küzdés a melóért, nem a sztenderdekből építkeznek, frissek és nem nagyképűek (vagy csak kicsit).
Ja és szar bulikat tartanak mert mind idióta sznob. és bármelyik account csajt meg lehet fektetni egy beígért brand manager állásért cserébe.

HgGina 2012.01.18. 22:09:23

Megnéztem közben ennek a BBDO-nak az oldalát, és azon kb. 20 munkájukat.
Nem kár értük.

Péklapát 2012.01.18. 22:18:08

Hajrá!
Remélem még jópár hasonló nagy név megy a kukába, nem kár értük.Bontok is egy sört a jó hírre.

Dr. Cica75 2012.01.18. 23:09:19

Én a harmadik (média) fronton vagyok, de nem tudok nem egyetérteni. Amilyen dilettáns, borzalmas kampányok jönnek, amikről üvölt a net totális meg nem értése, hogy nem tudnak és nem is akarnak megtanulni SEMMIT az internetről a legújabb buzzwordok agyatlan hajtogatásán kívül, hogy hat kreatív igazgató ha mindent belead sem tud egy rohadt Analytics chartot elemezni, a YSlow-ról azt sem tudják hogy eszik-e vagy isszák, hogy az internetes kampány az tökfelesleges, grafikus által összerakott, flash(!) brandoldalakat jelent, hogy az SMM kampányokban a valódi kommunikációt túlhajtott újságírók csinálják esténként harmadállásban.

És baromi gyakran hozzánk, a médiához fordul az ügyfél, hogy az ügynökség által kitalált és már kifizetett kampányával csináljunk már valamit, mert nem működik az egész.
És hogy mindezt ARANYÁRON mérik, a hozzáértést pedig minimum 5-6 éve kiváltotta az egymás faszának körbeszopása.
Hát nem ejtek értük egy könnycseppet sem, és teljesen egyetértek az előttem szólóval:

"Belterjes, frissülésre, megújulásra képtelen szakma és egymást közt cserélődő emberek. Ez megy 20 éve. igénytelen, lapos kreatívokkal vagy elszállt, koxos ötletekkel, amiknek se a gazdaságossághoz, se a fogyasztói igényekhez nincs köze. De persze a megrendelő tejeljen mindenért. Fotózásért pl 2× annyit, mint bármely top5 stúdió.
Ideje ledarálni ezeket a wc-n. jöjjenek a kicsi függetlenek, akiket majd pár év múlva feltőkésítenek a nagyok. Persze azok is elromlanak egyszer, de legalább bennük van az alázat, a küzdés a melóért, nem a sztenderdekből építkeznek, frissek és nem nagyképűek (vagy csak kicsit).
Ja és szar bulikat tartanak mert mind idióta sznob. és bármelyik account csajt meg lehet fektetni egy beígért brand manager állásért cserébe."

szkepi 2012.01.18. 23:31:19

nagy pofa az van, ötlet nuku. levesbe velük.
egyébként a sok tehetségtelen macskajancsi, aki eddig havi milliokat vitt haza a semmiért kicsit magába száll talán.

doktorur 2012.01.19. 00:03:24

A jó reklámokat emberek csinálják, nem ügynökségek. A név kihalását a magyar piacról sajnálom, de remélem a tehetséges emberek kapnak lehetőséget továbbra is az érdemi munkára. A sok fikázónak meg: ez is egy szakma. Lehet jól és rosszul csinálni, mint minden mást. És vannak akik jól csinálják. De a "jó" fogalma egy kereskedelmi művészet esetében más, mint holmi Arany Oroszlán. David Ogilvy mondja egy helyütt, hogy "Ami nem ad el, az nem kreatív". Persze lehet csupán esztétikai szempontok alapján vizsgálni a szakma működését, csak minek...

is 2012.01.19. 00:38:20

"chipszadó"

csipsz vagy chips

dex.ion 2012.01.19. 01:28:54

csak egyetlen eredményt szeretnék kiemelni az itt található szavazásból, úgyis ez vezet toronymagasan:

