Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Végleg megszűnik a kazettás Walkman

Az egészben talán az a legfurcsább, hogy csak most szánta rá magát a Sony, hogy végső búcsút vegyen a kultikus termékétől, amelynek nagy része volt a vállalat felemelkedésében. Én legalábbis nem tudtam, hogy még gyártanak klasszikus, kazettás walkmaneket. Az utolsó szériát a Sony tájékoztatása szerint még áprilisban szerelték össze, és ha ezeken sikerült túladnia a cégnek, soha többé nem gyártanak ezután kazettás walkmant. A legendás tárgy 1979-ben látott napvilágot, és hatalmas szerepet játszott a kazetta formátum térnyerésében. A képen a TPS-L2 típusú készülék látható, ami a világ első, hordozható, tömegtermelésben előállított sztereó magnója volt. Az walkmanekre az első csapást a Discman 1984-es megjelenése jelentette, aztán amikor az MP3 térhódítását meglovagló iPod a polcokra került, már biztos volt a szalagos kismagnó halála. Érdekesség, hogy egy másik kultikus termék a floppy lemez gyártásának leállítását is idén jelentette be a cég, úgy látszik 2010 a nagy búcsúzások éve lett a Sonynál.

A bejegyzés trackback címe:

https://addict.blog.hu/api/trackback/id/tr902393765

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

thinker_ 2010.10.23. 22:12:42

Régi szép idők. A mai fiatalok már nem is tudják milyen nagy dolog volt a 80-as években ilyen magnót birtokolni.

sish 2010.10.23. 22:46:35

fonográfot gyártanak még?

mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2010.10.23. 23:32:52

@thinker_: hát még ha a mai kisöregek tudnák, milyen nagy dolog volt a 10es években autón ülni.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2010.10.23. 23:48:37

azt hiszem, hogy a saját példányomat zsírpapírba jól elcsomagolom.

Rose and Lily 2010.10.24. 00:04:19

Majd aztán ismételten megjelennek a már jócskán drágább változatok, mint ahogy a bakelit (vinil) esetében is történt.

Lehet sok mindent mondani a CD-ről, de egy szalag (főleg a krómós, stb) sokkal teher és utazás bíróbb volt és lesz.

És kényelmesebb...;)

szb9 2010.10.24. 00:06:30

a márkának gondolom nincs vége. Walkman nevű Mp4-lejátszók és Sony Ericssonok továbbra is lesznek, remélem...

2010.10.24. 00:13:02

Strapabíróbb a szalag, de a 6-8 album(1 cb cd), vagy a 50-60 album(1 db dvd) az kazettából 6-8 vagy 50-60 db, ami nehézkesen fér el a zsebben. :) Emlékszem, régen milyen gonddal őrizgettem a szalagjaimat, rendezgettem őket, minden kazettáról tudtam, hogy mi van rajta, kézzel írtam rá a számcímeket. Most meg alig-alig veszem, őket elő. Van egy duplakazettás magnóm, és azt hiszem, nem fog elkopni a mechanikája. :)

Messidor 2010.10.24. 00:50:11

Vajon tényleg a walkman volt az első hordozható sztereó magnó?Nem azok a böhöm táskamagnóka két hangszórójukkal?

2010.10.24. 01:01:54

@Messidor: De azokat nem lehetett zsebre vágni.

Kuruttya 2010.10.24. 01:56:37

@Rose and Lily: és romlik a minősége a hallgatások számával arányban, és romlik a minősége ha lemásolod, és tekergetni kell ha másik számot akarsz hallgatni, és, és, és.

Ezeknek a mágnesszalagoknak nem lesz a bakelithez hasonló halál utáni élete, és a CD-knek sem, ha a kiadók végre leveszik a lélegeztetőgépről. Szépen fel lehet majd tenni mindkettőt a technológiai múzeumok polcaira, és mutogatni a gyerkeknek, hogy nézzétek, nagyapó még ilyen szép csillogó korongokról hallgatta a zenét.

armitage 2010.10.24. 04:51:27

El kell tenni a saját példányokat, pár évtized múlva vagyonokat lehet velük majd kaszálni az eBayen, vagy kiteszik majd a "Blast from the Past" kirakatába:
bttf.wikia.com/wiki/Blast_from_the_Past

Háta Más · http://www.artcharacter.hu 2010.10.24. 08:20:11

Nekem volt egy WM f1 -em. Sajnos ellopták a suliban.
http://i.ebayimg.com/08/!B0P5dPw!Wk~$(KGrHqN,!jEEw5Z(cCu3BMZgWqsMow~~_12.JPG

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2010.10.24. 08:27:49

Érdekes, de addig, amíg magnóban használtam a sétálóeszközt, addig mp3-ban - hiába vettem meg - nem jött be. Talán megöregedtem, vagy mi.

