Felnőtt tartalom!
Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 évesA belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.
Nagy dolog történt tegnap a magyar reklámszakmában. Hosszú idő óta először tiltott be hatóság egy éppen futó reklámot. Bírságot eddig is szívesen szabtak ki utólag a versenyszabályok megsértése miatt, de nem is emlékszem, mikor volt arra példa, hogy egy épp futó reklámfilmet levetessenek az adásból. Persze most sem az ÖRT, de még csak nem is a GVH volt ilyen gyors és határozott. A Fővárosi bíróság meszelte a Vodafone legújabb reklámját, miután a Telenor be- vagy feljelentése nyomán, gyorsított eljárásban hozott elmarsztaló ítéletet. Hogy miért? A válasz egyszerűnek tűnik, hiszen, ha megsértették a reklámtörvényt, akkor nincs vita. A helyzet azonban ennél azért összetettebb. A legtöbb országban ugyanis lényegesen enyhébb a szabályozás, és megengedőbb az összehasonlító reklámokkal szemben. Nálunk szigorúbbak voltak a törvényalkotók, aminek köszönhetően idehaza egyetlen reklám "nem sértheti más vállalkozás vagy annak cégneve, áruja, árujelzője vagy egyéb megjelölése jó hírnevét".
Annak megítélése viszont, hogy mi az, ami már sértő, és mi az, ami még belefér, nincs általános érvényű, kőbe vésett kódex, inkább csak irányelvek, így legtöbbször az ítélethozó igazságérzetére van bízva a döntés. Az egyetlen támpont, hogy olyat, amit tényszerűen nem tudunk bizonyítani, adatokkal alátámasztani, nem állíthatunk a reklámban. Azonban sokszor ez sem egyértelmű, amire jó példa a Vodafone és a T-Mobile tavalyi csatározása a leggyorsabb mobilhálózat címért, amelyben mindkét fél hivatalos mérésekkel tudta alátámasztani, hogy az övé a leggyorsabb mobilnet.
A Vodafone amúgy is nagyon szereti cikizni a versenytársakat, szereti azt hinni, hogy ha egy magenta inges Balázs vagy egy Dió kutya szerepel a szpotban, akkor azzal összekacsint a saját táborával, egyúttal eléri, hogy a nemvodások kellemetlenül érezzék magukat. A Telenornak most ebből lett elege, és kihasználva a törvény kínálta lehetőséget, valamint a Voda hagyta rést (ugyanis arra vonatkozóan, hogy kié a legjobb és legmegbízhatóbb új generációs hálózat, nemigen lehet adatuk) és betámadta a vízeseket, sőt a hírek szerint még kártérítést is követel tőlük, amiért a filmben a 20-as rendszámmal ellátott kék versenyautó vezetői az út szélén vesztegelve várják, hogy letöltődjön a térkép, miközben a pirosak boldogan száguldanak tova a naplementében.
Nyilvánvaló az utalás? Persze. Sértő a dolog? Szerintem nem különösebben, de ha úgy vesszük, hogy ezzel a Voda a propelleresek hitelét rontja, nehéz vitatni az ítéletet. Viszont nekem nem is ez a legnagyobb bajom a reklámmal. Az igazi gond az, hogy ha cikizünk valakit, akkor azt csak viccesen, okosan, eredeti módon érdemes tenni. Ez az autós párhuzam viszont egyszerűen csak bugyuta. Semmi humoros nincs benne, egész egyszerűen egy szimpla illusztráció. Nincs mit megfejteni rajta, nincs min elmosolyodni, pláne nem összekacsintani. Arra, hogy hogyan érdemes ezt megtenni, rengeteg példát lehetne hozni a Pepsi-Coke vagy a Burger King McDonald's háborúból, én mégis egy régebbi, telekomos példát mutatnék nektek, amelyet a telia készítet a finn piacra való belépésekor. Arra szerettek volna rámutatni, hogy egy harmadik szereplő megjelenése, mekkora változásokat hozhat egy kétszereplős, beállt, kissé kartellgyanús piacon. Nézzétek meg, aztán mondjátok el, mint gondoltok erről az egészről.
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.