Be kellett-e tiltani a Vodafone reklámját?

Nagy dolog történt tegnap a magyar reklámszakmában. Hosszú idő óta először tiltott be hatóság egy éppen futó reklámot. Bírságot eddig is szívesen szabtak ki utólag a versenyszabályok megsértése miatt, de nem is emlékszem, mikor volt arra példa, hogy egy épp futó reklámfilmet levetessenek az adásból. Persze most sem az ÖRT, de még csak nem is a GVH volt ilyen gyors és határozott. A Fővárosi bíróság meszelte a Vodafone legújabb reklámját, miután a Telenor be- vagy feljelentése nyomán, gyorsított eljárásban hozott elmarsztaló ítéletet. Hogy miért? A válasz egyszerűnek tűnik, hiszen, ha megsértették a reklámtörvényt, akkor nincs vita. A helyzet azonban ennél azért összetettebb. A legtöbb országban ugyanis lényegesen enyhébb a szabályozás, és megengedőbb az összehasonlító reklámokkal szemben. Nálunk szigorúbbak voltak a törvényalkotók, aminek köszönhetően idehaza egyetlen reklám "nem sértheti más vállalkozás vagy annak cégneve, áruja, árujelzője vagy egyéb megjelölése jó hírnevét". 

Annak megítélése viszont, hogy mi az, ami már sértő, és mi az, ami még belefér, nincs általános érvényű, kőbe vésett kódex, inkább csak irányelvek, így legtöbbször az ítélethozó igazságérzetére van bízva a döntés. Az egyetlen támpont, hogy olyat, amit tényszerűen nem tudunk bizonyítani, adatokkal alátámasztani, nem állíthatunk a reklámban. Azonban sokszor ez sem egyértelmű, amire jó példa a Vodafone és a T-Mobile tavalyi csatározása a leggyorsabb mobilhálózat címért, amelyben mindkét fél hivatalos mérésekkel tudta alátámasztani, hogy az övé a leggyorsabb mobilnet.

A Vodafone amúgy is nagyon szereti cikizni a versenytársakat, szereti azt hinni, hogy ha egy magenta inges Balázs vagy egy Dió kutya szerepel a szpotban, akkor azzal összekacsint a saját táborával, egyúttal eléri, hogy a nemvodások kellemetlenül érezzék magukat. A Telenornak most ebből lett elege, és kihasználva a törvény kínálta lehetőséget, valamint a Voda hagyta rést (ugyanis arra vonatkozóan, hogy kié a legjobb és legmegbízhatóbb új generációs hálózat, nemigen lehet adatuk) és betámadta a vízeseket, sőt a hírek szerint még kártérítést is követel tőlük, amiért a filmben a 20-as rendszámmal ellátott kék versenyautó vezetői az út szélén vesztegelve várják, hogy letöltődjön a térkép, miközben a pirosak boldogan száguldanak tova a naplementében.

Nyilvánvaló az utalás? Persze. Sértő a dolog? Szerintem nem különösebben, de ha úgy vesszük, hogy ezzel a Voda a propelleresek hitelét rontja, nehéz vitatni az ítéletet. Viszont nekem nem is ez a legnagyobb bajom a reklámmal. Az igazi gond az, hogy ha cikizünk valakit, akkor azt csak viccesen, okosan, eredeti módon érdemes tenni. Ez az autós párhuzam viszont egyszerűen csak bugyuta. Semmi humoros nincs benne, egész egyszerűen egy szimpla illusztráció. Nincs mit megfejteni rajta, nincs min elmosolyodni, pláne nem összekacsintani. Arra, hogy hogyan érdemes ezt megtenni, rengeteg példát lehetne hozni a Pepsi-Coke vagy a Burger King McDonald's háborúból, én mégis egy régebbi, telekomos példát mutatnék nektek, amelyet a telia készítet a finn piacra való belépésekor. Arra szerettek volna rámutatni, hogy egy harmadik szereplő megjelenése, mekkora változásokat hozhat egy kétszereplős, beállt, kissé kartellgyanús piacon. Nézzétek meg, aztán mondjátok el, mint gondoltok erről az egészről.