midnight coder 2010.10.24. 08:54:00

Strapabíróbb a szalag ? Ne vicceljünk. Először is, nyúlt. Kb. 8 lejátszásig adta vissza nagyon nagy jóindulattal azt amit felvettek rá, utána már csak árnyéka volt önmagának. Azokról a csodás dolgokról nem is szólva, mint a visszatekerések után létrejött "lépcsők" a csévetesten aminek hatására egy idő után alig lehetett megmozdítani a szalagot. Meg amikor a magnó elkezdte megenni a szalagot...
Ráadásul a walkmanek veszettül zabálták az elemet is. Az első ilyenem ami még csak előre tudott tekereni és egyébként is elég egyszerű jószág volt, kb. 2 óra alatt evett meg 4 ceruzaelemet. Az ami most van Panasonic (és amit évek óta nem használtam) olyan 3 órán át bírta 2 ceruzaelemmel.

Phrascarica 2010.10.24. 09:07:19

@midnight coder: a TDKval és Maxellal csak a legritkább esetben akadt ilyen gond, a Aiwa walkmanem pedig 8-10 órát ment el egy pár alkáli elemmel mindez '88-ban. De az igazsághoz tartozik hogy a '86 ban 20-30 DM-ért vett walkmanok tényleg zúzták a szalagokat a gagyi mechanikájukkal és 2-3 óra volt nekik 4 elem.

magyar ember teli szájjal 2010.10.24. 09:10:15

Vajon azon törik-e a fejüket hogy az ipodot miért nem ők találták ki?

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.10.24. 09:20:41

R.I.P.

Ha jol szamolom akkor ugy 2003 ota nem hallgattam walkman-t es kazettat.

Anno (szamomra) hihetetlen osszegeket koltottem walkman-re.
Taviranyitos, szamkeresos, ultra vekony, stb, stb, stb.

Hümüzhümümüz 2010.10.24. 09:30:14

Nekem az első walkmanom akkora volt, mint ööö... mint egy kisebb netbook. :) Beépített hangszórós, rádiós és lehetett rádióból felvenni, meg minden. 4 elem kellett bele. :) Mindig ceruzával tekertem a kazit, hogy ne fogyjon az elem. Aztán később már Sony lett, ami nem sokkal volt nagyobb, mint maga a kazetta. Dolby zajcsökkentős, érintőgombos, LCD kijelzős.
Később jött a discman, akkor megint nagy cucc lett az övemen. Újra 4 elem. :P Utáltam futni a busz után, mert ugrált a CD benne, hiába volt rázkódás védelem.
Utána persze lett egy kis mp3 lejátszóm, kínai, nyakbaakaszthatós, 512 megás, de nagyon utáltam.
Ma meg már csak a telefonom van nálam, de nagyon ritkán hallgatok rajta zenét. Öregszem. :)

Mondjuk ezek így mind megvannak, eltéve. Az első walkman noname, de működik még adapterről, elemről már nem. :) Discmanre ráférne egy tisztítólemez.

TroppauerHümér 2010.10.24. 10:04:32

@Álmos: "Ezeknek a mágnesszalagoknak nem lesz a bakelithez hasonló halál utáni élete, és a CD-knek sem, ha a kiadók végre leveszik a lélegeztetőgépről."

??? Vannak audiofilek is. 10ezer dolláros hangfalakon nem MP3-at hallgatnak az emberek.

Kolenk 2010.10.24. 10:04:32

hooo a harmadik világban még reneszánsza van a kazettának lásd India , Irán

Iustizmord 2010.10.24. 10:04:55

én még 2000 körül vettem egyet...alu ház, slim, gömbölyített élek.... sajnálom nem használni.

Halber Mensch 2010.10.24. 10:18:01

Kora gyermekkorom óta szivből gyűlöltem a kazettákat! Vesszen a rohadék!

grizzancs 2010.10.24. 10:20:32

@TroppauerHümér: es nem is kazettan. lossless, CD/SACD, esetleg bakelit

Matthew · http://csibor.blog.hu 2010.10.24. 11:00:06

Egy kis érdekesség, amikor elkezdte a Sony promózni a walkman-t, azzal reklámozták, hogy elfér egy ingzsebben. Úgyhogy az ügynökeiknek olyan ingeket csináltak, amin a szokásosnál nagyobb zseb volt :D

kyanzes (törölt) 2010.10.24. 11:00:42

@TroppauerHümér: igen, de pl. 32GB-os SD kártyán azért már WAV/FLAC/AC3 stb. fájlokat is tudsz tárolni bőven.

Sztávrosz_ (törölt) 2010.10.24. 11:12:35

Volt hordozható bakelit lejátszó is, sőt volt számkeresős sharp fordítgatásmentes lemezjátszó is 1984 körül.