Szerinted nehéz bekerülni a reklámszakmába?
Lehetsz bármilyen jó, személyes ismeretség nélkül esélyed sincs! 50.24% (1,951 votes)

úgy láccik, nem csak @FeketeLeaves: és @Cica75: gondolja így, hanem még rajtuk kívül vagy 2.000 ember, aki szavazott itt. én is. és sajnos kurvára igazatok van, a legtöbb magyar reklámügynökség nulla iq-jú, trendin pózoló fiúkból, lányokból áll, akik nem győzik verni a nyálukat arra, h ők kreatívak, és ha egy beszélgetésben öt percig nem hangzik el az "account manager" kifejezés, zavarban érzik magukat, holott annyira tehetségtelenek, h még a sivatagban sem tudnának eladni egy pohár vizet sem. na ezért nem ejtek én egy kurva könnycseppet sem ezekért, hulljon a férgese...csak azt sajnálom, h ezután sem kopik fel az álluk, ezek végtelen kapcsolati hálóval rendelkeznek, és télleg egymás faszának a szopkodásában a legjobbak.

Bajnok · http://bajnok.blog.hu 2012.01.19. 09:21:55

Mióta változott az addict olvasói tábora szakmaiból, gonosz trollhordává?

egygrafikus 2012.01.19. 09:52:32

Az azért elgondolkodtató, hogy a kommentelők nagy része úgy fikáz egy szakmát, egy ügynökséget - gyűlölködve, irígykedve, mert nem tudott bekerülni - hogy halvány fingja sincs az egészről, hisz nem tudott bekerülni... Tv-ben látott, olvasott, hallott ezt-azt a reklámszakmáról és ez alapján próbálja elképzelni (milliós fizetések, megdönthető account csajok, kokainozó kreatívok, stb), sőt osztani róla az észt. Számalmas.

ethan blow 2012.01.19. 09:58:13

@Bajnok:

Már egy ideje.
Amivel nincs baj, ha minden igaz lenne, amit itt írnak, de a kép ennél sokkal árnyaltabb. És igen, most egy reklámügynökségről beszélünk, amiről "mindenki tudja a frankót", és mindenkinek konkrét tapasztalatai vannak, de ez nem fog itt megállni, sajnos, mármint ez a folyamat. Ügyféloldalon ugyanez megy, a médiások és a kis cégek, akik itt írnak ugyanebbe a gödörbe fognak sajnos(!) beleesni, csak most reményt ad nekik, hogy nem velük kezdődött el a dolog. Digitális átállás hiánya, egymás faszának körbeszopása, új szemlélet, nagyképű kreatívok, sztereotip elképzelések emberekről, és egyéb hangulatkeltő kulcsszavak versenyeznek itt a ténnyel, hogy elindult egy folyamat az országban, ami vezet vissza a zavarosba, és egyáltalán nemcsak a reklámszakmában. A reklámszakma (is) nem azért van bajban (szerintem), mert a reklámosok hülyék (még ha azok is, ezen nem akarok vitatkozni, mert nem ez a fő baj), hanem mert az egész ország bajban van. Más cégek is bezártak, és kivonultak az országból az elmúlt évben is, és munkahelyek szűnnek meg folyamatosan. Aki ennek a permanens és egyelőre megállíthatatlan leépülésnek örül, az elég furán látja a világot, ami körülveszi. Minden szakmába nehéz bekerülni, mert egyre szűkülnek a lehetőségek mindenhol. Nyilván senkit nem fog ez megállítani az elégedett örömködésben, hogy "megérdemlik, csak így tovább!", de mondom, nem ez lesz az utolsó, és ha egy nagy ügynökség így eltűnhet, akkor egy nagy ügyfél is eltűnhet épp így, lásd pl. Johnson&Johnson, és a pénz is eltűnik vele együtt az országból. Egyébként kívánom mindenkinek, hogy ne így legyen, de ezen örömködni elég érdekes, megkeseredett életképre utal.

