Felnőtt tartalom!
Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 évesA belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.
Emlékeztek a néhány évvel ezelőtt dúló Danone-ellenes hisztériára? Akkor egy fél ország fogott össze a francia multi ellen, és bojkottálta annak termékeit. Valami ehhez hasonló zajlik most a Nestlével, csak éppen nem lokális, hanem világszinten, és nem az utcán, hanem a közösségi oldalakon. Néhány nappal ezelőtt pattant ki a dolog, amikor a Greenpeace megbotránkoztatónak szánt vírusfilmje (a tovább után megnézheted, ha lemaradtál róla) körbejárta a netet. A filmben a KitKat-en keresztül támadják a Nestlét, amiért az olyan vállalatoktól vásárolja a termékeihez szükséges pálmaolajat, amelyek szívbaj nélkül pusztítják ki az orángutánok élőhelyéül szolgáló erdőket, hogy a helyükön kialakított ültetvényeken termeljék meg azt. A szóban forgó céggel többek között éppen a Greenpeace nyomására az Unilever már tavaly, a Kraft pedig az év elején szakította meg az üzleti kapcsolatot, így egyedül a nestlé maradt az óriások közül, aki a szóbanforgó cégektől szerzi be az anyagot ( erről bővebben itt). Egyenesen bojkottra szólítanak fel az óriáscég ellen, a saját oldalukra irányítva az érdeklődőket. A filmet soha, sehol nem játszották, a közösségi média kapta fel és repítette körbe az orángutánujjakat ropogtató srácot, egy olyan mozgalmat indítva el ezzel, amire nem sokan számítottak, a Nestlé marketingesei legalábbis biztosan nem.
A harc a Greenpeace weboldaláról ugyanis egy pillanat alatt áthelyeződött a közösségi médiába, azon belül is a Nestlé számára legkellemetlenebb helyre, a Facebookra. Az elégedetlen vásárlók most a Nestlé 100 000 fős rajongói oldalának üzenőfalát használják fel a kampányolásra, iszonytató mennyiségű negatív üzenettel bombázva a multit nap mint nap. Újabb és újabb emberek jelentik be csatlakozásukat a bojkotthoz, ráadásul a Nestlé orra előtt, akik szemmel láthatóan nem értik ezt az egészet és nem tudnak mit kezdeni a jelenséggel. Egy alkalommal például így reagáltak:
You have freedom of speech and expression. Here, there are some rules we set. As in almost any other forum. It’s to keep things clear, it’s our page, we set the rules, it was ever thus.
Ez mintapéldája annak, amikor egy vállalat nem veszi észre, hogy azok az idők elmúltak, amikor ő diktálhatott a fogyasztónak, akinek nem volt lehetősége véleményt nyilvánítani. Időközben social média, és különösen a facebook egy olyan médiahatalommá nőtte ki magát, ami egész más szabályok szerint működik, mint az eddig megszokott egyirányú kommunikáció, itt bizony a fogyasztó visszaszól, és a saját piszkába nyomja a multi orrát. Érdemes ezt másoknak is szem előtt tartani, és előre felkészülni az ilyen esetekre, mert ahogy a Nestlé példája is mutatja, a kapkodás csak még nagyobb fejetlenséget szül, ha pedig egyszer kirántották a gyeplőt a kezünk közül, hiába üvöltünk fejhangon a lovaknak, hogy jöjjenek vissza.
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.