 

Címkék: telekom hungarikum reklámszemle

A bejegyzés trackback címe:

https://addict.blog.hu/api/trackback/id/tr984344157

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Be kellett-e tiltani a Vodafone reklámját? 2012.03.28. 14:42:01

Sértő a dolog? Szerintem nem különösebben, de ha úgy vesszük, hogy ezzel a Voda a propelleresek hitelét rontja, nehéz vitatni az ítéletet.

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.03.28. 09:45:04

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2012.03.28. 09:41:42

Aki egyetlen ilyen, vagy hasonló reklám miatt választ szolgáltatót az meg is érdemli.

mulire92 · http://bit.ly/H9LE4o 2012.03.28. 09:50:56

Ez a reklám egy sima reakció a Telenor hirdetésére, nem tudom mi a bajuk vele. Meg akarják tartani az ügyfeleiket ez normális. Tegyünk mi is valamit?
kmdholding.com/huot0c6

Messzi Vetek 2012.03.28. 10:12:54

egyetértek a poszttal: nem az a baj a hirdetéssel, hogy fikáz, ez amolyan hagyomány a Vodánál, az image része. az a baj, hogy rettentően szar egy reklám.
a Team Red - mondjuk ki - eddig még csak gagyit rakott le az asztalra. ha a Telenor nem generál hype-ot ennek a szpotnak, 2 hónap múlva már senki nem emlékszik rá. így meg akkor a történelmi tett lett belőle, hogy még tanítani is fogják az iskolákban.
ezt???

JohnHenry 2012.03.28. 10:14:22

ez a finn reklám feldobta a napomat! :-D

Bajnok · http://bajnok.blog.hu 2012.03.28. 10:17:19

Szerintem ugyanaz volt a baja a Telenornak, mint amit az utolsó bekezdésben leírtál. Eddig is megjelent a másik két szolgátatól a Voda reklámokban, de mindig csak finoman (már amennyire), csipkelődve. Ez a mostani pedig nagyon sarkított, nagyon szájbarágós. Most szimplán csak átlépett egy határt.

Az lenne esetleg még érdekes, hogy ez mennyire köthető ahhoz, hogy új ügynöksége van a Vodának?

Bob Vance 2012.03.28. 10:19:53

eddig gyakorlatilag észre sem vettem ezt a reklámot (annyira semmilyen), de most hogy több felületen megjelent, a kék autós résznél csak bólogatni tudok, hogy tényleg ilyen szar a telenor. lehet hogy annyira még sem jár rosszul a voda! én visszakacsintottam. a pannon részéről pedig szánalmas ez a húzás,az erőforrásokat inkább a fejlesztésre és hibajavításra kellene fordítani

esoutankoponyeg 2012.03.28. 10:23:42

"Ez az autós párhuzam viszont egyszerűen csak bugyuta. Semmi humoros nincs benne, egész egyszerűen egy szimpla illusztráció."

pontosan ilyen a másik, boxos reklám is.

olvasóink írták · http://mediaszerencsetlenseg.blog.hu/ 2012.03.28. 10:25:12

Ettől függetlenül a reklám az előbb is lement a Natgeo-n

ayad 2012.03.28. 10:33:14

valóban nem vicces, nem is eredeti, de a betiltást abszolút túlzásnak érzem.

nilla09 2012.03.28. 10:38:33

Tenyleg ezt a munkat tudja lerakni a tavalyi ev egyik legnagyobb palyazatanak nyertese kreativ oldalon?

Ennel azert kicsit tobbet vartam. Ezert kar volt kavarni es trukkozni, hogy egyaltalan indulni tudjanak a palyazaton.