FeketeLeaves 2012.01.19. 11:00:34

@egygrafikus: nem tudom kiről beszélsz. Az itteni hozzászólások már a nyelvezetükben is tükrözik, hogy elég insider a "trollhad". Persze fáj az igazság, nyilván lehetne posztokat írni az idióta megrendelőkről (jaj mennyi van), de a nagy büdös helyzet az, hogy
1) a megrendelő tejel, ezért lehet idióta, mégpedig akármekkora
2) ha az ügynökség képtelen érvényesíteni a kreatív elképzeléseit és az ügyfél által kért szart kell megcsinálnia, megtagadhatja. Nem teszi? Akkor ez a vége.
3) az ügynökség önti ki a szart az ajtón, amiből az ügyfélnek nem lesz többlet bevétele (vajon miért fáj ez neki?!) akkor ne lepődjön meg senki, ha a végén az ügynökség viszi el a balhét.

Wolf Gabor · http://www.MarketingCommando.hu 2012.01.19. 12:12:10

Kár érte, az egyik kedvenc történetem volt Ogilvy mellett.

George Batten, a BBDO alapítója Amerika legelső reklámügynökségénél, az Ayer-nél kezdett dolgozni. Saját ügynökséget állítólag azért alapított, mert elégedetlen volt a reklámok túlzásaival, és elhatározta: az ő hirdetéseiben csak a 100% igazság szerepelhet. Mindez az 1800-as évek végén.

Két rövid projekten dolgoztam a BBDO-val még a Motorola HQ-nál, és nagyon kellemes és eredményes együttműködés volt. Azt nem tudom, hogy itthon milyen volt az ügynökségük, de kár érte, nyilván egy csomó tehetséges ember került most utcára.

Üzenem nekik, hogy kiscégek tízezreinek van szüksége jó marketing kivitelezőkre, de nem a kreatív flinc-flancra, hanem mérhető eredményű, értékesítés-orientált direkt marketingre. Aki ezt tudja hozni, az sosem lesz munka nélkül. Soha.

Szbzsolt 2012.01.19. 12:44:37

@FeketeLeaves: Vagy nem ugynazokat a kommenteket olvassuk, vagy nem ugyanazt értjük insider v. troll szón, vagy csak egykori valódi insiderként látom, hogy ki a valódi insider.

Van egy olyan elem, amivel nem számoltál a három pontodban. Ugyanis ha bibi van, akkor mindig az ügynökség a hibás. Még akkor is ha nem. Ha másért nem, akkor azért, mert nem védte ki. Ha a megrendelő idióta, és nem működik a kampány, akkor az ügynökség a hibás. Ha az egy kötelezően használt alvállalkozó, akkor is. Ha a kutatás hasonlít almát körtéhez, akkor is. És természetesen akkor is, ha tényleg az ügynökség a hibás.

guakamolé 2012.01.19. 13:01:27

Már rég megbékéltem a hazai reklámpiaccal. Nem csoda, hogy nem értenek a munkájukhoz, mivel sok esetben a recepciós kerül egy-egy account manager helyére (mivel ocsó munkaerő), aki a kávéfőzésen és a faxoláson kívül semmihez sem ért. Már nincsenek azok az idők, amikor 3, 4, 5 év juniorkodás vagy asszisztensként való tevékenykedés szükséges volt ahhoz, hogy önállóan kezeljenek egy ügyfelet.
Gondolkodni amúgy fárasztó, egyszerűbb a külföldi szpotokat adaptálni, mint előállni valami egyedivel, személyre szabottal. Persze, tisztelet a kivétel, sok esetben az ügyfél székében ülő marketinges sincs a helyzet magaslatán és nem ismeri se a márkát, se a piacot, se a lehetőségeket és ami a legszomorúbb, hogy nem is akarja megismerni.
Egy ügynökség kiválasztása általában a visszatérítendő bónusztól függ és semmi köze a kreativitáshoz vagy szakmaisághoz...