Aurian 2010.10.24. 12:03:15

@grizzancs: Azért ebben nagyon tévedsz, már a CD lemezek hangminősége sem kiemelkedő, nekem hallásra a Verbatim az ami elfogadható, de semmiképpen nem TDK vagy Philips. Lásd: www.audioland.hu/tesztek/csoport-tesztek/51-cdteszt

Ezekkel az SD kártyákkal úgy hallottam, hogy az a probléma, hogy a mély- és középtartomány teljesen egyenletlen, zenehallgatásra én semmiképpen nem választanám, lehet, hogy sok elfér rajta, de erőteljesen lerontják az élményt, gondolom a túl nagy adatsűrrűség miatt és ezzel nem nagyon tudsz mit kezdeni.

Somebody 2010.10.24. 12:16:03

@Aurian: Érted-e te a digitális zenetárolás lnyegét?

Kuruttya 2010.10.24. 12:23:15

@TroppauerHümér: és van lossless hangformátum, ami legalábbis a CD minőségének 100%-át biztosan adja.

@Aurian: atya ég. Ezeket most komolyan írod le? Ha lenne MINIMÁLIS fogalmad arról, hogy hogyan működik a digitális zene, akkor nem írnál ilyen marhaságokat, hogy különbség van a CD-k meg SD kártyák hangminősége között :D:D (Protip: az adathordozó nem számít, ha ugyan azok a nullák és egyesek vannak rajta..)

Aurian 2010.10.24. 12:29:50

@Somebody: Persze, 0-kat és 1-eket éget egy lézer a lemezbe, a sok 0 és 1-es egy egy hangfrekvenciát ír le, a CD-knél meg pont az a probléma (mert karcolódik, maszatolódik stb.), hogy nem egyszerű visszaolvasni, hogy az adott jel kerek, vagy szögletes, mivel csak nanométerek választják el őket, mivel ha pl. a 0-án van egy kisebb karc az 1-esnek tűnhet stb., ezért jobb a korszerűbb, minőségibb CD-k hangzása, és éppen ezért nem használunk DVD-t zenetárolásra, meg az igényesebbek SD-t se nagyon, mert ott az adatsűrrűség már olyan nagy, hogy ezek a kvantum dolgok is zavarhatják a vevőfej működését.

hideg.gergo · http://hideggergo.blog.hu/ 2010.10.24. 12:31:02

@Aurian:

Őőőőő. Ne már!

A digitális adattárolásnak pont az az előnye, hogy BÁRMIN tárolhatod a digitalizált adatot, az minden adathordozóról megnyitva UGYANAZT az élményt adja, függetlenül a használat mennyiségétől. Akár kép. akár zene, akár dokumentum, akár bármi.

Digitálisan tárolt zene visszajátszásában a különbség csak az adott lejátszóeszköz hangképzése miatt, vagy a digitális adathalmaz visszaalakításának hiányosságai miatt lehet.

Aurian 2010.10.24. 12:31:03

@Álmos: Ja, mert te biztos jobban értesz hozzá, itt van a teszt: www.audioland.hu/tesztek/csoport-tesztek/51-cdteszt, olvasd el.

hideg.gergo · http://hideggergo.blog.hu/ 2010.10.24. 12:37:59

@Aurian 2010.10.24. 12:29:50:

Na, így már igaz. Ha a digitális zene visszaalakításának szisztémájáról beszélsz, ott van különbség. Az adattárolásban nincs.

Lehet, félreértettelek. :-(

Kuruttya 2010.10.24. 12:38:48

@Aurian: ne haragudj, de így 5 év BME VIK után talán mondhatom, hogy ez eléggé a szakterületembe vág. Szóval igen, azt kell mondjam jobban értek hozzá.

Ha az adatot vmi gond miatt nem sikerül visszaolvasni (ugyebár önmagában az, hogy nagy az "adatsűrűség" még nem gond), akkor sem olyan módon fog reagálni a zene, mint az analóg tárolási módok esetén. Nem a "mély- és középtartomány" fog megváltozni, hanem jól hallhatóan elkezd prüntyögni meg szétesni a hang. A technika működéséből fakadóan elméletileg sem lehetséges, hogy pl. hangszín-beli külünbség legyen különböző CD lemezek között, ha ugyan azt az adatot írták rá.

m. g. 2010.10.24. 12:39:10

@Aurian: Ez a szöveg, amit ide beírok, tarthatom merevlemezen, kiírhatom CD-re, és SD kártyára is, mindig ugyanaz a szöveg lesz, betűről betűre. A zenei anyagokkal ugyanez a helyzet.