Mindig azt varom hogy a "nagy" ugynoksegek majd tenyleg mutatnak vmi eredeti vmi uj otletet, amibol tanulni lehet, de sajnos 90%ban csalodni kell. Ha jo reklamot akarsz latni, akkor meg mindig kulhonban kell korulnezni, a hazai termes eleg szanalmas.

gabigyerek 2012.03.28. 10:57:25

Lehet vicces reklámmal fikázni a másikat, kb. valahogy így :D

www.youtube.com/watch?v=frD1AbsNdQk

OFWGKTA 2012.03.28. 10:59:08

Amúgy a Voda ezt a fikázást csinálja évek óta, csak annyira gyengén, hogy szerintem senkinek se esett le, hogy balazs a magenta. Megunták, és egy igazán erős reklámot akartak - itt az eredmény :-D

viba 2012.03.28. 11:04:09

akkor szánalmas ez a sztori, ha onnan nézzük, hogy ez egy reklám, amit betiltottak itthon!!! egy autóversenyzős metafora!!! hűha! se rendes szabályozásunk nincs, se rendes betiltható reklámunk... így könnyű píározni... csak remélem, hogy ez nem lesz precedens értékű a jövőre nézve...

Macskond 2012.03.28. 11:04:24

Ízlések és pofonok különbözőek, Én éppen csíptem ezt a reklámot, és gyakorlatilag pár képkockába ennyi mindent belemagyarázni meredek túlzásnak tartom. Eleve kb harmadszorra tünt fel, hogy a "másik autósok" jellegzetes szineket viselnek. A rajtszámot észre sem vettem, mert annyira rövid ideig láthatóak.
Pitiánerségnek tartom a betiltását.
Ha én is froclizni szeretnék, akkor azt mondanám hogy :"Mi van, tán fájt az igazság?" de nem mondom, mert nem vagyok vodás.

hungarisztan 2012.03.28. 11:13:23

Ezt a reklámot nem azért kell betiltani, mert fikázza a konkurrenciát, hanem azért, mert olyan szar, hogy az már bűn. Őszintén szólva nekem fel sem tűnt a fikázás, valószínűleg azért, mert annyira bosszantott a bugyutaság, hogy nem voltam képes másra figyelni.
Mert mi történik? Megjelenik a csaj egy rally-autóban BEKÖTÖTT SZEMMEL, vazze. Hát hogy kerül oda? Ez a szülinapi meglepi? Ki mondta, hogy leveheti a szemellenzőjét? Ja, szülinapi meglepiként a jóakarója bukósisak nélkül ülteti be (nyilván hogy ne kócolódjon össze a haja), miközben a bukókeretek között gázt taposó csávónak sem tűnik fel, hogy valami hiányzik a csajról. De ez mind semmi, mert a csaj egy szempillantás alatt lederiválja, hogy ez itten nem egy szülinapi ajándékkör, á, nem, hanem éles versenyhelyzet, amiben neki aktívan részt kell vennie. Hogy hol a picsában van a rendes navigátor, azt nem tudjuk, de a versenyzőről kiderül, hogy akkora hülye, hogy vagy fel sem tűnik, vagy tök mindegy neki, hogy nem a társa ül mellette, hanem egy bekötött szemű, bukósisak nélküli szülinapos nő fogja mondani az itinert. Mert az életükben először rally-autóba ültetett, éles versenyen részt vevő (!), szülinapos nők olyanok, hogy egyből tudják, hogy mi a dolguk. Sőt! Bár eddig ugyan be volt kötve a szeme, tehát kurvára nem tudja, hova hozták, de miután a nagy gyorsítástól egyszer beveri a fejét, utána már megnyugodva vesz levegőt, aztán meg mi mást is csinálna, elkezdi BASZKURÁLNI A TELEFONJÁT, mer' akkor már nyilván nem hat rá a gyorsulás-lassulás-kanyarodás, képes a rally-autóban finom kézmozdulatokkal operálni (mer' egy rally-autó ilyen! nem is értem, a sebészek miért nem ott dolgoznak!), de ez mind semmi, mert láss csodát, ahhoz képest, hogy egy perce még azt se tudta, hol van, most már be van töltve neki az egész itiner (HONNAN A PICSÁBÓL TUDJA, HOGY MERRE KELL MENNIE EGY RALLY VERSENYEN? EZT MELYIK GPS PROGRAM TÁMOGATJA?), és van rá ideje, hogy izgatottan felhívja a sofőr figyelmét rá, hogy élesen balra kell menni. Sofőr persze jól beveszi a kanyart, elnavigál a parkoló vetélytársak között (hozzájuk nyilván nem ültettek be szülinapos kiscsajt bukó nélkül, hanem egyszerűen az van, hogy a profi navigátoruk nem tudta felvenni a versenyt az utcáról beeső kezdővel – hiába, na, ilyen ez a rally-világ!), akik persze látványosan végignézik ezt, és látványosan bosszankodnak rajta.
Borzasztó életszerű az egész.
Úgy értem, még reklámhoz képest IS hihetetlenül láma. Annyi, de annyi butaság és következetlenség van benne, hogy az már reklámtól is sok.
Tiltsák be, a kreatívokat meg rúgják ki a picsába, ha ez volt a legtöbb, amivel elő tudtak hozakodni. Gyalázat.

