Felnőtt tartalom!
Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 évesA belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.
Mióta elindult az Apple iAd reklámszolgáltatása, a márkák egy újabb eszközt kaptak a kezükbe, hogy különféle kreatív üzenetekkel bombázzák a potenciális fogyasztókat. A multimédiás reklámok maximálisan kihasználják az iPhone és az iPad funkcióit, sokszor a legváratlanabb helyeken bukkannak fel és ösztönzik interakcióra az embereket. Nincs ezzel semmi baj, mindaddig amíg a felhasználó maga dönthet arról, kipróbálja-e a reklámot vagy sem. Ez eddig így is volt, de sajnos akadnak kivételek.
Az elmúlt napokban két olyan iPad reklámmal is találkoztam, melyek nem hagyják továbblépni a fogyasztót mindaddig, amíg meg nem nézte az üzenetet. Tény, hogy mindkettő társadalmi célú és jó ügyeket szolgálnak, de azzal, hogy korlátozzák a usereket pont az ellenkező hatást érik el. (Nem is beszélve arról, hogy követendő példaként szolgálhatnak a hagyományos reklámoknak.) Az első példa az Amnesty International nevéhez fűződik, amely mint mindig, most is az emberi jogokról beszél. A “Die Welt” német napilap iPad verziójában felbukkanó kreatív addig nem engedi tovább az olvasót, amíg az nem ír alá egy petíciót – vagy nem megy fel az AI honlapjára. “Csak akkor vethetünk véget a kínzásnak, ha teszünk érte valamit” – szól a fő üzenet, amely nemcsak a kegyetlen bánásmódra, de a reklámra is tökéletesen igaz.
A második példa egy osztrák állatvédő szervezet, a VGT kérésére született, akik a szőrmehordás ellen emelték fel a hangjukat. Ők napilap helyett egy magazin fizetős iPad alkalmazásába csempészték bele az üzenetet: egy szép bundáért 27 róka pusztul el borzasztó kínok közepette. Hogy bebizonyítsák a mondandójukat, a magazin egyik oldalán egy szőrmebundás nőt mutatnak, akit ha megpróbálunk ellapozni, véres csíkok jelennek meg a bundáján. Miután vérbe áztattuk a csinos modellt, lapozhatunk és tovább élvezhetjük a magazint. (Katt a képre a videóért!)
Vegyes érzések vannak bennem a reklámokat illetően, hiszen kétség kívül kreatívak, ugyanakkor pofátlanok is. Persze mondhatnánk, hogy pont ez a lényegük, mivel fontos mondandójuk van. De nem feledkezhetünk meg arról, hogy itt sajtótermékekről van szó, amit olvasni akarnak a felhasználók. Egy olvasó ember pedig – mióta világ a világ – maga dönt arról, hogy megnéz-e egy reklámot, vagy lapoz a következő oldalra. Nem lehet és nem is szabad korlátozni senkit ezekben a jogokban. Ti mit gondoltok a két kampányról? Szerintetek etikus ilyen trükköket bevetni?
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.