guakamolé 2012.01.19. 13:10:45

@egygrafikus: ahogy a kommenteket olvasom, szerintem pont a szakma van itt... kívülálló nem is érti az egész folyamatot..

guakamolé 2012.01.19. 13:12:53

@FeketeLeaves:
szerintem nem sok tervező tenné fel a kezét, aki a tervezés előtt látja a kreatívot. A koncepciót közlik vele, de a tényleges legyártásban nem vesz részt. Sőt, a legtöbb esetben az ügyfél külön kezeli a 2 ügynökséget és nem is nagyon kommunikálhatnak. Úgy elég nehéz egy kreatív koncepciót érvényesíteni, ha nem is láttad...

dex.ion 2012.01.19. 13:27:42

@guakamolé: "Már rég megbékéltem a hazai reklámpiaccal. Nem csoda, hogy nem értenek a munkájukhoz, mivel sok esetben a recepciós kerül egy-egy account manager helyére (mivel ocsó munkaerő), aki a kávéfőzésen és a faxoláson kívül semmihez sem ért."

ÉS BAZMEG ERRE KONKRÉT PÉLDÁM VAN! és még el is szállt magától, h akkor ő mostantól >>kreatív<<. mondom figyelj má, múlt héten még te nyitottad ki az ügyfeleknek az ajtót, nem fognak meglepődni, ha mostantól veled kell tárgyalniuk?

Bajnok · http://bajnok.blog.hu 2012.01.19. 13:28:53

@guakamolé:
"Gondolkodni amúgy fárasztó, egyszerűbb a külföldi szpotokat adaptálni, mint előállni valami egyedivel, személyre szabottal."

Biztos ezt akartad írni? Szerinted tényleg inkább külföldi szpotot adaptálna egy ügynökség, ahelyett, hogy sajátot készítene??? Önként és dalolva??? Lemond a tervezésért, ötletért járó pénzről, lemond a produkciós jutalékról? Lemond az önmegvalósításról? Csak mert lusta?
Ha tényleg van ilyen (=tudsz is ilyenről), akkor az nagyon durva.

FeketeLeaves 2012.01.19. 13:41:04

@guakamolé: ez így van. persze felmentés sem jár érte...

FeketeLeaves 2012.01.19. 13:42:30

@Szbzsolt: nem mondom, hogy bármely szreplőjét a történetnek fel kéne menteni, de könnyen belátható, hogy a döglött kutya az ügynökség a történetben.

egygrafikus 2012.01.19. 13:57:40

"Egy agymosóval kevesebb."

"Biztos én vagyok alulművelt, de ezek híres cégek? Mert az összes említett közül a McCann az egyetlen, amiről hallottam (már ha ez a McCann & Ericsson), meg valahol nagyon mélyen rémlik a DDB. De az is lehet, hogy csak a DDR vagy a DBB okozza."

"Ja és szar bulikat tartanak mert mind idióta sznob. és bármelyik account csajt meg lehet fektetni egy beígért brand manager állásért cserébe."

"a legtöbb magyar reklámügynökség nulla iq-jú, trendin pózoló fiúkból, lányokból áll, akik nem győzik verni a nyálukat arra, h ők kreatívak, és ha egy beszélgetésben öt percig nem hangzik el az "account manager" kifejezés, zavarban érzik magukat, holott annyira tehetségtelenek, h még a sivatagban sem tudnának eladni egy pohár vizet sem. na ezért nem ejtek én egy kurva könnycseppet sem ezekért, hulljon a férgese...csak azt sajnálom, h ezután sem kopik fel az álluk, ezek végtelen kapcsolati hálóval rendelkeznek, és télleg egymás faszának a szopkodásában a legjobbak."

"nagy pofa az van, ötlet nuku. levesbe velük.
egyébként a sok tehetségtelen macskajancsi, aki eddig havi milliokat vitt haza a semmiért kicsit magába száll talán."