vornia 2012.03.28. 11:38:22

"Arra szerettek volna rámutatni, hogy egy harmadik szereplő megjelenése, mekkora változásokat hozhat egy kétszereplős, beállt, kissé kartellgyanús piacon. "

Engem azért az érdekelne mekkorát? Mert úgy látom ők is beálltak a kartellbe, tehát pont semekkorát.

Dr. A Jó Meglepően Izmos Hercege 2012.03.28. 11:40:50

Én amúgy a reklámokat is betiltanám. :) Anélkül is megtalálom azt amire szükségem van.

komplikato 2012.03.28. 11:54:49

OFF: Bakker. Aki online térképet használ valós navigációhoz az sikeres ember nem lehet. Pláne versenyautóban! :D
Én meg Voda user vagyok és lehet tényleg gyors a hálózatuk ... csak az autó ki ne fusson a térerőből, mert akkor még GPRS vagy EDGE sem lesz a fedélzeten. :D

Szergej3 2012.03.28. 12:16:19

Amint látom, azt még senki nem írta, hogy a rózsaszín autó is ott áll a pálya szélén, gondoltam megosztom veletek felfedezésem:D:D
Am. ezt rögtön levágtam amikor megjelent a reklám, rögtön mondtam nővéremnek, h. kíváncsi vagyok mikor tiltják be. Hát most:D
Az meg a pláne a dologban, hogyha annyi pénzük van h. ilyen mobilnet XXXXXXXXXXXXXXL csomagokat kifizetnek, akár szülinapjára kaphatta is a rallyautót.
Ui.:Telenor reklám átfogalmazva:Használd a mobilnetet akár 42 kbps. sebességgel havonta akár 6 percen át(legnagyobb adatforgalmú csomag), és mindez neked csak 360.000 forintodba kerül 2 évre.

torvenyfigyelo · http://www.torvenyfigyelo.hu 2012.03.28. 12:17:14

Majdnem pontos, csak nem hatóság, hanem bíróság, és olyan már nem is létezik, hogy Fővárosi Bíróság (nagy B-vel volt korábban...).

rio.pete 2012.03.28. 12:20:35

@hungarisztan: és Darth Vader hogyan szokott fürdeni a páncél alatt? És a Sony Bravia reklámban hogyan került oda az a sok pattogó labda? Hogy a fenébe kísérthet egy halott ember szelleme az egyik legnépszerűbb magyar szappanoperában? Több képzelőerőt, plíz.

Sun of a Beach 2012.03.28. 12:24:29

Szerintem jogos a betiltás.

Sőt! Nálam ezekkel a reklámokkal ásta el magát a Voda. Eddig a T-nél voltak a számaim, de mivel sokat csalódtam bennük, már sok hónapja eldöntöttem, hogy váltani fogok. Még a hűségnyilatkozatokat kell megvárni, és ennyi. Eredetileg a Voda lett volna a befutó, de ezek miatt az arcátlan, aljas reklámok miatt marad a Pannon. (Nekik csak ez a negatív, idegenhangzású név-váltás az egyetlen "bűnük" a szememben, de ez még vállalható. Maximum az ügyintézők idegeire fogok menni, amikor 20 év múlva is Pannonnak hívom).