Kuruttya 2010.10.24. 12:47:20

@Aurian: ez a kis ábra jól mutatja a különbséget az analóg és digitális jel romlása miatt bekövetkezett minsőség veszteségben (ne zavarjon meg, hogy ez képre van, hangra is ugyan ez történik):

upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/6c/Digital-cliff.png

Ez annyit jelent, hogy míg az analóg jel szép fokozatosan kezd romlani, a digitális vagy tökéletesen működik, vagy egyáltalán nem, az átmenet minimális. Vagyis vagy visszaolvassa tökéletesen a CD-ről és az SD-ről is ugyan azt a hangot, vagy nem olvas vissza semmit.

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2010.10.24. 12:48:35

@m. g.: és ha megsérül a hordozó, akkor betűk cserélődnek ki más betűkre, és nem a fogalmazási stílus változik meg :D

Mekkora duma, hogy a magas-mély változik meg a bithibától :D Valószínűleg a lejátszó hibajavítási rendszerét tesztelte a kedves "szakember" :D

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2010.10.24. 12:51:18

@Álmos: ez CD-nél nem így van, néhány hibás olvasáshoz a lejátszókba tesznek hibajavító algoritmusokat, amik igyekeznek kitalálni, hogy mi hiányozhat, hogy fenntartsák a zene folytonosságát.

Ugyanez mp3-ban persze egész más kérdés, abból kikapálták a redundanciát, úgyhogy minden hiba erősen hallható.

hideg.gergo · http://hideggergo.blog.hu/ 2010.10.24. 12:51:48

@Álmos:

„…Nem a "mély- és középtartomány" fog megváltozni, hanem jól hallhatóan elkezd prüntyögni meg szétesni a hang. …”

Igen, ebben teljesen igazad van technikailag.

De azt is vedd figyelembe, hogy a valós idejű zenehallgatás közben az nemtudomhány-tízezredezred másodpercnyi szétesés a füledben pont mondjuk egy magas hangnyi hangzást fed el, ezért a hangzáskép a füledben/agyadban megváltozik ettől.

A problémát tehát két oldalról is lehet vizsgálni. Maga a technika oldaláról egyértelmű, de abból a szempontból is fontos a dolog, hogy a hangzáskép hogyan jut el a végfelhasználói pontra.

acidx 2010.10.24. 12:55:53

Nem értek a technikai dolgokhoz,de a lényeg, hogy örülök, amiért 88-ban születtem, mert használhattam walkmant, discmant, mp3- lejátszót,Siemens A40-est, tudom mi az a vezetékes telefon, életem első számítógépes játéka a Prince of Persia meg a Prehistoric volt. Mindezt a mai kölkök már nem értik, nem tudják, mi a varázsa mindezeknek. Beleszülettek a technika világába, mobillal járnak iskolába. Kicsit fáj a szívem, mert ilyenkor úgy érzem, öregszem, pedig még csak 22 vagyok.

Gryllus Villamos 2010.10.24. 13:01:13

Szerintem arra gondolt Aurian, hogy minél sűrűbben van rögzítve az adat, annál nagyobb kárt tud tenni egy kis mechanikai (karcolás, zsíradék stb.) sérülés a felületen.
Vagy félreértettem?

Kuruttya 2010.10.24. 13:02:57

@flugi_: vannak hibajavító technikák, de azok sem "kitalálják", hogy mi volt a hibás rész, hanem vagy egyértelműen kikövetkeztetik a redundanciából, vagy ha túl sérült, akkor egyáltalán nem. Tulajdonképpen ha valahol hiba volt, de a hibatűrő kódolás miatt mégis sikerült kiolvasni, az egyenértékű azzal, mintha nem is lett volna hiba, és így a hallott zene minősége nem változik.

@hideg.gergo - hideggergo.blog.hu: őszintén szólva nem tudok elképzelni ilyen szituációt, hogy a hibás jel miatti kihagyásokat hangszín-beli különbségnek fogja fel az agyunk. Ha hallottál már hibás audio CD-t akkor tudhatod, hogy nagyon egyértelmű amikor valami baj van. És ha feltételezzük is, hogy mondjuk mélyebbnek halljuk a hangot egy hibától, annak, hogy ez a különleges hiba a megfelelő sűrűséggel folyamatosan előfordul eléggé kicsi a valószínűsége.

hideg.gergo · http://hideggergo.blog.hu/ 2010.10.24. 13:05:15

@Gryllus Villamos:

Mondjuk, SD kártyánál nem nagyon tud koszolódni/karcolódni a memóriaterület, maximum az csatlakozó résznél sérülhet a kártya. CD/DVD -nél igaz.