Na ezek tényleg insider kommentek... Vagy tényleg azok, és akkor még szánalmasabb.

guakamolé 2012.01.19. 13:58:34

@Bajnok: igen, ezt. ezért is ugyanúgy elkérik a pénzt mint a saját ötletért, de kevesebb vele a munka, ergo több pénz marad meg és ezt bárki meg tudja csinálni, nem kell hozzá tapasztalat. 4 év után a médiában, csak a tendereknél volt olyan helyzet, amikor hallottam jó kreatív koncepciót. Még a javaslatokat sem fogadták el, mert nehogymá más mondja meg nekik, hogy mit csináljanak.

dnd 2012.01.19. 14:06:19

@Bajnok: Oda se figyelj rá. Már ebből az egy mondatából látszik, hogy halvány fogalma sincsen az egészről. Mint ahogy a többi habzószájúnak sincsen.

guakamolé 2012.01.19. 14:07:39

Szerintem az a gond az egész médiával, hogy kihalt belőle a szakmaiság. A legtöbben azért szerették ezt a szakmát mert kihívás volt felfedezni a piaci réseket, megismerni a márkát és a versenytársakat, úgy ötletekkel előállni, stb. Régen a tervező a különböző szoftvereket bújta, az újságokat nézte és büszke volt arra amit csinált.
Most az egész a pénz körül forog, minél olcsóbban minél többet, mert az ügyfél nem a kreatív koncepciótól dob egy hátast, hanem a összegtől. Túl sok az ügynökség minden oldalon (média ügynökségek, kreatív ügynökségek, sales house-ok) és csak az árakkal lehet már versenybe szállni. Több hirdető nem lesz, ezért inkább arra megy ki a játék, hogy kitől tudunk elhozni egyet.

guakamolé 2012.01.19. 14:09:11

@dnd: örülök, hogy van közöttünk egy igazi szakember, aki átlátja és érti a dolgokat...

reklámbuzi · http://addict.blog.hu/ 2012.01.19. 14:41:31

Az index címlap sok nem szakmabelit is idevonz. Van, amikor ez jó, mert olyan reklámokat is láthatnak, amelyek máskülönben soha nem jutnának el hozzájuk, néha meg kevésbé szerencsés, mert nem tudnak érdemben hozzászólni a témához, és csak a zsigeri reklámgyűlölet jön felszínre, ami ellen itt a blogon küzdök. De néha azért jó az ő szemüvegükön keresztül is nézni a dolgokat. Egy átlagembernek teljesen mindegy, hogy van-e BBDO vagy nincs, ezt is el kell fogadni.

marketingghost · http://marketinger.blog.hu 2012.01.19. 15:57:09

@reklámbuzi: sőt, a legtöbb kkv marketingesnek is teljesen mindegy, hogy mi helyzet az ügynökségekkel. Kevés a kapcsolat velük, a legtöbb b2b piacon dolgozó kkv-nál pedig még annál is kevesebb...

egygrafikus 2012.01.19. 16:34:12

@guakamolé:
Szóval szerinted ez úgy működik, hogy az ügynökség kap egy feladatot az ügyféltől, de lusta dolgozni, ezért inkább előás valahonnan egy nemzetközi anyagot, magyarítja (ehhez nem kell érteni ezért az éjszakás portás megcsinálja) és elkéri érte ugyanazt a pénzt, mintha eredetit forgatott volna. Az ügyfél meg kifizeti. És ezek után te azt mondod magadról hogy a bejárat ajtónál beljebb jutottál egy ügynökségen...