A Voda reklámjai közül már az elsőkön is felháborodtam. Hogy jönnek ahhoz, hogy nyíltan-és bizonyítékok nélkül-utalnak arra, hogy a konkurencia szolgáltatásai nem működnek. Ha jónak érzik magukat, bizonyítsák a minőségi szolgáltatásnyújtással, ne pedig a másik lejáratásával. Ez kishitűségre és becstelenségre vall.

Azt több cikk is írta, hogy máshol ezt sokkal lazábban veszik. Említik a reklámokban előforduló lejárató-háborúkat. Szerintem ez csak árt. Amíg csak óriásvállalatok csinálják egymás ellen, addig még csak kicsit baj. Viszont ha nagyon elterjed, akkor olyan kisebb cégek is áldozatául eshetnek, akik vagyoni különbség miatt nem tudnak ily módon visszavágni a konkurenciának, és ez egyoldalú megtévesztésre ad lehetőséget. A termék/szolgáltatás valódi értéke döntsön, ne az, hogy mit hazudnak a másik ellen.

Most akkor jön negyedik szolgáltató? Ha igen, akkor őket fogom választani, ha nem akkor a Pannont.

nemethv · http://backtotheukblog.wordpress.com 2012.03.28. 12:36:22

legyszi ne indavideora tegyetek fel a videokat hanem youtube-ra. egyreszt az iv egy kalap kaki, masreszt kulfoldrol picit nehezkes, harmadreszt sok céges proxy blokkolja...kofi hatvanadszori kérésre is...

kitiltott, de seráfütty 2012.03.28. 12:54:33

Nem értem egyébként, miért ne lehetne összehasonlító reklámokat engedni így 2012 táján, de ebben is valami kőkori törvény még a ludas gondolom.

Ha már eredeti és összehasonlító reklámról van szó, itt a személyes kedvencem. Alacsony költségvetéssel és egy jó ötlettel is lehet nagyot ütni...

www.youtube.com/watch?v=xpmThYTn60o

szb9 2012.03.28. 13:30:36

de hát a vodafone azért csinál gonosz reklámokat, mert ők a sátán szolgái, emlékeztek erre a sztorira?

www.emberiseg.hu/portal/blog/2011/10/piros-pirula-kontra-piros-vodafone/

histar007 2012.03.28. 13:36:28

Kreativitást várni az árcédulák országában?

reservoir 2012.03.28. 13:46:59

Amerikában lehet szó nélkül szerepeltetni saját reklámban a konkurens termékét, összehasonlítani, megfogni stb. Lásd Pepsi.

Itt nem volt név, nem volt logó, egy kék és egy rózsaszín autó 1-1 másodpercig. Lehet tudni, mire utal, de már utalni sem lehet? Ez egy rossz jogértelmezés, megmondja, hogy mire kell gondolni és azt a gondolatot tiltja.

Ha nem mond igazat, nem ő a leggyorsabb, az más tészta.

Crimson 2012.03.28. 15:05:11

Ez a Vodafone reklám egyébként tényleg erőltetett, de a kommunikációs céloknak szerintem megfelelt. Az emélkezetességgel lehetett problémája, de hála a Telenornak, ezen is sikerült egy kicsit javítani.

A vodafone régebben készített ötletes reklámokat, de az utóbbi pár évben ők is csak szenvednek. Az, hogy folyamatosan piszkálta a másik két céget, engem nem zavar. Ebben a reklámban sem ez a baj, hanem az, hogy ez tényleg nem elég szellemes.

A T-Mobile reklámok félelmetesen semmilyenek, azokról még beszélgetni sem lehetne.

A Telenor reklámjaira meg nem is emlékszem. Róluk szerintem elég ennyi...