Kuruttya 2010.10.24. 13:07:50

@flugi_: "és ha megsérül a hordozó, akkor betűk cserélődnek ki más betűkre, és nem a fogalmazási stílus változik meg :D"

Ez egyébként nagyon találó :)

Gryllus Villamos 2010.10.24. 13:08:49

Amúgy a témához hozzászolva, én a hetvenes közepén születtem, gyakorlatilag az orsós magnótól a vinylen (akkor bakelitnek hívtuk :) ) át az összes digitális cuccig minden meg volt.
Manapság egyértelműen a vinylhez tértem vissza, lehet, hogy nem is akarok már mást. Autóban persze macera lenne, de ott meg a motorhang az elsődleges szórakozás, mellette mindegy, hogy milyen formátum szól :) A kazettát szerettem ,jó volt másolgatni, szerkesztgetni, de a nagylemez az igazi.

hideg.gergo · http://hideggergo.blog.hu/ 2010.10.24. 13:10:13

@Álmos:

Én zenélek és eléggé érdekel a hangmérnöki munka. Az átlag embernél sokkal jobb a zenei és a normál hallásom is. Amit írsz, abból a szempontból igaz, hogy NAGY hiba esetén komoly kihagyás hallható. De egy átlagos hallásu ember egy minimális kihagyást, ami tízezrednyi másodpercig tart, lehet, hogy nem hibának hall meg, hanem csak "érzi", hogy valami nem olyan, mint szokott lenni.

Ezt egy kicsit nehezen megfogalmazható dolog, de igaz.

Kuruttya 2010.10.24. 13:12:47

@hideg.gergo - hideggergo.blog.hu: értem miről beszélsz, de ahhoz, hogy az egész zenét más hangszínűnek érezd egy ilyen hibának folyamatosan, egyenlő periódusonként kéne előfordulnia, ami szerintem a gyakorlatban nem lehetséges; pláne nem általánosságban pl. minden SD kártyán.

[megmondoember] 2010.10.24. 13:14:33

"Az egészben talán az a legfurcsább, hogy csak most szánta rá magát a Sony, hogy végső búcsút vegyen a kultikus termékétől"
Nyilván nem a Sony szánta rá magát erre, hanem mindeddig fizetőképes kereslet volt rá, és az csak most csökkent olyan szintre, már nem éri meg a gyártósor üzemeltetése.

hideg.gergo · http://hideggergo.blog.hu/ 2010.10.24. 13:19:15

@Álmos:

Az EGÉSZ zeneszámra vonatkozóan nagyon nagyon kicsi az esélye, hogy ugyanolyan periódusban ugyanolyan, és pont még éppen nem hallható hiba legyen.

Ebben TELJESEN igazad van. Szerintem sem lehetséges.

grizzancs 2010.10.24. 13:36:23

A fentebb kollega altal emlitett cd tesztben talaltam egy reszt, ami azota a szivemhez nott:

"Teszt után: kaptam egy tippet, hogy érdemes lenne kipróbálni az író alatt egy tönkölybúza párnát. Hát, köszönöm, nekem bejött. Szóval, ha valaki vállalkozó kedvű, és van rá ideje, akkor ne higgyen a számítástechnikusok által fennen hirdetett bithelyes másolásnak, és legyen igazi, vérbeli hifista…"

lord barbazoo 2010.10.24. 13:58:41

szvsz a digitális (hang)rögzítés hallható hibái nem magából az adattárolásból, hanem az oda-visszakonvertálásból adódnak. még ha veszteségmentes átalakításról beszélünk is.
teljesen fölösleges arról beszélni zene kapcsán, hogy elméletileg mi lehetséges. az ember gyakorlatilag hallgat zenét- van, akit kielégít a sokol rádió (vagy hogy stílszerű legyek, egy mk 27-es) hangja és van, aki kizárólag bakelitet hallgat, mert azt érzi tökéletesnek.

lord barbazoo 2010.10.24. 14:01:24

és persze van, aki az operában is össze-vissza tekergetné a hangszínszabályzó potikat:-)

hideg.gergo · http://hideggergo.blog.hu/ 2010.10.24. 14:07:00

@lord barbazoo:

Ezt mondom én is, csak kiegészíteném még azzal, hogy miután a digitális jel vissza lett konvertálva, még onnan jön az erősítés/kábelezés/hangszóró kombó.

Érezheti pölö valaki kevésbé szépnek az SD kártya "hangját", mert a telefonján hallgat zenét és fos a minősége a fülhallgatónak. És ugyanazt a zenét CD ről a nappaliban meg szebbnek hallja. De ez nem az adattárolás problematikája.

Aurian 2010.10.24. 14:19:11

"érdemes lenne kipróbálni az író alatt egy tönkölybúza párnát."

Ez nem feltétlenül hülyeség, mert úgy kevésbé rázkódik az író, és nem rontja el az 1-eket és 0-kat, ugye az egyik egy csík, a másik meg ovális, és ha nagyon rezeg akkor a csík helyett könnyen oválist éget bele a lemezfelületbe és akkor máris megvan a baj.