ethan blow 2012.01.19. 16:50:23

Azért azt gondolom senki nem mondja komolyan, hogy a kis ügynökségek kivétel nélkül sokkal jobbak minden hálózatinál. Olcsóbbak valóban lehetnek, mert alacsonyabb a működési költségük, amivel pl. az embereiket teszik lehetetlen helyzetbe (minimálbér+számla ismerős vkinek?), egy nemzetközi ezt nem teheti meg, mindenkit be kell jelentenie, mert ellenőrzik kintről is. A nemzetközi ügyfelek valóban sok szart tolnak rájuk, adaptációk, satöbbi, de ezért kevesebbet is fizetnek, sőt, sokszor semmit, max a magyarítást, újravágást. És érdemes megnézni, összehasonlítani munkákat, mielőtt az ember ítélkezik, én nem látom azt a hatalmas független szellemi előnyt, amit emlegetnek többen, de nem akarom védeni a nagyokat, hülyék mindenhol vannak. Én eddig csak hálózatnál dolgoztam, és nem érzem úgy, hogy szégyellnem kellene, amiket csináltam, a szakmai zsűrik és az ügyfelek sem érezték így, elég sok díjat és ügyfelet nyertem különféle ügynökségeknél dolgozva. És láttam pár mocsok mukát az úgynevezett függetlenektől is, amiket nem is értettem, hogy ez most hogyan? (igen, hálózattól is)
A "valós digitális átállás" tök jól hangzik, de még senki nem fogalmazta meg itt, mi is az valójában, csak hogy mindenki értse, mi az, amiről a nagyok lemaradtak. Kíváncsian várom, nem fogok segíteni, érdekel, ki mit ért alatta.
Sokan fröcsögnek itt magukat médiásnak mondva, de nem tudom, van-e olyan, hogy egy médiacég nem teszi el a lét a legszarabb kampány után is, valaki tud itt ilyenről? Amellett a médiatervezés kezd egy vicc lenni, a digitális new age nem igazán látszik rajtuk, persze, ez is nyilván azért van, mert a reklámosok tudatlanok, és nem hallgatnak rájuk. És most nem a "nagyokat" védem, de nézzen mindenki magába picit, talán jót tenne vele a saját szakmájának.

csitamaki 2012.01.19. 17:14:11

Hihetetlen, hogy egy ekkora hírből milyen rosszindulattal teli hozzászólások jelennek meg. Dögöljön meg a másik, az a jó Neked?
A legtöbb multi illetve nagyvállalat kötelezően dolgozik ügynökségen keresztül, de a külföldi nagy bandák , lemezcégek stb. szintén egy adott ügynökséggel állnak kapcsolatban, és itthon is csak velük lehet dolgozni.Mindannyiunk jövője szempontjából nagyon rossz, ha bezár egy cég, akinek így-vagy úgy köze van a kúltúrához, vagy az áruk értékesítéséhez, mert ez a piac szűkülését jelenti.
Ez akkor is így van, ha esetleg egy reklám ötlet nem tetszik!

dex.ion 2012.01.19. 17:21:56

@csitamaki: "Mindannyiunk jövője szempontjából nagyon rossz, ha bezár egy cég, akinek így-vagy úgy köze van a kúltúrához, vagy az áruk értékesítéséhez, mert ez a piac szűkülését jelenti."

nekem van némi közöm a "kúltúrához", ezért elárulom neked, annyira azért nem rossz, ugyanis ezzel nem szűkül, hanem tökéletesedik a piac. kiesik egy életképtelen, megjelen a helyén egy életképes, ez így működik.

ethan blow 2012.01.19. 17:25:51

@dex.ion:

"megjelenik"

ha már a kultúrához is van közöd, és ily érzékeny vagy az ilyesmire.

dex.ion 2012.01.19. 17:28:27

@ethan blow: teljesen igazad van, vegyük egy kalap alá a gyors gépelés következtében elkövetett hibámat a primitív ostobasággal:) vállon veregetheted magad, ügyesen beszóltál.

ethan blow 2012.01.19. 17:30:57

@dex.ion:

ja, bocs, nem tudtam, hogy ez ilyen egyértelmű, hogy mi a gépelési hiba, és mi a primitív ostobaság, akkor viszont szori, komolyan.