Az meg egyenesen szánalmas, hogy emiatt a Telenor bíróságra ment. Én támogatnám, hogy legyen minél több összehaosnlító reklám. Ha valaki jobb valamiben, igenis lehessen rá büszke és mutathassa ezt be. Ha hazudik (izé, valótlanságot állít), akkor büntessék meg keményen. De ha igaza van, és tényleg tudja bizonyítani, hogy ő a jobb, akkor miért ne?

Nagyon álszentnek tartom azt a hozzáállást, hogy egy cég ne mondhassa el az igazat csak azért, mert az egy másikat bántja.

(Gyengébbek kedvéért: nem azt állítom, hogy a Vodafone szolgáltatása jobb, hanem azt, hogy HA ez valóban így van, akkor azt nyugodtan mondhassa is el magáról, akár a versenytársakat nevesítve is)

Crimson 2012.03.28. 15:05:57

Ja, és az Audi reklám tényleg zseniális.

hungarisztan 2012.03.28. 16:02:05

@rio.pete:
Ez nem képzelőerő kérdése. Figyi, én ennél sokkal többet is el tudok képzelni, de abból sem lenne jó reklám...

(Mellesleg a példák nem túl jók: a Starwars is egy gagyi mese, mesén nem kérünk számon semmit, mert ott mindent lehet; a sok pattogó labda más, mert ott kifejezetten az a cél, az egy öncélú vizuális effekt; a szappanoperát meg nem is értem, mert nem nézek ilyet, de a szappanopera az szappanopera, azon sem kérünk számon túl sokat. Jó, lehet erre azt mondani, hogy a reklám meg reklám, az embernek nyilván nem lesz napsütéses családi háza tüneményes gyerekekkel és kutyákkal attól, hogy megveszi a lassított felvételen túltelített színekben pompázó narancslevet, de azért van határa a sugallt idiotizmusnak. Itt azt próbálják bemesélni nekem, hogy ha a szar nemtudommijüket (mert ennyire szar a reklám, hogy még ez sem jön át) választom, akkor az olyan gyors lesz, hogy rally-autóban is 3 nanosec alatt betöltődik a pálya itinerje. Hagyjanak már békén. Lehet egyébként, hogy még ezt a fantasztikus kreatív ötletet is meg lehetett volna csinálni jól, de a csaj idegesítően béna színész, a sok következetlenségre meg tényleg nincs magyarázat. Ha egy reklám csak végtelen képzelőerővel értelmezhető, már rég rossz. Igen, hasonlóan pocsék az is, mikor hűtő esik az égből. Letöltendő börtön járna érte. Ezek egyszerűen címeres debilségek, nincs mit védeni rajtuk. Hacsak nem te vagy a kreatív, mert védeni akkor sincs mit, de akkor értem. :o))

Puncilover 2012.03.29. 17:06:12

Aki azt gondolja, hogy ez a reklám a fogyasztóknak szól, nem ismeri a Vodafone-t. Ez a reklám a Vodafone-nak szól, saját maguknak csinálták. Bugyuta és sz.r, semmi poén és információ sincs benne. Viszont képzeljétek el a menedzsereket, ahogy delíriumban csapkodják egymás vállát, amikor levetítik a filmet: hudefasza gyerekek vagyunk, most jól odamondtunk a többinek, vazze. Miénk a legjobb hálózat, mi vagyunk a nyerők, a k.rva életbe is, az NMHH adatokat meg szarom le! Nézd má azt a magenta, meg kék tragacsot lerohadva, jó, mi?

oszintenmondom 2012.05.07. 12:31:12

@esoutankoponyeg: a boxos mögött van egy gondolat, egy érv (a régi piaci szereplők elfáradnak, elkényelmesednek), amit egy hasonlattal szemléltettek... nem egyszerűen a szolgáltatás metaforáját forgatták le. Ezért sokkal jobb.

Terápiás csoport

addict blog on Facebook

Keress állást az addicton!

Ajánló

Friss anyag

site statistics