Aurian 2010.10.24. 14:21:35

Amúgy nem tud valaki olyan programot amivel nem csak 1-et és 0-át, de grafikát is rá tudok égetni a CD-re? Elvileg vannak ilyen lemezek amikre ezt lehet, csak nem tudom milyen szoftverrel.

hideg.gergo · http://hideggergo.blog.hu/ 2010.10.24. 14:27:06

@Aurian:

Két módszer, amivel megoldható a grafika a felső felületre:

- LightScribe képes író és hozzá való lemez.

- CD felületére nyomtatni képes nyomtató.

Erre gondoltál?

grizzancs 2010.10.24. 14:43:04

@Aurian: de olvasáskor is kell alá a párna, hiszen ha lézer elcsúszik és a nulla egyik oldalát találja csak el, akkor azt ő egyenesnek fogja (egyesnek) hibajavitani.

Forest (törölt) 2010.10.24. 14:59:58

Több adatvesztési pont van.
Alapeset: CD -> MP3, itt ugye a beállított bitsűrűség függvénye az adatvesztés. Vannak veszteségmentes beállítások, illetve digitális formátumok, de mihez képest is? A CD-hez képest, ami már eleve egy veszteséges adatformátum. Mihez képest? Igen, az analóg technikához képest.
Volt egy konzit végzett, vájtfülű "hifista" kollégám. (amúgy és mellesleg linux-os sz.gép guru is egyben, tehát nem vádolható elfogultsággal egyik irányban sem)
Vele beszélgettem erről sokat még anno, miért van az, hogy ugyanazt a zenét CD-n megmagyarázhatatlanul, de szegényebbnek érzem mint pl LP-n.
Elvileg (hangsúlyozom, elvileg) az ember füle nehezen hallja ki a különbséget az LP és a CD között, de az agyunk azokat a kieső hangokat is "keresi" amiket az LP-ről megismertünk. Ezért van hiányérzetünk a CD-nél, annak ellenére, hogy "alig van különbség".
A mai napig testesebben, élőbben szól egy LP, vagy egy régi, de jó szalagos stúdiófelvétel, mint a róla nagyüzemben lemásolt CD.
Hiába iterál eléggé komoly mértékben a digitális technika, nem iterál annyira, hogy észrevehetetlen legyen a különbség.
(Plasztikusabb hasonlattal nagyon nem mindegy hogy a vízi-csúszda felülete sima, vagy polirpapírral van bélelve)

Viszont ha már egyszer digitalizálva van az információ, akkor másoláskor a pontos mását adja vissza, tehát nincs értelme azon vitatkozni, hogy DVD vs adatkártya...

Azért sajnálom a mai fiatalokat, akik már csak CD-n, mp3-ban hallgatnak zenét..
..nem ugyanaz az élmény.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2010.10.24. 15:01:19

@Aurian: Megkönnyeztem amiket itt összeírtál. Ennyi hülyeséget, valami tanfolyamra jársz ahol ezeket oktatják?

:-)

A lemezvuduzáshoz csak annyit, h én meg olyat hallottam, h a cd-t hallgatás előtt a fagyasztóba kell tenni és attól jobban fog szólni. Ez már a hit és ami a hiten túl van kategória.

Evil Dick 2010.10.24. 15:09:13

Teljesen mindegy, számomra a Sony már rég lerombolta a presztizsét.

Aurian 2010.10.24. 15:24:02

@grizzancs: Persze, de a korszerűbb olvasókban már beépített "párna" van rezgéscsillapításra, az írókban meg olyan lézervetőket használnak, amik eleve csík és ovális nyalábot lőnek ki, korábban ezt a régebbi lemezfelületek nem tették lehetővé, mert a nyaláb gyakran visszaverődött károsítva a lézerfejet vagy a lézerfej generátorát (azért még ma is szerelnek tartalék generátort hozzájuk). Egy ideig a polarizált védőpajzzsal is kísérleteztek.

A jövő meg egyértelműen a holografikus lemezeké, azokban 3D-s kivetülések 2D-s határfelületébe kódolják az információt, ami egy dimenzióval növeli az adatsűrrűséget, úgy hogy nem lesz sűrrűbben az adat.

Martian (törölt) 2010.10.24. 15:52:42

@Forest: "A mai napig testesebben, élőbben szól egy LP, vagy egy régi, de jó szalagos stúdiófelvétel, mint a róla nagyüzemben lemásolt CD."

Nem lehet, hogy az LP-nél hozzászoktunk a manipulált karakterisztikához, aminek elsősorban pszichológiai hatása volt?

A hangvisszaadás kritikus pontja nem is annyira az adathordozó, hanem a hangsugárzók (önálló karakterisztika/fázistolás nélküli digitális erősítő esetén mindenképpen), illetve a hallgató helyzete a hangsugárzókhoz képest.

nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2010.10.24. 16:03:37

@klarky: a fagyasztó nem feltétlen hülyeség. Igaz, nem a hangminőséget javítja. Viszont régebben voltak olyan rossz CD-im (pl. Maxell), amik egyszerűen felforrósodtak a lézertől, miközben próbálta a hibás szektorokat megfejteni. Ilyenkor be kellett dobni a hűtőbe egy negyed órára, és utána újra lehetett olvasni róluk pár percig.