dex.ion 2012.01.19. 17:33:59

@ethan blow: sztem elég egyértelmű, h a kultúra szóval sok embernek problémája akad, míg azért egy szó végét lehagyni inkább gépelési hiba lehet, már így ránézésre is...mindegy, részemről písz.

egygrafikus 2012.01.19. 17:45:40

@ethan blow:
Csatlakozom. Én se látom azt az irdatlan szellemi potenciált ami a függetleneknél felhalmozódott, tessék megnézni mondjuk az éves Kreatív Nagykönyvet... És azt se árt tudni az okosoknak, hogy elég más dolog egy háromfős kis cégnek csinálni egy szórólapot meg egy webszájtot és megint más egy multi ezerféle előírásának, engedélyezési procedúrájának, arculatának, márkaimidzsének, anyámkínjának megfelelve csinálni valamit, ami átmegy a többkörös nemzetközi szűrőkön, istenharagján... Arról már ne is beszéljünk, hogy egy multi szemével (mondjuk Ámerikából) nézve kis hazánk egy valóban kis izé a térképen, jelentéktelen vásárlóerővel, kisebb piaccal mint egy közepes amerikai város - erre nem mindenki akar fenenagy kreatívokat fejleszteni sok pénzért ami nem is biztos, hogy behozza az árát valaha. Ezt nem muszáj szeretni, de ez van.

mediainsider 2012.01.20. 00:56:49

Előre is elnézést kérek, ha a sok ügynökségi insider faszagyerek törékeny lelkivilágába gázolok a következőkben, de olvasgatom itt a kommentárokat, kissé beszarás. Dr. Cica volt az első, aki média oldalról nézte a történetet, s nem csupán rohadtul igaza van, hanem észre kéne vennie az összes csoffadt ügynökségnek, hogy ha kampányt csinál, akkor azokkal is kéne tán érdemben kommunikálni, ahol az a kampány futni fog, legyen az offline, vagy online. Online újságom van, napi szinten szopok a dilettáns, retardált ügynökségi muffokkal, akik életükben nem láttak még adserver felületet képen sem, fogalmuk nincsen arról, hogy mi és hogy működik, hol és hogyan hatékony és miképpen lehet a demográfiailag tökéletesen behatrolt célcsoportot rávenni egy kattintásra.
Mondjuk vannak ügynökségek, akikkel idáig el sem jutunk, mert az X céghez tartozó account manager punát Y fityfütyi dugja minden második kedden, aki saleses valami - a témában messziről sem releváns - médiumnál, ezért az X cég összes hirdetése véletlenül ott köt ki függetlenül attól, hogy ez szakmailag mennyire releváns. Ha meg nem így van, akkor vissza van csurgatva kétszámjegyű százalék, és baszkikám, ennek még official nevet is adtak, úgy hívják, hogy ügynökségi bónusz, mintha a retkes ügynökségnek nem pont az lenne a feladata, hogy szakértelemmel kiválassza a megfelelő felületet. Ehelyett az dönt, hogy ki mennyit csurgat vissza, ami persze növelni fogja a hirdetési díjakat, a fütyi rosszabbik végén pedig a hirdető fog állni. Ezt az egészet egyébként körülbelül két mutyikirálynak köszönhetjük, legalábbis a mi szakterületünkön biztos.
Úgyhogy az ügynökség kapja be, tisztelet a nagyon kevés kivételnek.
Egyetlen megoldást találtunk erre az egész jóllakott, mutyialapú, begyöpösödött helyzetre: mi közvetlenül az ügyféllel lépünk kapcsolatba, s nagy ívben szarok az ügynökségre. Azt mondom a multinak, hogy nézd, te ennyit fizetsz azért, hogy az ügynökség nálunk hirdessen, ez pont 2,6-szerese annak, amit direktben fizetnél. Akkor aztán hirtelen vagy megállapodunk direktben, vagy az ügyfél tényleg megnézi tételesen, hogy az utóbbi időkben hol és mennyit perkált micsodára, aztán ügynökséget vált és hálája jeléül az új ügynökségének az az első ukász, hogy azt mondja, hogy velünk lesz szíves együtt dolgozni.
Nem, nem lehet ezt persze mindenhol megcsinálni, nemzetközi cégek ragaszkodnak egy külföldön bevált ügynökséghez (egyébként egy ilyet sikerült már egyszer kikerülni mégis), s persze nem mindenhol lehet közvetlenül a megrendelővel leülni. Arról nem is beszélve, hogy ha az ügyfél és az ügynökség között van személyi összefonódás. De minden egyes alkalommal, amikor létrejön egy direkt deal, amiben az ügynökség maximum annyi szerepet kap, hogy legyárthat valami flash bannert (amit nyolcadszorra sikerül akkora fájl- és pixelméretben prezentálni, mint ami elő van írva), aztán puszi, a többit intézzük mi, mindig azt gondolom, hogy egy Magyarországon az esetek zömében teljesen felesleges "szakmát" kicsit kiiktattunk a képből, a megspórolt pénzt a hirdető pedig majd elkölti K+F-re, még több reklámra, vagy az ügyvezető elkurvázza, de még ott is jobb helyen van, mert legalább valós szolgáltatást kap érte cserébe.

nemzetikonyves · http://www.gyepu.hu 2012.01.20. 01:01:57

@egygrafikus: Kösz, hogy kigyűjtötted nekem ezeket a kommenteket! Magam is hasonló véleményen vagyok. @KissGecihuszár: 10 pontos amit írtál! :D

Nemrégiben olvastam valahol, hogy a marketingesek / bölcsészek lassacskán kezdhetnek tanulni földet kapálni a határban, vagy fénysebességgel mérnöki diplomát szereznek, mert azokra szükség is lesz a közeljövőben, marketingesre kevésbé.

Magyarán kazánlakatos vagy asztalosként de akár gazdaként is - maradi vagyok tudom -legalább előállítanak valami kézzelfoghatót ami értéket képvisel. Konkrétan mondjuk nem kovácsoltvasra gondoltam ( www.kovacsoltvaskerites.hu pl.) de tényleg valami kézzel fogható érték legyen a süketelés helyett.

Mielőtt megköveznétek, tudom hogy szükség van marketingre is, de úgy gondolom, hogy van élet a mosóporreklámon és a "BMW már 7 millió 500 ezer forinttól!" reklámon is túl. Ezektől ledobja az agyam az ékszíjat egyébként amikor a szerencsétlen hétköznapi melós nézi a tévében a BMW-t amit úgy állítanak be, mintha azt mondanák "ugorjá' le a bótba egy zacskó tejé haver! csak 7 és fél milla!" Az embereknek ennél sokkal nagyobb gondja van manapság, aki meg megvehetné annak már úgyis van 3.

ethan blow 2012.01.20. 08:29:14

Szerintem érdemes megfigyelni a kommentek hangvételét, és le lehet szűrni világosan, valóban egy hálózati ügynökség emberei-e a legarrogánsabb parasztok ebben a szakmában. :)

Lajosforras 2012.01.21. 22:06:16

én csak mint fogyasztó ugranék bele,de olyan reklámmal ritkán találkozom,amiről ne a retardált,tesco-függő,pontgyűjtőkártyás suzukis jutna eszembe. amíg ez a színvonal,addig hangosítani kell a reklámokat,mert az istenadta nép fogja magát és bont egy sört,amíg az asszonyt pofán borítják a hüvelygombával meg az intelligens mosóporral-ha nem kocog ki a konyhába egy cigire. röpködnek itt a szakkifejezések, mindenki baszottul ért hozzá. én meg átlagfogyasztóként azt mondom: a magyar reklámszakmát-egy-két kivétellel-ki lehet vágni a szemétdombra úgy,ahogy van.

Terápiás csoport

addict blog on Facebook

Keress állást az addicton!

Ajánló

Friss anyag

site statistics