NGA 2010.10.24. 16:09:57

@Matthew: Az nem a walkman volt, hanem a TR-55-ös tranzisztoros "zsebrádió"

Kuruttya 2010.10.24. 16:13:57

@Aurian: nem, a jövő a cloud-ban tárolt adatoké, és az optikai adattárolók kihalásáé :)

NGA 2010.10.24. 16:19:35

Ime az én kis gyűjteményem, ez kb a fele az egésznek.
Ha valakinek van Sony, AIWA walkmanja a 80-as évekből, amit sajnál kidobni, és szeretné egy szép gyűjteményben látni szivesen fogadom. De vásárolok is komolyabb fém mechanikás walkmanokat.

Ime:
www.tapeheads.net/showthread.php?t=2072

NGA 2010.10.24. 16:21:18

És itt van egy kis kezdemény blog, nem volt időm folytatni eddig:

sonywalkman.blog.hu/

---------------------------------------------------

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2010.10.24. 16:33:24

A CD-LP minőségi vetélkedésnek van néhány technikailag is értelmezhető pontja, de nagyobbrészt sznobizmus. Az egyik értelmezhető pont, hogy a mintavételi sűrűség a CD-nél fix, tehát a magas hangok mintavételezése szegényesebb, mint a mélyeknél. Ezt az SACD dinamikus mintavételezési eljárása kiküszöböli. Ugyanakkor biológiai tény, hogy 20kHz fölött a fül nem érzékel semmit. Azok az érvelések, hogy "csak a felhangjait" sem igazak, magas, még hallható hangok felhangjait sem halljuk, ezért van az, hogy bármilyen jel 10 kHz fölé emelése után már csak sípolásnak hallatszik (esetleg különböző modulációkban), míg 10 kHz alatt hangszínt is tudunk érzékelni. Aki hallja a különbséget LP és CD között (értsd: minden CD és minden LP között minden lejátszó és erősítő mellett), az esetleg a modulációra kényes, és az SACD-vel elégedett lesz. Arról nem lehet szó, hogy a mély vagy a magas nem pontos, vagy hogy dinamikai eltolódás van.

Minden különbség, amit CD és LP között hallani lehet, a lejátszó eszközökből származó különbség, és a felvételek közötti különbség. Elterjedt rossz gyakorlat például a CD iparban a túlhangosítás és a dinamika kompresszió, ami esetleg jó dolog egy autóban, de igényes hangosításnál nem az. Az a titok, hogy jó minőségű CD felvételt kell vizsgálni, és itt nem az adathordozó minőségéről van szó elsősorban, hanem a mastering és a felvétel körülményeiről.

A másik meg a lejátszó eszköz, némelyik CD olvasó egyáltalán nem ismétli a hibás olvasást, és azonnal kitalál valamit helyette (felmerült feljebb ez a hibajavítás: két szint van, a redundanciából valóban következő, mondjuk 32 bitenként 1 bitet javítani képes CRC, a másik a CRC javíthatatlan hibajelzése alapján valamit kitaláló rendszer, ami általában valami predikciós módszer, ami az adott blokkot úgy igyekszik alakítani, hogy folytonos legyen az előzőből. Amelyik lejátszóban ilyen nincs, az pl. ugrik.

Az egyik kedvenc CD grabberem, a cdparanioa a másik véglet, hibás olvasásokat nem enged át, és addig olvassa újra a blokkot, amíg nem sikerül. Az mp3 kódolás pszichoakusztikus minőségromlása nudli a rosszul grabbelt CD minőségromlásához képest, ezt anno komolyzenei CD-vel egyértelműen megtapasztaltam. Ugyanakkor így nem lehetett hallgatni a CD-t, mert tovább tartott beolvasni sokszor a lemezt, mint a zene :) hiába, a 2x meg 4x olvasók korában még más volt a rendszer.

Monarch (törölt) 2010.10.24. 17:24:08

@Forest: "Azért sajnálom a mai fiatalokat, akik már csak CD-n, mp3-ban hallgatnak zenét..
..nem ugyanaz az élmény."

Valóban egész más élmény volt nekem az agyonmásolt kazikon hallgatni, ami legeslegjobb esetben egy műsoros kazi volt. Ha felhangosítottam, valódi szélvihart hallhattam a nóták közötti szünetekben. :DDD

Az 128 kbites mp3 ennél tízezerszer jobb.

NGA 2010.10.24. 17:29:38

@Monarch: Sajnálom, hogy neked az agyonmásolt polimer jutott, sokunknak volt lehetősége minőségben is kazettát hallgatni,és van lehetőség jelenleg is. Ha meghallanál egy ilyet, visítva dobnád el az empáhármadat, hogy milyen szar. Sokaknak tudok meglepetést okozni, mikor egy jó kazit megmutatok a világ első walkmanján a TPS-L2-esen egy jó fülessel. Rendesen meglepődnek, hogy mennyire jó a hang, és mennyivel jobb, mint bármelyik empáhárom lejátszó.

2010.10.24. 19:21:56

Aurian: már több beszélgetésnél megkértek, hogy amihez nem tudsz, ahhoz ne akarj hozzászólni. Ugye te se gondolod komolyan, hogy a CD-re apró kis egyeseket meg nullákat ír a lézer? :)

2010.10.24. 20:49:21

@flugi_: Nézd meg a hozzászólásait. Szerintem nem viccel. :(

Aurian 2010.10.24. 21:49:16

@kermi: Miért akkor mit? Nem hullámmintákat az biztos. Mond az neked valamit, hogy bináris? 0-kat és 1-eket tárolnak a CD-n, ezeket beolvassák és matematikai úton dekódolják zenévé stb. Ha nagyon jó vagy matekból mikroszkóppal akár te is tudnád dekódolni a CD-ről, de soha nem lennél olyan gyors mint egy számítógép, hónapokba telne mire el tudnád fütyülni róla a zenét.

Aurian 2010.10.24. 21:51:48

Ez utóbbit úgy írom, hogy nehogy megpróbáld, mert a CD felülete visszaveri a fényt és ha belenézel a mikroszkópba akkor megvakulsz vagy meggyulladsz vagy rosszabb, szóval ne próbáld ki csak hidd el.

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2010.10.24. 22:13:31

@kermi: az utóbbi kettő fényében megismételném a feltételezésem :DD

Meggyulladsz :D

Kuruttya 2010.10.24. 22:44:51

Szerintem rájött, hogy hülyeséget írt, és most azzal próbálja elkenni a dolgot, hogy úgy csinál mintha csak viccelt volna végig. ;P

nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2010.10.24. 22:50:17

Szerintem ő már kipróbálta, belenézett, de nem történt semmi. Sötét volt.

2010.10.25. 00:53:43

@Álmos: Mindenesetre megnéztem a hivatkozott cd-audio-tesztet, és az jutott róla eszembe, hogy ilyen módon írhatnék egy nyomtatótesztet, ahol pl. megyei napilapok vezércikkeit nyomtatnám ki. És akkor hoznám a megállapításokat, hogy a HP 950C teljesen jól adja vissza a Hajdú-Bihari Napló Piac utcai fákról szóló cikkét, míg a Xerox kicsit elnyomja a bevezetőt, de behozza hátrányát, mert a Vas népe 'A Bartók Béla körúti Állatkórház felújítása'-t sokkal szebben adja vissza, mivel könnyebben érthető a szöveg, és különösen a végén erőteljesebben olvasható, míg a HP által nyomtatva a szöveg ritmusa pergőbb, kicsit túl gyors. :)
Ekkora blődöt nem hallottam még.

2010.10.25. 13:59:31

@NGA: Elismerem, ezt nem tudtam, de itt az írás sebességéről van szó, és magáról az írásról, nem arról, hogy milyen lemezre írják. A sebesség és a lejátszhatóság(tehát a hibák) összefüggéséről hallottam már, de ilyen konkrét, korrekt leírással még nem találkoztam. Köszi érte!

NGA 2010.10.26. 08:40:28

@kermi: Szivesen! Én sem hittem el sokáig, sőt ma sem értem, de hallottam a különbséget, igy elfogadom. Beszélnek valami jitterről, meg arról, hogy az audio cd rögzitési formátuma más, mint az adaté. Nem tudom. Elméletben bithelyesnek kellene lennie, de én inkább jobban hiszek abban, hogy melyiket hogy olvassa, és a hibajavitás során milyen lesz az eredmény, ez okozza az alapanyagok különbségét.

MrTotheee 2010.10.26. 10:56:23

csak most? én azt hittem, hogy már nem is gyártanak ilyet...

p.zita 2010.10.27. 16:50:10

Aki rendelkezett kazettás Walkmannel,azt bizonyára más érzés tölti el,hogy végleg megszünik.Kétféle ember van:aki ragaszkódik a régi dolgokhoz,és nem szivesen válik meg tőlük.A másik része az embereknek az újat,a minél praktikusabb dolgokat keresi.A gyártók mindig új kinálattal állnak elő a vásárlóknak,igy a kereslet csökken a régi dolgok után,a gyártónak sem éri meg elöállitani azt a terméket.A korral haladni kell:)

Terápiás csoport

addict blog on Facebook

Szólj hozzá!

site statistics
süti beállítások módosítása